تغییر نام چاره نیست، محتوا را عوض كنید

1396/10/19 ۰۸:۵۱

تغییر نام چاره نیست، محتوا را عوض كنید

«مطابق سند تحول بنیادین قرار است وزارت آموزش و پرورش از یك نهاد علمی و آموزشی صرف به یك نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به «وزارت تربیت رسمی و عمومی» تغییر نام دهد و بر اساس این تغییر نام، نگاه به رویكردهای آن، چه در آموزش و پرورش و چه در جامعه تغییر یابد.» همین یك جمله از سوی «علیرضا كاظمی»، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش كفایت می‌كرد تا بحث تغییر نام وزارتخانه آموزش و پرورش خبرساز شود.

 

احتمال تغییر نام آموزش و پرورش به وزارت تربیت رسمی و عمومی

«مطابق سند تحول بنیادین قرار است وزارت آموزش و پرورش از یك نهاد علمی و آموزشی صرف به یك نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به «وزارت تربیت رسمی و عمومی» تغییر نام دهد و بر اساس این تغییر نام، نگاه به رویكردهای آن، چه در آموزش و پرورش و چه در جامعه تغییر یابد.» همین یك جمله از سوی «علیرضا كاظمی»، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش كفایت می‌كرد تا بحث تغییر نام وزارتخانه آموزش و پرورش خبرساز شود. پس از دوباره داغ شدن ممنوعیت تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی، این خبر سبب شد تا وزارت آموزش و پرورش برای دومین روز متوالی هدف انتقادات بسیار قرار گیرد.

ساعاتی پس از انتشار خبر تغییر نام احتمالی وزارت آموزش و پرورش، «مهدی نوید ادهم» در یك نشست خبری اعلام كرد كه اختلاف بر سر اسم آموزش و پرورش مشكلی قدیمی است و طبق مكاتباتی كه این وزارتخانه با فرهنگستان زبان فارسی داشته است به واژه «تربیت» رسیده‌اند. مهدی نوید ادهم گفت: «واژه آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت یك واژه نوظهور در كشور ما است كه قدمت صد و اندی ساله دارد و شما در كتاب‌هایی چون گلستان و كلیله و دمنه این دو واژه را نمی‌بینید. زمانی كه نظام جدید آموزشی مطرح شد واژه آموزش و پرورش از ترجمه واژه education گرفته شد. از همان روز اول این ترجمه موافق و مخالفانی داشت و برخی معتقد بودند دو واژه آموزش و پرورش در كنار یكدیگر كج‌تابی دارد و نوعی دوگانگی را به ذهن متبادر می‌كند. ما در زمانی كه سند تحول تدوین می‌شد برای حل این مشكل ٧٠، ٨٠ ساله مكاتباتی با فرهنگستان زبان فارسی داشتیم تا یك واژه انتخاب شود كه هر دو مفهوم آموزش و پرورش را منتقل كند. بررسی‌های مختلفی صورت گرفت و در نهایت به واژه «تربیت» رسیدیم. این پیشنهاد در آن زمان به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و مورد تایید هم قرار گرفت اما تصویب نشد.» اما خود او هم تایید كرده است كه اگر قرار به تغییر نام باشد، این تغییر به راحتی قابل اعمال نخواهد بود: «این یك پیشنهاد است و اگر روزی بخواهد جایگزین شود به راحتی قابل تغییر نیست زیرا در قانون اساسی و همه اسناد بالادستی واژه آموزش و پرورش استفاده می‌شود و باید مسیر طبیعی خود را طی كند اما در نهایت می‌توان گفت: تغییر نام وزارتخانه به عنوان پیشنهادی با پشتوانه علمی و كارشناسی قابل تامل است.»

با آنكه نوید ادهم می‌گوید نام آموزش و پرورش یك مشكل ٧٠، ٨٠ ساله است، وزیر اسبق این وزارتخانه به «اعتماد» می‌گوید كه در گذشته هرگز بر سر نام این وزارتخانه مشكلی نبوده. به گفته كاظم اكرمی مشكل آموزش و پرورش مساله محتوا است نه تغییر نام: «این نوع نگاه به آموزش و پرورش، نگاه‌هایی است كه محتوا را فراموش كرده‌اند. محتوای سند تحول بنیادین این است كه باید حیات طیبه در بینش و منش و كنش دانش‌آموزان شكل بگیرد. قرار است دانش‌آموخته‌های ما چه آدم‌هایی باشند؟ راستگو، درستكار، اهل نقد و تحلیل و آشنا به مهارت‌های زندگی و... خب همه اینها در ذیل تركیب آموزش و پرورش جا می‌گیرد. در این ٧٠، ٨٠ سال آدم‌های فاضل بسیاری سمت وزارت آموزش و پرورش را در دست داشتند كه به فرهنگ ایرانی هم آشنا بودند، هیچ كدام لازم ندیدند اسم این وزارتخانه را تغییر دهند. حالا استدلال دوستان را برای این تغییر نمی‌دانم.» اكرمی می‌گوید كه آموزش و پرورش گرفتار تغییرات ظاهری شده بدون اینكه در نتیجه عملكردش تغییری به وجود‌ آید: «در دوره آقای احمدی‌نژاد هم سیستم آموزشی را كردند ٦ پایه در دبستان و حذف دوره راهنمایی. چه تغییری ایجاد شد؟ فارغ‌التحصیلان ما تغییر كردند؟ محتوای كلاس‌ها و كتاب‌ها تغییر كرد؟ به نظرم تمام تلاش برای تغییر به خصوص از سوی مجلس باید صرف این شود كه معلمان را راضی نگه داشت، معلمان را باانگیزه راهی كلاس‌های درس كرد وگرنه از تغییرات ظاهری كاری ساخته نیست.»

منبع: روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: