بیژن کامکار: دوران طلایی موسیقی اصیل ایرانی با چاووش شروع شد

1397/8/13 ۱۲:۳۸

بیژن کامکار: دوران طلایی موسیقی اصیل ایرانی با چاووش شروع شد

بیژن کامکار گفت: دوران طلایی موسیقی اصیل ایرانی با گروه چاووش و تلاش های پدرانه هوشنگ ابتهاج شکل گرفت. خواننده و نوازنده گروه موسیقی کامکارها و عضو گروه چاووش که این گروه در ساخت و تولید آثار ماندگار موسیقی اصیل فعال بود، در مراسم میراث دیداری شنیداری کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: جرقه اولیه مشعل چاووش در خانه ما در سنندج زده شد.

 

بیژن کامکار گفت: دوران طلایی موسیقی اصیل ایرانی با گروه چاووش و تلاش های پدرانه هوشنگ ابتهاج شکل گرفت.

خواننده و نوازنده گروه موسیقی کامکارها و عضو گروه چاووش که این گروه در ساخت و تولید آثار ماندگار موسیقی اصیل فعال بود، در مراسم میراث دیداری شنیداری کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: جرقه اولیه مشعل چاووش در خانه ما در سنندج زده شد.

وی افزود: محمدرضا شجریان که تحصیلکرده هنرستان موسیقی بود در آن زمان به خانه ما آمد و ما تعدادی از جوانان موسیقیدان آن روز احساس کردیم که موسیقی ما در کافه ها، کاباره ها، راه خطا را در پیش گرفته و موسیقی ارزشمند و اصیل ایرانی در حال از بین رفتن است.

کامکار تاکید کرد: هسته اصلی چاووش در قالب گروه شیدا درست شد که خانواده ما و محمدرضا لطفی اعضای اولیه آن بودند.

وی ادامه داد: بعدها هم‌ گروه عارف درست شد که هر دو گروه شیدا و عارف که تولید آلبوم های چاووش را برعهده داشتند نامشان توسط هوشنگ ابتهاج به یاد دو تن از تصنیف سرای بزرگ ایران نامگذاری شده بود.

کامکار گفت: هدف اصلی در ابتدای کار فقط بازسازی و حفظ فرم های اصلی موسیقی اصیل ایرانی بود اما بعدها آثاری از لطفی، مشکاتیان و علیزاده را هم اجرا کردیم.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب خانم ها سیما بینا، هنگامه اخوان و افرادی چون رضوی سروستانی با ما همکاری داشتند که شرایط همکاری با ما بعد انقلاب اسلامی برای آنان فراهم نشد.

عضو اصلی چاووش گفت: ما یک گروه مردمی بودیم که همه جور سلیقه سیاسی در گروه ما بود اما آن چه از دل گروه و کارهای اش بیرون می آمد فقط همگامی با مردم بود.

بیژن کامکار اضافه کرد: ما اولین گروهی بودیم که پس از واقعه کشتار 17 شهریور سال 57 - ماه ها قبل از به ثمر رسیدن انقلاب - از رادیو تلویزیون استعفا دادیم اما چون گروه ما کوچک بود آنچنان مطرح نشد و لابلای خبرها گم شد به گونه ای که حالا می گویند کارمندان شرکت نفت اول بودند درحالیکه ما پیشتر چنین کردیم.

بیژن کامکار گفت: ما که از بیداد شاه و اعتراض به کشتار شهریور بی پناه بودیم و دیگر به جایی برای برنامه دعوت نمی شدیم بعد از انقلاب هم مورد بی توجهی قرار گرفتیم تا اینکه باز هم ابتهاج به داد ما رسید و همه ما را در شرایطی در خانه اش دور هم‌جمع کرد که موسیقی متوقف شده بود و جز انگشت شماری آثار، باقی را نمی شد نواخت.

وی ادامه داد: هفت بار به بهانه های مختلف آمدند تا دفتر چاووش را لاک و مهر کنند درست است که در چاووش افرادی با گرایش های مختلف داشتیم اما در قاب ساز برخی بچه ها مهر نماز هم بود و مهم این بود که مجموعه چاووش با مردم و همپای مردم بود.

کامکار گفت: یک خواننده پاپ داخلی در مصاحبه با بی.بی.سی فارسی گفته علت گرایش مردم به موسیقی های جاز و پاپ این است که موسیقدانان موسیقی اصیل ایرانی کاری نکردند و عملکرد ضعیفی داشتند در حالیکه او بی اطلاع است از زمانی که امثال او در زیرزمین ‌موسیقی پاپ تمرین می کردند، من به یکی از مدیران صدا و سیما گفتم اگر اجازه فعالیت به موسیقی پاپ ایرانی ندهید از ارس تا خیج فارس همه جوانان ما مایکل جکسون گوش خواهند داد و هیچکس نخواهد توانست مانعی برای آنان شود.

کامکار گفت: دلم از سخن این فرد بی اطلاع و سخنانش در بی.بی.سی لرزید او و امثال او باید بدانند اگر من این توصیه را نکرده بودم جنابعالی از زیر زمین به روی زمین نیامده بودید تا فعالیت کنید.

وی یادآور شد: ما در موسیقی باید تنوع طلب باشیم و در موسیقی گوش کردن هم انحصارطلبی نکنیم.

کامکار گفت: از اینکه چاووش دوباره این روزها در جامعه مطرح شده خرسندم و با یاد کردن از فعالیت ها و آلبوم های چاووش در مراسم میراث دیداری شنیداری، نام از دنیارفتگان چاووش را دوباره زنده کردید.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: