علی مطهری: فکر نکنیم که اگر از ابراز عقاید مخالفان جلوگیری کنیم، به انقلاب کمک می‌شود

1396/11/15 ۱۲:۰۶

علی مطهری: فکر نکنیم که اگر از ابراز عقاید مخالفان جلوگیری کنیم، به انقلاب کمک می‌شود

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، در آئین «میلاد مطهر»، بیان کرد: جایی نفاق پیش می‌آید که مارکسیست برای پذیرش باورهایش با نام قرآن کریم و دین جلو بیاید؛ ما این اجازه را نمی‌دهیم. استاد مطهری در برخورد با مهندس بازرگان حتی پیشنهاد نخست‌وزیری وقت را هم به او داد، اما ورود مجاهدین خلق به نهضت را منع می‌کرد.

   
 
 
علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، در آئین «میلاد مطهر»، بیان کرد: جایی نفاق پیش می‌آید که مارکسیست برای پذیرش باورهایش با نام قرآن کریم و دین جلو بیاید؛ ما این اجازه را نمی‌دهیم. استاد مطهری در برخورد با مهندس بازرگان حتی پیشنهاد نخست‌وزیری وقت را هم به او داد، اما ورود مجاهدین خلق به نهضت را منع می‌کرد.
 
 

 نود وهشتمین زادروز استاد شهید مرتضی مطهری، عصر جمعه 13 بهمن‌ماه با حضورعلی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، امیر‌عباس، علی زمانی استاد فلسفه دانشگاه تهران، سیدعلی موسوی گرمارودی، نویسنده و شاعر، فاطمه راکعی، مشاور شهردار تهران درامور بانوان و شاعر، مصطفی سلیمی، شهردار منطقه 3، علی عطاء، سخنگوی شورای شهر، محسن سلیمانی، مدیر فرهنگی هنری منطقه 3 و خانواده استاد مطهری در خانه موزه شهید مطهری برگزار شد.
 
محمدجواد حق‌شناس در این آئین بیان کرد: امیدوارم ورق زدن برگی از صفحات زندگی این معلم، متفکر، متکلم علوم اسلامی، عارف و سیاستمدار بزرگ بتواند راهگشای زندگی ما و آیندگان باشد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران افزود: اولین سوالی که در ذهن ایجاد می‌شود این است که آیا آنطور که باید و شاید توانستیم در شناخت نسل دوم و سوم انقلاب نسبت به استاد مطهری گام برداریم یا خیر؟ و آیا فیلمی که جلوه‌گر زندگی پربار ایشان برای جوانان باشد، ساخته شده است؟ تنها چیزی که شاهدیم این است که در خانه موزه شهید مطهری، مقالات و یادداشت‌های استاد با همت خانواده ایشان به چاپ می‌رسد. استاد مطهری از سال 1331 تا 1358 در این شهر زندگی کرد. از سال 1346 تا 1355 یک‌سوم زندگی استاد در خانه موزه دیده می‌شود و دو سوم آن ناخوانا است و به گفته همسر استاد مطهری، زمان مهاجرت آن‌ها در سال 1331 از قم به تهران در مدت 6 ماه در هفت خانه جابه‌جا شدند.
 
وی گفت: استاد به موقعیت علمی خود در حوزه کلام، فقه و فلسفه و همه موقعیت‌های مالی پشت‌ پا زد و از قم به تهران مهاجرت کرد، چراکه درد شهید مطهری، درد جامعه و انسان‌های آن روز است . استقرار در مدرسه سپهسالار، تدریس در دانشگاه به‌عنوان یکی از نیروهای مذهبی دانشگاه در مقابل نیروهای چپی، نگارش کتاب‌هایی همچون «داستان راستان» برای کودکان و نوجوانان، «عدل الهی»، جمع‌آوری کتاب «مباحث فلسفی استاد علامه طباطبایی»، حضور در موقعیت تاریخ‌ساز در اثر گذارترین مکان یعنی (حسینیه ارشاد) از نظر فلسفی  تاریخی و مذهبی سکونت در خیابان دولت، حضور در مجله «زن روز» که مظهر نماد زن روز و بی‌پروایی زنان در جشن دو هزار و 500 ساله و بحث دختران شایسته ایران در آن کلید خورده بود، از فعالیت‌های انقلابی و حساس این فیلسوف بزرگ در موقعیت حساس آن زمان بود .
 
حق‌شناس تاکید کرد: دشمن عمیق‌تر از ما فهمید چه کسی را باید انتخاب کند. این درد را باید به کجا بریم که در عرض چند سال افرادی را که می‌توانستند در هدایت انقلاب نقش‌های مهمی داشته باشند، با ترور از ما گرفتند. گروه فرقان با چه ریشه‌ای و از کجا آمد که یک طلبه که هیچ نسبی با ساختارهای بین‌المللی نداشت بتواند استادمطهری را ترور کند؛ سوالی که هنوز پاسخ آن داده نشده است .
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: این خانه پیوند استاد با حسینیه ارشاد، مجله زن روز، دانشگاه تهران، مسجد الجواد، پیوند با گروه‌های موتلفه و سیاسی، رفت‌وآمدها با زنده‌یاد هاشمی رفسنجانی، دکتر مفتح، مباحث فلسفی، مذهبی، فقهی و علمی را می‌تواند برای نسل انتقال دهد؛ این خانه باید احیا و تردد آن بیشتر شود .
 
 

علی مطهری در بخش دیگری از این آئین گفت: استاد مطهری دو ماه بعد از پیروزی انقلاب شهید شد و مباحثی که درباره آینده و حفظ انقلاب مطرح کرد، قابل تعمق است. مطهری زمانی که مسئولیت شورای انقلاب را به‌عهده داشت به فکر این بود که چه مسائل فکری و معظلات اجتماعی برای انقلاب پیش خواهد آمد. در واقع مصداق حدیث امام جعفر صادق(ع) است که می‌فرماید: کسی که عالم به زمان خودش باشد و بداند جامعه آبستن چه حوادثی است با فکر درمان به حل مشکلات می‌پردازد و غافلگیر نمی‌شود.
استاد مطهری مانند دیده‌بانی که در میدان جنگ جلوتر حرکت و گزارش می‌دهد، مشکلات را وارسی و برای درمان آماده بود. شهید مطهری یک روز قبل از شهادت در مسجد فرشته در خیابان ولی‌عصر(عج) و دانشکده الهیات درباره ماهیت انقلاب اسلامی و فلسفه تاریخ سخنرانی داشت و نسبت به برقراری عدالت در جامعه، آزادی و احترام به حقوق مردم هشدار می‌داد.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: فکر نکنیم که اگر از ابراز عقاید مخالفان جلوگیری کنیم، به انقلاب کمک می‌شود. میتینگ و تظاهرات فعالیت احزاب غیراسلامی با تابلوی خودشان باشد. جایی نفاق پیش می‌آید که مارکسیست برای پذیرش باورهایش با نام قرآن کریم و دین جلو بیاید؛ ما این اجازه را نمی‌دهیم. استاد مطهری در برخورد با مهندس بازرگان حتی پیشنهاد نخست‌وزیری وقت را هم به او داد، اما ورود مجاهدین خلق به نهضت را منع می‌کرد.
 
وی درباره استقلال فرهنگی که بالاتر از آن استقلال مکتبی است، گفت: ما باید به این مکتب اعتماد داشته باشیم. استاد مطهری آینده را می‌دید و تاکید داشت که مبادا پرچم اصلاحات اجتماعی از دست روحانیت بیفتد. آن‌ها نباید پست اجرایی دولتی بگیرند، بلکه باید در کنار مردم به کار اصلی خود یعنی نظارت بر حکومت و تربیت دینی بپردازند و کار فکری خود را 10 برابر ارتقاء داده و به معنویت و اخلاق اهمیت دهند .
 
مطهری با اشاره به نقش زن در جمهوری اسلامی از نظر استاد مطهری، افزود: شهید مطهری برای نگاه و نقش زن در طول تاریخ سه دوره را مطرح می‌کند؛ دوره اول (شیء گرانبها) دوره‌ای که زنان از خانه بیرون نمی‌آمدند و در تاریخ و فرهنگ نقش مستقیم نداشتند. دوره دوم که زن وارد جامعه شده در تحولات جامعه نقش‌آفرینی می‌کند، دسترسی به او زیاد می‌شود و ارزش خود را از دست می‌دهد. استادمطهری در این‌باره می‌گوید: زن باید در جامعه و تاریخ  با حضور اجتماعی نقش داشته باشد و استعدادهایش شکوفا شود و در حفظ ارزش، احترام با رعایت حجاب واقعی کوشا باشد.
 
علی زمانی، استاد الهیات، کلام، فلسفه و پژوهشگر نیز در این آئین در سخنانی بیان کرد: استاد مطهری حکیم و طبیب است. اساسا تئولوژی (الهیات) آن چیزی که درغرب است باید با فرهنگ دیالوگ داشته باشد، در غیراین‌صورت وا می‌ماند. استاد مطهری دردمند بود و اهل گفت‌وگو، همان چیزی که امروز نیاز جامعه ماست؛ گفت‌وگو البته نه گفت‌وگوهای درون‌باندی و حزبی بلکه گفت‌وگوی متفکران.
 
وی ادامه داد: ما طاقت شنیدن نداریم. استاد مطهری اهل ریاضت، نمازشب، آگاه به شرایط تاریخی بوده و از محضر علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) بهره برده بود و با حضور در دانشگاه، جریانات چپ به جاودانگی رسید.
 
سیدعلی موسوی گرمارودی نیز این خانه موزه را خاطره‌انگیز دانست و گفت: در این خانه مدت‌ها هر یکشنبه بعد از نماز مغرب وعشاء، نزد استاد مطهری مباحث فلسفه می‌آموختم.
 
وی در ادامه، دقایقی با اشعاری که در زمان شهادت استاد مطهری با اشاره به جریان‌های فکری، اعتقادی و جنبشی آن روز سروده بود، به شعرخوانی پرداخت .
 


فاطمه راکعی، مشاور شهردار تهران در امور بانوان نیز در سخنانی کوتاه، اظهار کرد: هرچه زمان می‌گذرد، بیشتر به وجود بزرگانی چون استاد مطهری و دکتر شریعتی پی می‌بریم. آن‌ها پیامبرگونه زیستند و تنها به کتابخانه و تدریس در حوزه و دانشگاه بسنده نکردند و امروز جایشان خیلی خالی دیده می‌شود.
 
در بخش پایانی این آئین از کتاب «جامعه و تاریخ قرآن کریم» اثر استاد مرتضی مطهری رونمایی شد.       

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: