مولوی از هنجارشکنان ادب پارسی است

1397/7/8 ۱۱:۲۹

مولوی از هنجارشکنان ادب پارسی است

سعید شفیعیون عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به مناسبت روز بزرگداشت مولانا (هشتم مهرماه) با اشاره به اینکه مولوی هویت ملی ما ایرانیان است، اظهار کرد: یکی از نکاتی که مولوی را از دیگر شاعران متمایز می‌کند، تسلط وی بر دو ساحت "تعلم" و "تعلیم" است. در مراکز ادبی-علمی همچون دانشگاه‌ها "دیوان شمس" به طور کامل و با جزئیات تدریس می‌شود و از آنجایی که او مشتاقان زیادی دارد دانشجویان برای انجام پروژه‌های خود از او بهره‌مند می‌گیرند.

 

سعید شفیعیون عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به مناسبت روز بزرگداشت مولانا (هشتم مهرماه) با اشاره به اینکه مولوی هویت ملی ما ایرانیان است،  اظهار کرد: یکی از نکاتی که مولوی را از دیگر شاعران متمایز می‌کند، تسلط وی بر دو ساحت "تعلم" و "تعلیم" است. در مراکز ادبی-علمی همچون دانشگاه‌ها "دیوان شمس" به طور کامل و با جزئیات تدریس می‌شود و از آنجایی که او مشتاقان زیادی دارد دانشجویان برای انجام پروژه‌های خود از او بهره‌مند می‌گیرند.

او ادامه داد: مولوی از هنجارشکنان ادب پارسی محسوب می‌شود، و تبحر او در استفاده از واژگان خاص برای خلق عشق‌های حماسی، عرفانی، روحی و عاطفی مثال‌زدنی است. یکی از دلایل بزرگ ماندگاری این عارف بزرگ، داستان‌پردازی به شیوه‌ای متفاوت و هنجارشکنانه است که او را در این حیطه صاحب سبک می‌کند.

شفیعیون درباره این‌که چرا مکتب مولوی در بین مردم و جامعه کمتر دیده می‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید از آموزه‌های او بهره‌مند شویم، گفت: درک مکتب مولانا نیازمند دانستن حداقل مسائل اخلاقی و پایه در بین انسان‌ها است؛ شخص باید با پختگی و جوششِ درونی که در خودش پدید آورده به سمت فهمیدن شعرها و مکتب مولوی گام بردارد. مولوی عارف و انسان بزرگی است، بنابراین درک آموزه‌هایش نیازمند داشتن فکری وسیع و اخلاقی انسانی است و نمی‌توان به این سادگی‌ها به اعجاز شعرها و ابیات او دست یافت.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: