طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور است

1396/9/22 ۰۹:۵۱

طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور است

حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور است و با کارفرمایی سازمان برنامه و بودجه اجرا می‌شود. این طرح رویکرد گفتمانی دارد و راه‌هایی را برای ضرورت و مواجه به علوم انسانی در جهان به روی ما گشوده است.


 
حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور است و با کارفرمایی سازمان برنامه و بودجه اجرا می‌شود. این طرح رویکرد گفتمانی دارد و راه‌هایی را برای ضرورت و مواجه به علوم انسانی در جهان به روی ما گشوده است.

 
حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز سه‌شنبه (21 آذرماه) در نشست خبری هفته پژوهش که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گزارشی را از فعالیت‌های سازمان متبوع خود ارایه کرد و گفت: این پژوهشگاه برای تحقق منویات رهبری در سال اقتصاد مقاومتی طراحی نخستین جشنواره تقدیر از رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های برتر دانشجویان علوم انسانی سراسر کشور در ارتباط با تولید و اشتغال را به همت پژوهشکده کاربردی علوم انسانی در اوایل اسفندماه سال جاری برگزار می‌کند. این همایش با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم و آموزش و پرورش، وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی و دانشگاه علمی و کاربردی برپا می‌شود.
 
وی با اشاره به برگزاری نخستین جایزه جهانی امام علی (ع) ادامه داد: این جشنواره توسط مرکز تحقیقاتی امام علی با دعوت از هیات‌های و مذاهب گوناگون برگزار شد و ضرورت آن هم وجود جریانات اسلام‌هراسی است که به دلیل رفتارهای وحشیانه داعش و حکومت‌های تروریستی در جهان عرضه شده است و وجه روحانی و معنوی اسلام را خدشه‌دار کرده است.
 
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین‌بار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رده نهادهای بین‌المللی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ثبت رسید، افزود: پژوهشکده‌های ما سهم به سزایی در تولیدات و مراودات بین‌المللی دارند و وزارت علوم هم اعتبارات خوبی را در اختیار ما قرار داده است.
 
قبادی همچنین به برگزاری کنگره شمس تبریزی اشاره کرد و گفت: از سویی دیگر امسال برای اولین بار شاهد برگزاری جشنواره نقد کتاب متون علوم انسانی پس از ربع قرن فعالیت هستیم. ما می‌خواهیم این پژوهشگاه را به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم هدایت کنیم و به ارتقای علوم انسانی در سیاستگذاری‌ها پرداخته و به انجمن‌ها نقش بیشتری بدهیم در برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه‌ها که در سال 1394 آغاز شده این موضوعات در نظر گرفته شده است.
 
به گفته این مقام مسئول پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شاید از نوادر سازمان‌هایی باشد که در فرایند اجرای برنامه توسعه خودش سازوکاری را برای نظارت و ارزیابی برنامه‌ها تدوین کرده است. این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که رشد شاخص تولید علم از پایان سال 92 تاکنون در پژوهشگاه سه برابر شده و سرانه تولید علم از 6 دهم به یک و 6دهم درصد افزایش داشته است. همچنین طرح‌های مصوب پژوهشی از 29 طرح به 49 طرح افزایش داشته و نشان‌دهنده رشد 80 درصدی است. کارگاه‌های تخصصی نیز که یکی از مجاری کاربردی‌سازی علوم انسانی و مردمی‌سازی آن است بیش از 540 درصد رشد داشته و مخاطبان فراوانی را به خود اختصاص داده است. اجرای طرح‌ها نیز در این پژوهشگاه بیش از 80 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تاکید بر اینکه این پژوهشگاه می‌کوشد تا نقش خود را در سطح ملی ارتقا دهد، یادآور شد: تلاش ما این است که رویکرد هم‌افزایی با شورای تحول علوم انسانی و سایر ارگان‌ها داشته باشیم چراکه این پژوهشگاه قادر است طرح‌های ملی جامعی‌ را در حوزه کاربردی برگزار کند. همچنین تلاش ما این است که هرم تخصصی نیروی انسانی پژوهشگاه را رشد دهیم اگرچه نیز تاکنون تعداد دانشیاران پژوهشگاه روند رو به رشدی را داشته است. ارتقای کیفیت پژوهش همواره مورد توجه ما بوده و از همین رو مساله‌مند سازی پژوهش‌ها در کنار متنوع‌سازی خروجی‌ها با همکاری نهادها و دستگاه‌های کاربردی مدنظر قرار گرفته است.
 
قبادی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تلاش می‌کند طراز آکادمیک خود را ارتقا داده و فضای تعامل را برای نخبگان علوم انسانی تسهیل کند، گفت: طرح جامع اعتلای علوم انسانی از سال آینده اجرا می‌شود اکنون فاز مطالعاتی این طرح تمام شده و نتایج آن در قالب چهار جلد کتاب منتشر می‌شود. طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور است و با کارفرمایی سازمان برنامه و بودجه اجرا می‌شود این طرح رویکرد گفتمانی دارد و راه‌هایی را برای ضرورت و مواجه به علوم انسانی در جهان به روی ما گشوده است.
 
به گفته رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اکنون طی دهه‌های اخیر رویکردهای متنوعی در برابر علوم انسانی مطرح می‌شود برخی تغییر و تحول را احساس می‌کنند و برخی از ضرورت تدوین کتب و جهان‌بینی علوم انسانی سخن می‌گویند اما جای رویکرد همزمان و توامان بومی‌گرایانه در این میان خالی است. بنابراین مساله کاربست علوم انسانی و چگونگی اثربخشی در این طرح بررسی می‌شود و بیش از صد پروژه ذیل آن تعریف شده و 10 طرح به تصویب نهایی رسیده و بیش از 60 طرح هم در مراحل اولیه تایید نهایی قرار دارد.
 
قبادی تاکید کرد: در پایان برنامه 5 ساله این طرح پشتوانه هم‌افزایی برای دانشگاهیان، محققان و سیاستگذاران در عرصه آموزش به وجود خواهد آمد.
 
 

 

بچه‌سرمایه‌داری هستیم که اموالش غارت شده است

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر میزان رشد تولیدات مکتوب این سازمان و راهکارهای تسهیل دسترسی به آثار گفت: تلاش ما در انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی توجه به کیفیت آثار بوده است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایبنا درباره بودجه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال جاری عنوان کرد: خوشبختانه امسال کمبود بودجه نداشتیم اما همان‌طور که می‌دانید پژوهشگاه به لحاظ مکانی متعلق به یک سازمان بوده و پس از انقلاب اسلامی 11 سازمان به این مکان اضافه شده و اکنون مشکل مکان فیزیکی برای اعضای هیات علمی داریم با وجود 107 استاد دانشگاهی اعضای هیات علمی 4 استاد ما در یک اتاق کار می‌کنند و این فضای محدود به هیچ وجه در شأن پژوهشگاه علوم انسانی نیست.
 
وی با اشاره به مشکل اموالی که در دست سازمان‌های دیگر است، گفت: ما مانند بچه‌سرمایه‌داری هستیم که اموالش غارت شده و اگرچه در پرونده‌های حقوقی حق به ما داده شده است اما همچنان نتوانستیم از املاک خودمان استفاده کنیم و پژوهشگرانمان در مضیقه هستند.
 
 

 

 بیش از 60 هزار نسخه کتاب در فبک چاپ شده است

ناصر زعفرانچی، مدیر انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره سوال خبرنگار ایبنا توضیح داد: پژوهشگاه اساسا مخاطب عام را مدنظر ندارد اما درباره کتاب‌هایی که با موضوع فبک (فلسفه برای کودکان) منتشر می‌شود تاکنون بیش از 60 هزار نسخه کتاب به چاپ رسیده چرا که مخاطب داشته است. بنابراین اگر حوزه‌ای اقتضا بکند ما می‌توانیم تولید کتابمان را افزایش دهیم اما در حال حاضر با توجه به دو برابر شدن قیمت کاغذ و صنعت نشر امکان افزایش شمارگان را نداریم.
 
وی ادامه داد: اکنون پژوهشگاه در سال بین 50 تا 70 عنوان کتاب را منتشر می‌کند و سعی کردیم روند روبه‌رشد خود را ادامه دهد. تولید اثر نیز در حوزه‌هایی مانند فلسفه برای کودکان با توجه به سرمایه‌گذاری خوب آن و ارتباطی که این حوزه با بدنه مردمی برقرار کرده است ادامه دارد.
 
 

 

برنامه‌‌های هفته پژوهش و برگزاری کرسی مطهری پژوهی

حجت‌الاسلام سجاد علم‌الهدی؛ معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات در بخش دیگری از این نشست گزارشی را از برنامه‌های درنظر گرفته شده برای هفته پژوهش ارایه کرد و گفت: امسال نیز مطابق با 4 سال گذشته برنامه‌های هفته پژوهش به صورت یک طرح پژوهشی برگزار می‌شود و طی سه روز برگزاری آن اعضا و اساتید برجسته علوم انسانی از پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه علوم انسانی گزارشی را از عملکرد خود ارایه خواهند کرد. همچنین سه کارگروه تخصصی با موضوع مساله‌مندی در پژوهش علوم انسانی، ارتقا و اعتلای علوم انسانی و کاربردی سازی علوم انسانی با حضور 5 نفر از اعضای هیأت علمی برگزار خواهد شد.
 
به گفته وی در روز سوم و اختتامیه هفته پژوهش از پژوهشگران و اساتید برتر تقدیر به عمل می‌آید و همچنین از 12 نفر از اساتید هیات علمی که دارای کارنامه پژوهشی باشند تجلیل می‌شود. کرسی مطهری‌‌پژوهی نیز به‌عنوان یک الگوی علم انسانی با همکاری خانواده و بنیاد شهید مطهری 27 آذرماه به مناسبت روز وحدت و دانشگاه برگزار می‌شود.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: