بازگشت دوباره نمایشگاه کتاب به «مصلی»

1396/10/10 ۰۸:۵۶

بازگشت دوباره نمایشگاه کتاب به «مصلی»

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بعد از دوسال تجربه برگزاری ناموفق در شهر آفتاب، به مکان پیشین خود بازمی‌گردد. چندی پیش بود که شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه فرصتی 10 روزه برای تامین فضاهای مناسب و بهبود وضعیت شهرآفتاب به شهرداری داد؛ فرصتی که بیشتر به‌نظر می‌رسید یک جور تعارف اداری باشد تا ایجاد موقعیتی برای رسیدن به وضع مطلوب، زیرا آنچه در دو سال گذشته انجام نشده بود، قاعدتا نمی‌توانست در چند ماه باقیمانده به نمایشگاه به سرانجام برسد


 

 نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بعد از دوسال تجربه برگزاری ناموفق در شهر آفتاب، به مکان پیشین خود بازمی‌گردد. چندی پیش بود که شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه فرصتی 10 روزه برای تامین فضاهای مناسب و بهبود وضعیت شهرآفتاب به شهرداری داد؛ فرصتی که بیشتر به‌نظر می‌رسید یک جور تعارف اداری باشد تا ایجاد موقعیتی برای رسیدن به وضع مطلوب، زیرا آنچه در دو سال گذشته انجام نشده بود، قاعدتا نمی‌توانست در چند ماه باقیمانده به نمایشگاه به سرانجام برسد.
حالا همایون امیرزاده، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب خبر داده که به دلیل مشکلات زیرساختی ادامه برگزاری نمایشگاه کتاب در این مکان ممکن نیست. این تصمیم البته بی‌ارتباط با خواست فعالان نشر نبوده است. طی ماه‌های گذشته ناشران بسیاری در گفت‌وگو با رسانه‌ها مصلی را گزینه بهتری برای برگزاری نمایشگاه دانستند و احمد مسجدجامعی هم انتقاداتی را به افتتاح هیجانی شهر آفتاب با وجود آماده نبودن زیرساخت‌ها مطرح کرد.
حالا سخنگوی شورای سیاست‌گذاری از وعده مصلی مبنی بر تکمیل رواق‌های شرقی و غربی تا زمان برگزاری نمایشگاه خبر داده و گفته است در این مدت اگرچه همکاری و همراهی شهرداری تهران برای برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه قابل توجه بود، اما وجود بعضی مشکلات زیرساختی موجب شد فعالان عرصه نشر نسبت به ادامه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب تا زمان تکمیل شدن آن دچار تردید و بازنگری شوند.
البته او به این نکته نیز اشاره کرده که نمایشگاه کتاب تهران تفاهم‌نامه‌ای شش‌ساله برای در اختیار قرار گرفتن مجموعه شهر آفتاب با شهرداری تهران دارد که تا سال ۱۴۰۰ معتبر است و بر‌اساس همان تفاهم‌نامه چنانچه امکانات زیرساختی و فضای مسقف در این مجموعه تامین شود نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار خواهد شد. امیرزاده در واقع این جابه‌جایی را فرصتی برای آماده سازی بیشتر شهر آفتاب دانسته است.
اینها همه درحالی است که برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی نیز در زمان خود با انتقادها و مشکلات بسیاری روبه‌رو بود؛ از دخالت‌های محتوایی مصلی در نمایشگاه تا وضعیت بغرنج شهری و ترافیک. چندی پیش که مصلی نامه‌ای به شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب نوشت و وعده‌هایی از جمله دادن غرفه‌های رایگان به ناشران را مطرح کرد، بسیاری براین باور بودند که این وعده‌ها سیاستی جز تحت فشار قرار دادن شهردار اصلاح‌طلب ندارد. اما ناشران نمی‌توانستند خاطرات تلخ دو سال گذشته را از یاد ببرند؛ خاطراتی که تازه‌تر از مشکلات قدیمی‌شان در مصلی بود. با این حساب شاید بتوان گفت بازگشت نمایشگاه به مصلی به‌رغم همه ویژگی‌هایی که ممکن است برای نشر ایران داشته باشد، هنوز ماندن در وضعیت بلاتکلیف است؛ بازگشتن به مشکلاتی که قرار بود شهر آفتاب آنها را مرتفع کند و نکرد.

 

منبع: جامعه فردا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: