برگزاری آیین نکوداشت غزلسرای بی همتای جهان در شیراز

1397/7/21 ۰۷:۴۳

برگزاری آیین نکوداشت غزلسرای بی همتای جهان در شیراز

آیین پاسداشت یاد روز حافظ با حضور مسئولین و چهره های ادبی و فرهنگی در شیراز برگزار شد. علی اصغرمونسان معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دربیست و سومین یادروز حافظ در جوار آرامگاه خواجه اهل راز، لسان‌الغیب شیرازی، اظهار داشت: اشعارحافظ نوعی بدیعی از معنا و لفظ در ادبیات فارسی به شمار می‌رود چراکه سخن او هم عاشقانه و هم عارفانه است، پس حافظ شعری نو آفرید.

 

 

رونمایی از دو اثر استاد شفیعی کدکنی و بهاءالدین خرمشاهی

آیین پاسداشت یاد روز حافظ با حضور مسئولین و چهره های ادبی و فرهنگی در شیراز برگزار شد.

علی اصغرمونسان معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دربیست و سومین یادروز حافظ در جوار آرامگاه خواجه اهل راز، لسان‌الغیب شیرازی، اظهار داشت: اشعارحافظ نوعی بدیعی از معنا و لفظ در ادبیات فارسی به شمار می‌رود چراکه سخن او هم عاشقانه و هم عارفانه است، پس حافظ شعری نو آفرید.

وی هنر شاعری حافظ را زبانی برای بیان اندیشه‌های ناب و بدیع آن شاعر بلندآوازه دانست و خاطرنشان کرد: غزل‌های حافظ راهی برای بیان اندیشه‌ها با زبانی تاثیرگذار بوده است.

مونسان همچنین گفت: یادروز حافظ فرصتی بی‌بدیل برای تامل در اندیشه‌های ژرف حافظ است که این فرصت و نشستن در میان حافظ ‌پژوهان و حافظ‌شناسان این امکان را می‌دهد تا دریچه عقل و دل را بر تفکر حافظ گشوده و بر سر سفره معرفت و عشق همراه شد .

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به ارادت گوته به حافظ افزود: گوته خود را مرهون حافظ می‌داند و می‌گویدکه هرکس یک بار حافظ را بشناسد در کل زندگی از حافظ دست برنمی‌دارد چراکه حافظ، شاعری آزاداندیش و وارسته است.

معاون رییس جمهور همچنین اظهار داشت : اشعار حافظ از دل برآمده و بر دل می‌نشیند نه تنها بر دل مردم ایران بلکه بر دل همه اشعار جهان خوش نشسته است .

همچنین در این مراسم نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به این مطلب که معرفی حافظ، سخنان و غزلیات او امروز بیش از هر زمان و با هدف کمک به سلامت اجتماعی و معنوی جامعه ضروری به نظر می‌رسد گفت: گاهی انسان تصورمی‌کند حافظ دنیایی را به خود مشغول کرده و سخنش به زبان‌های مختلف ترجمه شده، اما سئوال این است که حافظ برای انسان معاصر چه دارد؟ آیا این شخصیت ارزشمندادبی ایران برای انسان روزگار ما تحفه ای دارد که به حل مشکلات امروزی او بینجامد؟

آیت الله دژکام افزود: در یک نگاه کوتاه و گذرا متوجه می شویم که مسیری در چهار قرن اخیر در دنیا پیموده شد که نتیجه آن فروکاستن انسان بود .

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: این فروکاهش انسان با رنسانس آغاز شده اما به این معنا نیست که پس از رنسانس کسانی که در تمدن رقیب ما کار می کردند همان نقطه آغاز ایستاده باشند، بلکه حرکت به سوی باز شناسی انسان آغاز شده بود .

آیت‌الله دژکام یادآور شد: تا امروز که خود اروپایی ها دوباره به بازشناسی ساخت‌های جدید انسان پرداخته‌اند راه درازی آمده ایم که نهایت این مسیر ونتیجه تمام تحقیقات جامعه شناختی این شد که برای سلامت انسان علاوه بر ساخت جسمی و روانی دو ساحت دیگر قائل شده اند که انسان سالم انسانی است که سلامت اجتماعی و معنوی هم داشته باشد .

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه سلامت اجتماعی به معنای توانایی تعامل با انسان ها و محیط با هدف ایجاد ارتباط رضایت بخش بین فردی است، گفت: حافظ گرایش ها و چهره های مختلفی را به گرد خود آورده است .

وی با تاکید بر اینکه حافظ راه نجات را در عیب پوشیدن می داند، گفت: جامعه امروز به امید نیاز دارد، که این امید با یاد خدا ایجاد می شود .امام جمعه شیراز با بیان اینکه حافظ در انتقاد از خود را باز کرده است، گفت: گاهی در همه انسان ها یک معنویت کاذب ایجاد می شود در حالی که خود انتقادی عیبی ندارد.

در ادامه این مراسم، آیین رونمایی از کتاب دانشنامه جامع حافظ تالیف استاد بهاءالدین خرمشاهی، حافظ پژوه نامدار ایرانی و نویسنده کتاب حافظ‌ نامه انجام شد.

کتاب دانشنامه حافظ، یک اثر چهار جلدی مشتمل بر ۲ هزار و ۶۵۰ صفحه است که ۱۵۰ نفر از پژوهشگران مقاله‌های این کتاب را تالیف کرده‌اند و بیش از یک هزار و ۸۰۰ مقاله در این کتاب نوشته شده است و با توجه به اینکه قبل از این دانشنامه‌ای درباره حافظ نداشتیم، این کتاب بسیار با اهمیت است.

دیگر کتابی که در این آیین از آن رونمایی شد، «این کیمیای هستی»نام دارد که شامل متن نوشته‌ها و گفته‌های دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی است و در قالب سه جلد به چاپ رسیده و با مجموعه یک جلدی پیشین از همین استاد و با همین نام متفاوت است.

جلد اول کتاب نامبرده با عنوان جمال‌شناسی، جلد دوم یادداشت‌ها و نکته‌ها و جلد سوم مربوط به درس گفتارهای استاد شفیعی کدکنی در دانشگاه تهران است که از سوی دانشجویان یادداشت برداری شده است.بیست و دومین مراسم یادروز حافظ همزمان با سیزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی از هجدهم مهرماه جاری در شیراز آغاز شد و تا بیستم همین ماه ادامه داشت.

از جمله اهداف همزمانی این ۲ رویداد، بازشناسی مطالعات حافظ شناسانه، تشویق پژوهشگران به تولیدات علمی و آشنایی پژوهشگران با پژوهش های جدید دیگران درگستره زبان و ادب فارسی، گفت و گو، تبادل نظر و انتقال تجربه میان استادان، ترغیب پژوهشگران جوان به ژرف اندیشی در پژوهش های فرهنگی، علمی و ادبی عنوان شده است. حدود ۱۰۰ نفر از استادان و پژوهشگران ظرف ۲ روز گذشته در شیراز سخنرانی کرده ویا تا پایان این مراسم (بیستم مهر) سخنرانی خواهند داشت که برخی از آنان عبارت اند از: نوش آفرین انصاری، مهدی زرقانی، توفیق سبحانی، تقی پورنامداریان،پروین سلاجقه، علی اشرف صادقی، نصرت الله ضرغام و محمد جعفر یاحقی.همچنین به همین مناسبت شماری از میهمانان خارجی از کشورهای بوسنی، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بنگلادش، ترکیه و هند در شیراز حضور یافته اند.

منبع: روزنامه اطلاعات

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: