تجاوز سپاه عثمانی به خاک ایران

1396/10/11 ۱۲:۵۶

تجاوز سپاه عثمانی به خاک ایران

پس از شروع جنگ جهانی اول، دولت ایران برای بر کنار ماندن از آسیب‏های جنگ، اعلام بی‏طرفی کرد، اما این اقدام ایران از طرف متخاصمین رعایت نشد و هر کدام به نحوی به خاک ایران یورش آوردند.


 

 


پس از شروع جنگ جهانی اول، دولت ایران برای بر کنار ماندن از آسیب‏های جنگ، اعلام بی‏طرفی کرد، اما این اقدام ایران از طرف متخاصمین رعایت نشد و هر کدام به نحوی به خاک ایران یورش آوردند. سپاه عثمانی با کمک کُردها شروع به تجاوز به خاک ایران کرد و شهرهای بی‏دفاع تبریز و ارومیه را به تصرف خود درآورده، به سمت شمال کشور پیشروی کرد. پس از تجاوز عثمانی، دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران کرد و بر سر تصرف آذربایجان، جنگ شدیدی بین نیروهای روسیه و عثمانی درگرفت.

 

در این نبرد سهمگین، عده زیادی از مردم آذربایجان مقتول و مجروح شده، اموال آنان به غارت رفت و سرانجام قوای روس بر سپاه عثمانی پیروز شد. در نهایت عثمانی‏ها عقب‏نشینی کردند و روس‏ها منطقه آذربایجان را به تصرف درآوردند. در این حال، با ورود انگلیسی‏ها به خاک ایران، خاک این مرز و بوم عملاً به یکی از جبهه‏های جنگ جهانی تبدیل شد که حاصلی جز قحطی و قتل و غارت مردم ایران در پی نداشت.

 

منبع: ابتکار

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: