1396/10/3 ۱۱:۱۰
مصطفی عباسی مقدم، مشاور معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب یادداشتی، به بررسی و تحلیل اولویتهای کاری این معاونت در دوره جدید پرداخت.
مصطفی عباسی مقدم، مشاور معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب یادداشتی، به بررسی و تحلیل اولویتهای کاری این معاونت در دوره جدید پرداخت. مصطفی عباسی مقدم، عضو هیات علمی، استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان: عبدالهادی فقهیزاده با حضور در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اسرع وقت اولویتهای پیشرو را بیان کرده و افکار عمومی و فعالان قرآنی را از حالت انتظار درآورد. از محاسن اعلام اولویتها میتوان به امکان همکاری سایر نهادهایی که دغدغههای مشترک با معاونت دارند، اشاره کرد. از مهمترین اولویتهایی که بهحق و بهدرستی جزو رویکردهای اصلی قرار گرفته، توجه به دیدگاههای کارشناختی صاحبنظران در چارچوب کارگروههای تخصصی است که بهزودی تشکیل خواهد شد. کارگروههای تخصصی به منزله پشتوانه فکری و تخصصی بخشهای معاونت عمل خواهند کرد، البته به شرط آنکه اعضای آنها واقعا کارشناس و مجرب بوده و در مباحث خود شرایط گذشته و آینده فعالیتهای قرآنی را درنظر گیرند و از رویکردهای بخشینگر و یکجانبه بپرهیزند. کارگروه «ادبیات، هنر و رسانه»، یکی از این کارگروههاست که باید در کوتاهترین زمان شکل گیرد و انبوهی از مهمترین و لازمترین سوژههای هنری و ادبی قرآنی را مورد توجه قرار دهد. برخی از موضوعات ضروری برای طرح در این کارگروه عبارتند از: روشهای نمایش مطالب و داستانهای قرآنی، گسترش و ارتقای سطح ادبیات، شعر و نثر قرآنی، آسیبشناسی داستانهای کودک و نوجوان بر مبنای آموزههای قرآنی، راههای گسترش و فرهنگسازی ارزشهای قرآنی، تکنیکهای رسانهای برای افزایش توجه به خبرهای قرآنی، نمایشهای قرآنی خیابانی و مناسبتی، آموزشهای هنری برای فعالان قرآنی. برگزاری نشستهای تخصصی هماندیشی نیز از جمله دیگر اولویتها است که میتواند نظر و همفکری و همافزایی کارشناسان و اندیشمندان و محققان قرآنی را جلب کرده و فضای مشارکت در اینگونه مباحث را گسترش دهد. راهها و تکنیکهای تدبر درقرآن، راههای کیفیسازی نشر قرآنی، راههای پالایش و اصلاح برنامههای عترتی، آسیبشناسی نمایشگاههای قرآن، سبک زندگی قرآنی، راهکارهای افزایش کمی و کیفی تولیدات قرآنی و راهکارهای گسترش وقف قرانی از موضوعاتی است که میتواند محور این نشستها قرار گیرد. گسترش تعامل با موسسات قرآنی در استانها از دیگر اولویتهای ین معاونت است. با کاهش بودجه و حمایتها در سالهای اخیر از حجم نشاط و فعالیت موسسات و فعالان قرآنی در استانها کاسته شده و بسیاری از آنان از کمتوجهی معاونت گلهمند هستند. باید با روشها و آموزشهای هدفمند کاری کرد که این موسسات با خوداتکایی مالی و تدارکاتی و همافزایی با همترازان خود، روزبهروز موثرتر و فعالتر شده و نیاز آنها به مرکز کمتر شود. البته آنچه جایگزین میشود، تعامل برنامهای و تغذیه نرمافزاری است که همه موسسات کوچک و بزر گ به آن نیاز دارند. هر موسسه هم به طرحهای موفق و ایدههای پیشرو موسسات دیگر محتاج است و هم به طرحهای نو و ابتکاری مطالعه شده از سوی معاونت و کارگروههای تخصصی آن. در سایه این همافزایی هوشمندانه میتوان به آیندهای غنی و درخشان برای نهادها و فعالان قرآنی امیدوار بود. در کنار این اقدام، تلاش جدی برای طبقهبندی و درجهبندی موسسات قرآنی هم میتواند حرکت آنها را سریعتر و علمیتر و سنجیدهتر کرده و با مشارکت بیشتر افراد فرهیخته و خوشفکر همراه کند . راهاندازی و فعالسازی پرتال هوشمند و چندجانبه معاونت، استانها و موسسات نیز ضرورتی است که خلا آن احساس میشود. این پرتال برای حمایت فکری و برنامهای و تغذیه محتوایی و پایش و رصد مستمر فعالیتها و ارزیابی کمی و حتی کیفی فعالیتهای موسسات از هر سرمایهگذاری و کار دیگری لازمتر بهنظر میرسد، چون پیکره فعالیتهای قرآنی را به درختی تبدیل میکند که همه اجزای آن بهم مرتبط و از دردها و توفیقات هم مطلعند و در زمان مقتصی واکنش لازم را بعمل میآورند.
اولویت دیگر، پرداختن به موضوع عترت و اهل بیت (ع) درکنار فعالیتهای قرآنی است. تاکنون هم توجه حداقل به مباحث عترت بهعنوان اهم موضوعات قرآنی و جزوی از قرآن وجود داشته، اما توجه و سرمایهگذاری بیشتر و درخور، اقدامات فراتری را میطلبد. در این راستا، تکمیل نواقص و رفع غفلتهای حوزه عترت اولین گام است و تلاش روشنگر برای پالایش و اصلاح برنامهها و محافل عترت و رفع مهجوریت از برخی چهرههای عترت مانند برخی از امامانی که عموم مردم کمتر اطلاعی از زندگانی و سیره تابناک آنها دارند، همچنین غنیسازی محتوایی محافل عترت و ارتقای بُعد عاطفی این برنامهها به سوی بُعدهای معرفتی و علمی، گامهای بعدی است. با توجه به اهمیت پیوست رسانهای، تعامل مطلوب و همهجانبه با صدا و سیما و دیگر رسانهها در شرایط کنونی ضرورت دارد. قطعا در طرحریزی و اجرای هر برنامه فرهنگی و قرآنی، ابعاد رسانهای آن لحاظ و با کمک صاحبنظران، راهکارهای انعکاس مطلوب و مخاطبپسند آن درنظر گرفته شود باید توجه داشت که اعلام اولویتها، مرحله نخست یک فرآیند طولانی و دشوار است که جز از طریق برنامهریزی انسانی محتوایی و اجرایی و بودجهریزی منطقی به غایت مطلوب محقق نمیشود. اینگونه برنامهریزی و اولویتبندی، رویکردی موقتی بوده و برای بازه چندماهه و حداکثر یکساله کارساز است، اما برای افق بلندمدت، یک برنامهریزی استراتژیک مبتنی بر روشهای علمی و تجربه شده با توجه به امکانات و الزامات معاونت لازم است که برای تدوین آن صاحبنظران متخصص و باتجربه باید آستین همت بالا زده و برنامه چهارساله را بنویسند که البته تجربه و نمونهای مفید در این زمینه وجود دارد و بخشی از این راه پیموده شده و قابل بهرهبرداری است.
منبع: ایبنا
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید