​رونمایی از تصحیح جدید مثنوی در شهر کتاب و فرهنگستان ادب

1396/9/28 ۰۸:۲۴

​رونمایی از تصحیح جدید مثنوی در شهر کتاب و فرهنگستان ادب

تصحیح جدید «مثنوی معنوی» مولانا اثر محمدعلی موحد که به تازگی زیر خط چاپ رفته است، در روزهای چهارم و پنجم دی‌ماه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مرکز فرهنگی شهرکتاب رونمایی خواهد شد.


 

 
 
تصحیح جدید «مثنوی معنوی» مولانا اثر محمدعلی موحد که به تازگی زیر خط چاپ رفته است، در روزهای چهارم و پنجم دی‌ماه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مرکز فرهنگی شهرکتاب رونمایی خواهد شد.

 
 فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب در نظر دارند تا طی دو مراسم کتاب مثنوی معنوی، تصحیح استاد دکتر محمدعلی موحد، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی را جداگانه رونمایی کنند.
 
در مراسم فرهنگستان زبان و ادب فارسی که روز دوشنبه، چهارم دی‌ماه، ساعت 10 الی 12، در محل فرهنگستان (تالار الغدیر) برگزار خواهد شد، محمدعلی موحد، غلامعلی حداد‌عادل، فتح‌الله مجتبائی و محمد سالارنسب سخنرانی خواهند کرد.
 
نشست شهر کتاب نیز در روز سه‌شنبه پنجم دی‌ماه با حضور مولوی‌شناسان، صاحب‌نظران، استادان دانشگاه‌ها، دانشجویان، نویسندگان، شاعران و علاقه‌مندان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

مرکز فرهنگی شهر کتاب اعلام کرده است که با همکاری دانشگاه‌های تبریز، سلجوق قونیه، آنکارا، استانبول و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، نشست‌های رونمایی از تصحیح جدید «مثنوی معنوی» را در شهرهای تهران، تبریز، قونیه، آنکارا و استانبول برگزار می‌کند تا علاقه‌مندان به آثار مولانا با تعمق بیشتر به این اثر جاودان بنگرند و بهره ببرند.
 
این تصحیح بر اساس ۱۱ نسخه صورت گرفته که ۸ تا ۹ نسخه، نسخه‌هایی هستند که طی ۳۰ سال پس از وفات مولانا یعنی تا آخر قرن هفتم هجری کتابت شده‌اند. موحد در این کار، خود را مقید به نسخ قرنی که مثنوی در آن سروده شده دانسته و پا از آن فراتر ننهاده است چراکه کلیه تحریفات و دستبردها به متن مثنوی نیز زان پس روی داده است.

این اثر با مقدمه‌ای مبسوط همراه است که موحد در آن، به ملاحظات کلی در باب تصحیح مثنوی و شیوه‌ کار خود در تصحیح جدید مثنوی اشاره می‌کند. ملاحظاتی چون عوامل موثر در تحریفات مثنوی، مثنوی به عنوان نمونه‌ی ادبیات مهاجرت، زبان ویژه‌ی مولانا و تاثیرپذیری آن از محیط پیرامون. موحد با این نظر نیکلسون، فروزانفر، مینوی و گلپینارلی اتفاق دارد و معتقد است که مثنوی در سال‌های آخر زندگی مولانا دائما در معرض تجدید نظر و اصلاح و بازسازی بوده و دگرسانی‌های ضبط‌شده در نسخه‌هایی را که در پانزده سال اول بعد از درگذشت مولانا کتابت شده‌اند، حاصل و نتیجه‌ این بازخوانی‌های مکرر می‌داند.

موحد خواسته متنی پیراسته و قابل‌فهم و درخور اعتماد برای مخاطبان و علاقه مندان مثنوی فراهم کند که هم خوانندگان عادی از آن بهره ببرند و هم اهل تحقیق و نقد علمی به آن استناد کنند.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی چند ماه پیش در گفت‌وگو با ایبنا ضمن ابراز امیدواری نسبت به انتشار تصحیح دکتر موحد از «مثنوی معنوی» گفته بود:‌ «این کتاب نود سال بعد از تصحیح نیکلسون منتشر می‌شود و ادامه دهنده راهی است که نیکلسون در سال‌های قبل آن را پیموده است. این اثر نتیجه سال‌ها تلاش و کوشش محمدعلی موحد در حوزه مولاناپژوهی است و به محض انتشار، مراسمی در خور برای رونمایی از آن توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برگزار خواهد شد.»

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: