عرضه کتاب گفت‌وگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی

1396/6/29 ۱۰:۳۳

عرضه کتاب گفت‌وگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی

کتاب «آفاق معرفت در سپهر معنویت» گفت‌وگوی حامد زارع با غلامحسین ابراهیمی دینانی را انتشارات ققنوس منتشر کرد.


 
 
 
کتاب «آفاق معرفت در سپهر معنویت» گفت‌وگوی حامد زارع با غلامحسین ابراهیمی دینانی را انتشارات ققنوس منتشر کرد.

 
 مجموعه دوازده گفتگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی و سه میزگرد با حضور او و دیگر اساتید اندیشه اسلامی است که در شش سال اخیر انجام شده است در کتاب «آفاق معرفت در سپهر معنویت» گفت‌وگوی حامد زارع با غلامحسین ابراهیمی دینانی توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.
 
حامد زارع نویسنده اثر در مقدمه کتاب نوشته است: «ناگفته پیداست که سه ویژگی‌ حال و وضع فلسفی، اشتیاق برای گفتگو و در نهایت جسارت و اصرار در دفاع‌ از عقل، نزد هر فردی که تجمیع شود، هم‌نشینی و هم‌صحبتی با او را جذب و دلنشین می‌کند. «آفاق معرفت در سپهر معنویت» ماجرای مواجهه و مصاحبه چندساله من با چنین فردیتی یعنی است. در جای‌جای کتاب حاضر می‌توان سه ویژگی مذکور دکتر ابراهیمی دینانی را رصد کردم و با تعمق مطالب و مباحث کتاب، از حظ فلسفی خاصی بهره برد.»
 
کتاب حاضر مجموعه دوازده گفتگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی و سه میزگرد با حضور او و دیگر اساتید اندیشه اسلامی است که در شش سال اخیر (بهار 1389 تا بهار 1395) انجام شده است. از این میان پنج گفتگو و یک میزگرد برای نخستین بار است که منتشر می‌شود و هفت‌ گفتگو و دو میزگرد دیگر پیش از این در مجلة مهرنامه منتشر شده است. شایان ذکر است که گفتگوهای «عقل و حقیقت»، «فکر و ذهنیت»، «عرفان و معنویت»، «دانش و دیانت» و «کتاب‌شناسی غلامحسین ابراهیمی دینای» و همچنین میزگرد «سرنوشت علم در تمدن اسلامی چگونه بوده است؟» برای نخستین بار است که منتشر می‌شوند.
 
 پیش از این «ملاصدرا» در شماره دوم، «شهاب‌الدین سهروردی» در شمارة چهارم، «ابن‌سینا» در شمارة پنجم، «امام محمد غزالی» در شماره نهم، «خواجه نصیرالدین طوسی» در شماره دهم، «ابن‌رشد» در شمارة دوازدهم، «چه کسی فیلسوف اسلامی است؟» در شمارة شانزدهم، «مکتب تفکیک» در شمارة بیست و دوم، و «چه کسانی مخالف فلسفه اسلامی هستند؟» در شماره سی و هشتم مهرنامه منتشر شده‌اند.
 
فصل نخست که «مباحثه» نام دارد گفتگویی زنده و بی‌وقفه است که در حدفاصل یک نیمروز تابستانی با غلامحسین ابراهیمی دینانی انجام داده‌ام. گفتگوهای چهارگانه این بخش بیش از هر چیز دال بر پایبندی دکتر ابراهیمی دینانی به امر گفتگوست؛ نکته‌ای که می‌تواند راهگشا و افق‌نمایی برای فضای خسته‌کننده دانشگاه‌های ما در رشته فلسفه باشد.
 
عنوان فصل دوم «مصاحبه» است. در این بخش درباره چند تن از نامداران تاریخ اندیشه فلسفی در تمدن اسلامی با دکتر ابراهیمی دینانی گفتگو شده است که برخلاف گفتگوهای فصل نخست که زنده و زاینده است و جریان دیالکتیکی میان مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده برقرار است، اکثر گفتگوهای فصل دوم به نحو مکتوب انجام شده است و دکتر ابراهیمی دینانی در پاسخ به چند پرسش مشخص نویسنده، نظرات خود را نوشته است. گفتگوهای مکتوب فصل دوم مجالی برای آشنایی با آرای غلامحسین ابراهیمی دینانی در باب فلسفه اسلامی است.
 
اما همان‌طور که از عنوان فصل سوم هویداست، جذاب‌ترین بخش کتاب حاضر را می‌توان جلسات مناظره‌‌مانندی دانست که میان دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر سیدمصطفی محقق داماد، دکتر غلامرضا اعوانی و دکتر رسول جعفریان در گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم برگزار شده است. مطالعه فصل سوم علاوه بر اینکه مسبب فهم بهتر رویکردهای مختلف به تاریخ اندیشه فلسفی در تمدن اسلامی می‌شود، مجال جالبی برای قضاوت درباره دیدگاه‌های مختلف فلسفی، کلامی، تاریخی و فقهی نسبت به سیر دانش و معرفت‌شناسی در اسلام و ایران نیز هست.
 
فصل چهارم و آخر نیز «مکاتبه» نام دارد. در این بخش برای نخستین بار همه کتاب‌های دکتر ابراهیمی دینانی با خود او به بحث گذاشته شده است. این بخش راهنمای خوبی برای علاقه‌مندانی است که می‌خواهند با نظام فکری غلامحسین ابراهیمی دینانی از طریق مطالعه آثار مکتوب او آشنا شوند. امروزه و به واسطه حضور مکرر دکتر ابراهیمی دینانی در مجامع عمومی و رسانه‌های جمعی، اغلب آشنایی‌هایی که با او ایجاد می‌شود، سطح و ناپایدار است. مطالعه فصل چهارم می‌تواند جایگزین این آشنایی‌های سرسری با یکی از مهم‌ترین حکیمان ایران شود تا از این طریق روزنه‌ای برای ایجاد ارتباط با متون و رساله‌های غلامحسین ابراهیمی دینانی گشوده شود.
 
کتاب «آفاق معرفت در سپهر معنویت» گفت‌وگوی حامد زارع با غلامحسین ابراهیمی دینانی در ۱۹۸ صفحه همراه با عکس با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۲هزار تومان در نشر ققنوس منتشر شده است.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: