شنیدن صدای جلال در سالروز غروبش

1396/6/21 ۰۹:۱۲

شنیدن صدای جلال در سالروز غروبش

كسانی كه شامگاه روز ١٩ شهریور ماه در بزرگداشت جلال آل‌احمد شركت كردند، بخشی از كتاب «نون و القلم» را با صدای او شنیدند. فایلی كه برای نخستین بار در مراسمی عمومی پخش شد تا صدای جلال ٤٨ سال بعد از غروبش در گوش مخاطبان جاری شود.

طی بزرگداشتی در فرهنگسرای شفق اتفاق افتاد

ندا آل طیب:  كسانی كه شامگاه روز ١٩ شهریور ماه در بزرگداشت جلال آل‌احمد شركت كردند، بخشی از كتاب «نون و القلم» را با صدای او شنیدند. فایلی كه برای نخستین بار در مراسمی عمومی پخش شد تا صدای جلال ٤٨ سال بعد از غروبش در گوش مخاطبان جاری شود.
مراسم بزرگداشت جلال آل احمد همزمان با چهل و هشتمین سالروز درگذشت این نویسنده و روشنفكر با یادی از همسرش سیمین دانشور و برادرش شمس آل‌احمد در فرهنگسرای شفق برگزار شد.
این مراسم برای مخاطبان یك برنامه ویژه داشت و آن هم پخش بخشی از كتاب «نون و القلم» با صدای جلال بود. این فایل را یك پزشك اتریشی به نام اشتراوس در سال ١٣٣٦ و در نخستین سفر سیمین و جلال ضبط كرده بود. اشتراوس فردی بود كه جلال دو بار از او برای سفر به ایران دعوت كرد. تفنن این پزشك اتریشی، ضبط صدا به وسیله ضبط صوتی بود كه همیشه همراهش بود. همین سرگرمی سبب شد تا با ضبط صدای جلال، اثری با ارزش برای دوستداران فرهنگ و ادبیات ایران برجای بگذارد. خانواده‌ او پس از درگذشتش، فایل‌ ضبط شده را به سفارت ایران در وین تحویل دادند و این فایل در بزرگداشت جلال پخش شد.
در این برنامه كه با همكاری انجمن دوستداران سیمین و جلال برگزار شد، حاضران هم از جلال سخن گفتند و هم از سیمین و شمس.
محمدحسین دانایی، خواهرزاده جلال بر این موضوع تاكید كرد كه جلال آل احمد، شمس و سیمین دانشور انسان‌های عادی با مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف بودند كه باید آنان را با دیدگاه عقلانی‌تر و اعتدالی‌تر قضاوت كنیم و برای دستیابی به این هدف باید به خرد جمعی مراجعه كنیم و قضاوت افكار عمومی را بطلبیم.  هرمز همایون‌پور، مترجم از ویژگی‌های ادبی آثار سیمین و جلال سخن گفت: «نسل ما تحت تاثیر مواضع سیاسی آل‌احمد بود و بعد از گذر زمان از لحاظ ادبی تحت تاثیر سیمین دانشور قرار گرفتیم. قلم سیمین دانشور، قلمی روان است و آثار او خاصیت شعری داشت و انسان هنگام خواندن آثار دانشور به یاد سبك شاعران می‌افتاد.»
سیمین پناهی فرد، نویسنده و پژوهشگر ادبی نیز ماجرای ازدواج سیمین و جلال و سیر زندگی این دو نویسنده را بیان كرد: «سیمین دانشور در آثار خود سعی كرد به نقش زنان به عنوان همسر و مادر توجه كرده و به پنهان‌ترین زوایای حسی و عاطفی زنان بپردازد و كاری كه فروغ فرخزاد در اشعارش به آنها پرداخته، دانشور در داستان‌هایش به آنها می‌پرداخت و سایر نویسندگان زن تحت تاثیر سبك او بودند.»
پناهی گریزی هم به نظریات سیمین درباره آثار جلال زد: «خانم دانشور در نوشته‌های خود به چگونگی فعالیت و سبك نویسندگی آل احمد پرداخته كه می‌گوید مواد خام نوشته‌های جلال، زندگی مردم است كه آنها را زندگی كرده یا زندگی می‌كند و قهرمانان داستان‌هایش را یا می‌بینیم یا می‌شناسیم.»
مجتبی گلستانی، نویسنده و منتقد ادبی كه دیدگاه‌های انتقادی خود نسبت به جلال آل‌احمد را در كتاب «واسازی متون جلال آل‌احمد» گردآوری و منتشر كرده، از این موضوع ابراز تاسف كرد كه یك ویراست انتقادی ادبی از آثار جلال آل‌احمد وجود ندارد: «برای بررسی آثار این نویسنده، منبع مناسبی وجود نداشت و آثار او را از كتاب‌فروشی‌های دست دوم تهیه كردم و این باعث تاسف است برای نویسنده‌ای كه جایزه ادبی به نام او تاسیس شده و جایزه‌هایی به آن اختصاص داده می‌شود، ویراست ادبی مناسبی از آثارش نباشد.»
نعمت احمدی، وكیل پایه یك دادگستری نیز در این آیین از آشنایی خود با شمس آل‌احمد سخن گفت و ابراز عقیده كرد كه شمس و سیمین نتوانستند زیر سایه جلال آل‌احمد رشد كنند و درون‌مایه خود را آن طور كه شایسته است بروز دهند و از این رو در تمام این سال‌ها به آنان ظلم شده است.

منبع: اعتماد

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: