محسن جوادی : درد انسان داشتن شعر ایرانی را نوگرا کرده است

1396/12/7 ۱۰:۰۷

محسن جوادی : درد انسان داشتن شعر ایرانی را نوگرا کرده است

محسن جوادی گفت:درد انسان داشتن شعر ایرانی را هم‌سوی تحولات اجتماعی و به منظور بیان هنرمندان درد و رنج جامعه خود تحول خواه و نوگرا کرده است. این نوگرائی علاوه بر مضمون گاهی در سبک شعر هم دیده می‌شود و شعر نو برای این مضامین نو پدید می‌آید.


 
 
محسن جوادی گفت:درد انسان داشتن شعر ایرانی را هم‌سوی تحولات اجتماعی و به منظور بیان هنرمندان درد و رنج جامعه خود تحول خواه و نوگرا کرده است. این نوگرائی علاوه بر مضمون گاهی در سبک شعر هم دیده می‌شود و شعر نو برای این مضامین نو پدید می‌آید.

 
مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره شعر فجر عصر امروز (6اسفند) با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز حجت‌الاسلام محمدعلی آل‌هاشم، استاندار این استان مجید خدابخش و جمعی از شعرا و علاقمندان به شعر برگزار شد.

 محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود گفت: اجازه می‌خواهم پیش از شروع سخن، سلام وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر سیدعباس صالحی را خدمت شما شاعران محترم و اهالی آذربایجان و تبریز ابلاغ کنم. ایشان البته در یکی از محافل این جشنواره شرکت کردند و به تکریم شاعران پرداختند.

وی افزود: مردم ایران در فراز و فرود تاریخ دراز آهنگ خود با هنر شعر که به گفته وزیر محترم فرهنگ، هنر ملی ایرانیان است اندیشه‌ورزی کرده‌اند. در شعر ایران زمین همیشه ایمان به خداوند در متن خود عشق به انسان را دارد. برای نشان دادن این نگرش توحیدی شاهد مثال‌های زیادی وجود دارد:
به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست
عاشق بر همه علام که همه عالم ازوست

در این دو بیت نیک بنگرید آیا این شعر است یا حکمت؟

تجلی گه خود کرد خدا دیده ما را
درین دیده درآیید و ببینید خدا را
خدا در دل سودازدگان است بجویید
مجویید زمین را و مپویید سما را

جوادی ادامه داد: شاعر با چه بیان هنرمندانه‌ای از ما می‌خواهد که خداجوئی و ایمان را نه در آسمان و زمین بلکه در قلب دردمند سودازدگان بجوییم. جست‌وجوئی که بدون همدلی و همدردی که اساس اخلاق است، ناممکن است و این بدون فضائل اخلاقی به‌ویژه همدردی خدا دیده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: در متن این نگرش توحیدی است که شاعران ایرانی انسان را از اسارت در دام خیالات برحذر داشته‌اند و ناپایداری دنیای دروغین را که جز نام چیزی برای آدمی ندارد یادآور شده‌اند. آیا این شعر معروف شهریار که شهره آفاق است چیزی جز بیان این آیه شریف است. «کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبّک ذوالجلالِ و الاکرامِ»
حیدر بابا دنیا یالان دنیادی
سلیماندان نوحدان قالان دنیادی
اوغول دوغان درده سالان دنیادی
هرکیمسیه هر نه وئریب آلیبدی
افلاطوندان بیر قوری آد قالیبدی

جوادی گفت:‌ آیا این هنر شاعر ترک زبان و فارسی‌سرای معاصر علامه طباطبایی از همین شهر گوهرپرور تبریز نیست که در توضیح این سخن بلند امام علی (ع) که می‌گوید «نجی المخففون» چنین می‌سراید
گذر ز دانه و دام جهان و خویش مباز
که مرغ با پر آزاد می‌کند پرواز

این درد انسان داشتن شعر ایرانی را هم‌سوی تحولات اجتماعی و به منظور بیان هنرمندان درد و رنج جامعه خود تحول خواه و نوگرا کرده است. این نوگرائی علاوه بر مضمون گاهی در سبک شعر هم دیده می‌شود و شعر نو برای این مضامین نو پدید می‌آید. هم زمان با تحولات شگرف فکری که از چهل‌سال پیش در میان ایرانیان آغاز شد و نگرش انقلابی و استبداد و استعمارستیزی ارج و قرب یافت، شعر ایرانی هم با مضامین و حتی سبکی نو این نگرش را با هنر زیبای خود به تصویر کشید و در این تحولات و از جمله دوره دفاع‌مقدس نقش‌آفرینی‌های زیادی کرد.

جوادی افزود: این اهمیت شعر و تاریخ پرافتخار آن در ایران همه ما را به احترام وا می‌دارد. برای پاسداری از این هنر باید مراقب باشیم که با شیوه‌های سطحی و نازلِ بیان هستی (که شبکه‌های مجازی اینترنتی مجال بیشتری به آن می‌دهند) در نگاهِ شاعرانه و هنرمندانه‌مان به جهان خلل ایجاد نشود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پایان با تشکر از برگزارکنندگان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: از همکارانم در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قدردانی می‌کنم و به برگزیدگان و برندگان سرو بلورین جشنواره در دوره دوازدهم تبریک عرض می‌کنم. از هیأت علمی این دوره و هیأ‌ت‌های داوری قدردانی می‌کنم. به مهمانان خارجی و برجسته ترک‌زبان که به‌‌خوبی با شعر و ادبیات ایرانی آشنا هستند خوش‌آمد می‌گویم؛ «به تبریز، به ایران خوش آمدید.»
 

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: