‌اسطوره‌های ایرانی اندیشه یا کارکرد؟

1396/7/15 ۱۰:۵۴

‌اسطوره‌های ایرانی اندیشه یا کارکرد؟

اسطوره‌سازی و اسطوره‌پروری از دیرباز با جامعه ایران پیوند داشته است. تاریخ این سرزمین را نمی‌توان نوشت و گفت، جز آن‌که به اسطوره‌هایش توجه داشت. اندیشمندان نظرهایی گوناگون درباره جایگاه اسطوره در تاریخ و فرهنگ دیرینه ایران داشته‌اند؛ پاره‌ای آن را از ویژگی‌های سودمند و مثبت این سرزمین پنداشته، پاره‌ای دیگر بر آن بوده‌اند اسطوره و اسطوره‌سازی، یکی از ریشه‌های گرفتاری‌های تاریخی جامعه ایران به‌شمار می‌آمده است.

سرزمینی که از دیرباز اسطوره می‌ساخته و تقدیس می‌کرده است

اسطوره‌سازی و اسطوره‌پروری از دیرباز با جامعه ایران پیوند داشته است. تاریخ این سرزمین را نمی‌توان نوشت و گفت، جز آن‌که به اسطوره‌هایش توجه داشت. اندیشمندان نظرهایی گوناگون درباره جایگاه اسطوره در تاریخ و فرهنگ دیرینه ایران داشته‌اند؛ پاره‌ای آن را از ویژگی‌های سودمند و مثبت این سرزمین پنداشته، پاره‌ای دیگر بر آن بوده‌اند اسطوره و اسطوره‌سازی، یکی از ریشه‌های گرفتاری‌های تاریخی جامعه ایران به‌شمار می‌آمده است. محمدحسین باجلان فرخی در مدخل «اسطوره» در دایره‌المعارف بزرگ اسلامی درباره اسطوره و پیوند آن با علم می‌نویسد: «اسطوره روایتی بی‌انتهاست که هرچه در توجیه علمی آن پیش رویم، ژرفای خود را از دست می‌دهد.» او اسطوره را نه برآمده از اندیشه که کارکردمند برمی‌شمرد: «بیش از آن‌که اندیشه باشد، با کارکرد پیوند دارد و شیوه‌ای از شناخت عاطفی و ذهنی و درونی و موازی با شناخت عینی و بیرونی است.» این پژوهشگر سپس به کارکردهای اسطوره‌ها در سیر تاریخی جامعه می‌پردازد: «در گرایش به قدرت، برخی از اسطوره‌ها در مسیر تثبیت صاحبان قدرت به‌کار گرفته می‌شود. چنین اسطوره‌ای نه حقیقی که گرایشی ایدئولوژیک در جهت مقاصد تمامیت‌خواهان است و از همین‌روست که یکی دیگر از ویژگی‌های اسطوره انکار تمامیت‌‌خواهی و استبداد است.» باجلان فرخی اسطوره را از این منظر با نشانه متفاوت دانسته، می‌نویسد: «چنین است که نمادهای اسطوره‌‌ای معناهای متفاوتی دارند و از نشانه غنی‌ترند، چراکه نشانه یک‌سونگر است.» به روایت این پژوهشگر: «اگر سیاست را کاری در جهت روابط انسان‌ها در ساختن جهان بدانیم، اسطوره در چنبره قدرت، زبان سیاست است؛ اسطوره چه آیینی چه سیاسی و چه شاعرانه و هنری، زبان جمعی انسان آفریننده‌ای است که تلاش وی بر آن است که با کار و کوشش خویش، جهان و مناسبات اجتماعی را معنی بخشد.» این نویسنده سپس می‌نویسد: «ایدئولوژی زبانی عاری از سیاست دارد و سترده از شعر است و در جهت بازداشتن تاریخ از رشد به‌کار می‌رود؛ هم بدین سبب است که رمزها و نمادها را به باورهای درخودمانده تبدیل می‌کند و جامعه را از پویایی و جمع‌گرایی یا مردم‌گرایی بازمی‌دارد و همیشه چنین کاری به شهادت تاریخ، با فاجعه‌‌ای بزرگ همراه است.»

منبع: شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: