۳۰ طرح در میراث جهانی تخت جمشید اجرا شد

1397/1/20 ۱۵:۵۰

۳۰ طرح در میراث جهانی تخت جمشید اجرا شد

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از اجرای بیش از ۳۰ طرح در این مجموعه خبر داد و گفت: اجرای این طرح ها در قالب ۵ شاخص، سالی پر کار را برای تخت جمشید رقم زد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از اجرای بیش از ۳۰ طرح در این مجموعه خبر داد و گفت: اجرای این طرح ها در قالب ۵ شاخص، سالی پر کار را برای تخت جمشید رقم زد.

مسعود رضایی منفرد به توجه خاص جامعه در خصوص میراث و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: پنج شاخص پژوهش های مطالعاتی و کاربردی، عملیات عمرانی و بهسازی، امور حفاظتی و مرمت، کاوش های باستان شناسی و فعالیت های سخت افزاری و نرم افزاری در راستای معرفی و آموزش، همواره از اولویت های نخست پایگاه های میراث جهانی و ملی بوده است.

وی گفت: در شرایطی قرار داریم که اخبار مربوط به میراث فرهنگی و اماکن تاریخی به صدر خبرها و فعالیت ها رسیده است و همین امر ، چالش های محوطه های میراث فرهنگی و تاریخی و چگونگی حفاظت، مرمت، معرفی و پژوهش های کاربردی را به یکی از اصلی ترین دغدغه های جامعه و مسئولان مبدل ساخته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه گفت: نگاهی به کارنامه پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در سال گذشته، از اقداماتی حکایت می کندکه در آن سعی شده فرصت های موجود تقویت و فاصله برخی چالش ها از وضعیت بحرانی به حداقل برسد.

به گفته وی، ضمانت اجرای عملکرد صحیح در محوطه جهانی تخت جمشید و آثار تاریخی پیرامون آن و همچنین تعیین تکلیف در خصوص پروژه های اضطراری از اولویت هایی است که همواره نسبت به آن تأکید و اهتمام ی وجو داشته است.

رضایی به برخی از اقدامات انجام شده در سال ۹۶ در پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اشاره کرد و گفت: پروژه مستند نگاری سه بعدی کلیه آثار صخره ای در محوطه نقش رستم با استفاده از تکنولوژی لیزر اسکن سه بعدی از جمله فعالیت ها بوده است.

وی ادامه داد: حفاظت و مرمت آرامگاه خشایارشا شامل مستند نگاری آرامگاه و نقوش برجسته آن، راه اندازی کارگاه با ارتفاع ۶۵ متر و آغاز مطالعات حفاظتی اثر نیز انجام شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از راه اندازی بانک اطلاعاتی اشیاء باستان شناسی در سال ۹۶ خبر  داد و گفت: بررسی رفتار لرزه ای سازه دروازه ملل در تخت جمشید به روش اجزاء منفصل و با استفاده از نرم افراز ۳DES نیز از جمله فعالیت های سال گذشته محسوب می شود.

وی به بررسی و تهیه نقشه باستان شناسی دشت مرودشت( شهر پارسه) اشاره کر و گفت:،سامان دهی تابلوهای محیطی دو زبانه راهنمای گردشگر، راه اندازی کارگاه مرمت سفال، مرمت اشیاء موزه ای و اشیاء کشف شده، پایش دیواره شمالی تخت گاه تخت جمشید، حفاظت از حریم محوطه های باستانی با مطالعه موردی تهیه نقشه ژئورفرنس از نشانه گذاری حرائم تخت جمشید، شهر استخر و نقش رستم، اجرای طرح پژوهشی- کاربردی ساماندهی و طبقه بندی انبار سفال و سنگ تخت جمشید از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در مجموعه تخت جمشید طی سال گذشته محسوب می شود.

وی از بررسی عملکرد هیدرولیکی کانال های دفع آب در تخت جمشید نیز به عنوان دیگر فعالیت های انجام شده در این مجموعه یاد کرد و گفت:، تهیه، نصب و راه اندازی بیست و یک دستگاه دوربین مدار بسته و انتقال تصاویر به مرکز مانیتورینگ، اتصال تخت جمشید به شبکه فیبر نوری، فنس کشی باروی تخت جمشید ،پروژه دفع آب های سطحی در قسمت ورودی پلکان تخت جمشید، مطالعه و بررسی گیاهان آسیب رسان موجود در برزن جنوبی تخت جمشید، بهسازی و سامان دهی محور ورودی تخت جمشید نیز از جمله فعالیت های سال قبل بود.

مدیر این پایگاه ، مجموع اقدامات اشاره شده را اهم فعالیت های صورت گرفته در راستای بهبود و ارتقاء شرایط حفاظتی و مرمتی، معرفی و پژوهش در مجموعه پارسه، بر شمرد و گفت: هنوز تا رسیدن به حد مطلوب در عرصه فعالیت های کاربردی در پایگاههای میراث جهانی و از جمله تخت جمشید، فاصله وجود دارد.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: