ماجرای ادامه‌دار ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

1396/3/29 ۱۲:۰۰

ماجرای ادامه‌دار ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

آخرین روز نمایشگاه «مسافران برلین و رم» در موزه هنرهای معاصر تهران و سرنوشت آثار گنجینه موزه كه ماه‌هاست صحبت برگزاری نمایشگاهی از آنها در خارج از كشور مطرح است، باعث شد تا بار دیگر بحث بر سر این نمایشگاه بالا بگیرد.

 

 

علی مطلب‌زاده: آخرین روز نمایشگاه «مسافران برلین و رم» در موزه هنرهای معاصر تهران و سرنوشت آثار گنجینه موزه كه ماه‌هاست صحبت برگزاری نمایشگاهی از آنها در خارج از كشور مطرح است، باعث شد تا بار دیگر بحث بر سر این نمایشگاه بالا بگیرد. اسفندماه سال گذشته بود كه نمایشگاهی با عنوان «مسافران برلین و رم» شامل سی اثر از هنرمندان خارجی حاضر در گنجینه موزه و سی اثر از هنرمندان ایرانی این گنجینه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد تا پروژه‌ای كلید بخورد كه در دوران حضور علی جنتی در وزارت ارشاد، برای نمایش بخشی از این آثار در موزه‌های برلین و رم آغاز شده بود. همان پروژه‌ای كه پیش‌تر بارها با اعتراض هنرمندان و برخی نهادهای صنفی روبه‌رو شد و تا آنجا پیش رفت كه پس از استعفای جنتی و اعلام نام سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر جدید، این وزارتخانه اعلام كرد پروژه ارسال این آثار به خارج از كشور، متوقف شده است. در این میان علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد و دبیر این نمایشگاه بود كه چندباری درباره آن و روند طی شده برای برگزاری‌اش توضیح داد، نمایشگاهی كه به گفته او با جلب موافقت وزیر ارشاد، مجلس و نهادهای نظارتی برگزاری آن همچنان در دستور كار است. اما در دو روز نمایشگاه « مسافران برلین و رم» در موزه هنرهای معاصر خبری منتشر شد كه این آثار بلافاصله به خارج از كشور خواهند رفت و همین نگرانی‌ها در مورد سرنوشت آثار گنجینه را بیشتر كرد. اما این‌بار صالحی امیری ترجیح داد خودش هم درباره این موضوع توضیحاتی بدهد. او در حاشیه مراسم اختتامیه نمایشگاه قرآن اعلام كرد كه فرستادن آثار موزه هنرهای معاصر به گالری‌های خارج از كشور در دستور كار وزارت ارشاد نیست.
صالحی امیری در كنار تكذیب خبر ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به خارج از كشور توضیح داد: «از ابتدای قبول مسوولیت در وزارتخانه ارشاد بر لزوم نفرستادن این آثار به گالری‌های خارج از كشور تاكید داشته‌ و دارم. » بعدها محمود صادقی، نماینده مردم تهران هم در حساب توییترش به این موضوع واكنش نشان داد. صادقی ابتدا از تكذیب این خبر توسط علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد نوشت و بعد هم از تماس تلفنی با سیدرضا صالحی امیری، وزیر ارشاد گفت كه دستور داده تا انتقال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران برای نمایش به آلمان منتفی شود. او همچنین از جلسه‌ای خبر داد كه امروز با حضور وزیر ارشاد برگزار می‌شود تا جزییات موضوع نمایش آثار گنجینه در آلمان بررسی شود.
اما اظهارنظرها درباره سرنوشت این نمایشگاه روز گذشته هم ادامه پیدا كرد و این‌بار نوبت علی‌محمد زارع، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران بود كه در مورد نمایشگاه «مسافران برلین و رم» صحبت كند. زارع از انتقال آثار گنجینه به مخزن بعد از پایان نمایشگاه سه‌ماهه آن در موزه خبر داد و از برنامه‌های متنوعی گفت كه برای معرفی جامع این آثار در نظر گرفته شده است. زارع، حضور پررنگ هنرمندان در موزه هنرهای معاصر و رصد همه اتفاقات در این مجموعه را سرمایه‌ای بزرگ خواند و در پایان هم به این اشاره كرد كه این گنجینه سرمایه ملی است و به مردم تعلق دارد و موزه امانتدار آن است. سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره عدم ارسال این آثار به خارج از كشور هم توضیح داد: «برای انتقال حتی یك اثر از این مجموعه همه مراجع ذی‌صلاح در جریان قرار می‌گیرند و عدم ارسال آثار به برلین و رم باید نشانه‌ای برای جامعه هنری باشد كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دلسوزانه و متعهدانه از این امانت مراقب می‌كند. » او از جایگاه بین‌المللی و شناخته‌شده موزه هنرهای معاصر تهران هم صحبت كرد كه برای اجرایی شدن برنامه‌های در نظر گرفته و برای آن باید با هنرمندان و انجمن‌های هنری هم‌فكری كرد: «باید از این پتانسیل بزرگ برای پیشرفت هنر ایران بهره برد؛ ما برنامه‌های متعددی با همین محوریت داریم كه در آینده با هم‌فكری و هم‌اندیشی هنرمندان و انجمن هنری آنها را اجرایی خواهیم كرد
لادن حیدری، مدیركل دفتر حقوقی وزارت ارشاد یكی دیگر  از كسانی بود كه روز گذشته در مورد این نمایشگاه صحبت كرد و از نظارتی خبر داد كه برای انعقاد قراردادهای نمایشگاه‌های این‌چنینی در وزارت ارشاد اعمال می‌شود: «ما به عنوان واحد حقوقی تمام جوانب امر را قبل از اینكه اثری هنری از كشور خارج شود و اتفاقی بیفتد، رصد و اعلام می‌كنیم و در انعقاد قراردادها نظارت كافی را در رعایت صلاح دولت و حفظ اموال دولتی به خرج می‌دهیم. » حیدری در گفت‌وگویی با ایسنا با این توضیح كه آثار موزه هنرهای معاصر كه قرار بود، از كشور خارج شوند جزو اموال دولتی هستند، گفت: «اگر این آثار جزو اموال دولتی باشند و آنها را به عنوان اثری كه در اختیار دستگاه دولتی به عنوان مال دولتی قرار گرفته و در اختیار دستگاه است، بدانیم، هریك مانند سایر اموال دولتی برچسب اموال دارند و در ردیف اموال دستگاه‌های دولتی در وزارت اقتصاد و در دستگاه به ثبت رسیده‌اند و هریك از آنها مشمول مقررات ناظر بر اموال دولتی هستند. » او با تاكید بر اینكه برای خروج این آثار از كشور باید مصوبات و مقرراتی كه ناظر بر خروج اموال دولت از كشور است رعایت شود این مقررات را این‌طور توضیح می‌دهد: «نخستین ركن، صلاح دولت است. دومین ركن، گرفتن تضمین‌های كافی برای حفظ، نگهداری و برگشت اثر به كشور است. از طرفی باید روابطی با هماهنگی وزارت خارجه با كشور مقصد وجود داشته باشد. » به گفته حیدری خروج هر یك از این اموال در گمرك نیازمند وجود نامه و مجوزی از بالاترین مقام دستگاه یا مقام مجاز از سوی اوست كه این مقام مجاز معمولا معاونان اداری و مالی دستگاه هستند و البته امضای نماینده وزارت امور اقتصاد و دارایی كه ذی‌حساب دستگاه است هم باید باشد. در واقع این افراد باید خروج آن مال را از كشور درخواست كنند. اما مساله اصلی در نمایشگاه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در برلین و رم چیزی است كه مدیركل دفتر حقوقی و امور مالكیت معنوی وزارت ارشاد در بخش دیگری از توضیحاتش به آن اشاره می‌كند: «این آثار جزو نفایس ملی و منحصربه‌فرد هستند و از این مقررات خارج هستند و برای خروج آنها به مصوبه دولت نیاز است. اگر بیم آن برود كه به كشور بازگردانده نشوند یا آسیبی به آنها وارد شود، اجازه خروج داده نخواهد شد. » حیدری با اشاره به نگرانی‌هایی كه در زمینه نگهداری از آثار هنری و اطلاعات این آثار وجود دارد، هم توضیح داده است: «اموال دولتی، چه ساختمان چند ده میلیارد تومانی باشد و چه یك تابلوی یك میلیون تومانی، ضوابط و مقررات خاص خود را دارند. بخشی از نگرانی‌ها به نداشتن آگاهی نسبت به این مقررات بر می‌گردد، یعنی شفافیتی كه در نگهداری اموال دولتی و الزاماتی كه وجود دارد، نوع اثر را خاص نمی‌كند. همه آن اثرها جزو اموال دولت هستند و مقررات ناظر بر آنها یكی است و هر كسی كه مسوول است باید كوشا باشد. افراط و تفریط در زمینه نگهداری از این آثار پذیرفته نیست و افراد امین، مسوولان نگهداری از آنها هستند و در صورت كوتاهی در این كار باید پاسخگو باشند. » به گفته حیدری یكسری اطلاعات این آثار در اختیار است و نهادهای نظارتی در صورتی كه مطالبه كنند، دستگاه‌های دیگر مكلف هستند تا این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهند. او با اشاره به اینكه در حال حاضر اطلاعات این آثار در حال به‌روزرسانی؛ در سایت موزه است توضیح داد: «ولی چیزی كه شفاف است، این است كه فهرست و شماره اموالی كه وجود دارد، در دستگاه و در وزارت اقتصاد به عنوان ناظر بر اموال دولتی، كاملا شفاف استاو با اشاره به اینكه مشخص نیست چه اطلاعاتی در اختیار جامعه هنری قرار گرفته در مورد برخورد دفتر حقوقی وزارت ارشاد با این مساله توضیح داد: «مسلما ما به عنوان واحد حقوقی، تمام جوانب امر را قبل از اینكه اثری از كشور خارج شود و اتفاقی بیفتد، رصد و اعلام می‌كنیم و در انعقاد قراردادها نظارت كافی را در رعایت صلاح دولت و حفظ اموال دولتی به خرج می‌دهیم. » او همچنین از شفافیت لازم در قراردادهای خروج و نمایش آثار هنری در خارج از كشور هم گفت: «مقررات ناظر بر دسترسی آزاد به اطلاعات، اگر اطلاعات به قید محرمانگی و درجه‌بندی محرمانگی مقید نباشد، این گونه است كه دستگاه‌ها باید این اطلاعات را در اختیار عموم هم قرار دهند. در این رابطه فكر می‌كنم اگر به مرحله‌ بستن قرارداد و انجام كار برسد، متولیان امر با شفافیت اطلاعات را در اختیار عموم قرار خواهند داد.» اما در میان تمام واكنش‌های دو روز گذشته به خبر دوباره داغ شده نمایشگاه گنجینه در برلین و رم، صحبت‌های مهدی حسینی با ایلنا در نوع خود جالب است. او كسی است كه سال‌ها درگیر تالیف كتاب گنجینه موزه بوده، كتابی كه سرانجام پس از كش‌وقوس‌های فراوان و تغییر مدیریت‌ها در موزه هنرهای معاصر در طول این سال‌ها نهم خردادماه امسال رونمایی شد. به گفته حسینی برنامه‌ریزی آلمانی‌ها برای نمایش آثار موزه در كشور برلین و رم فقط مختص هنرهای تجسمی نبوده است: «در دی و بهمن ٩٥ در آلمان، «ماه ایران» نام‌گذاری شده بود. در زمینه ادبیات، آقای دولت‌آبادی نماینده ایران بود و در زمینه موسیقی هم آقای علیزاده. در قسمت تجسمی هم این آثار قرار بود بروند اما در زمان خودش آن اتفاق نیفتاد و سالن تجسمی ایران هم خالی ماند. در دیداری هم كه با كیوریتور آلمانی مجموعه داشتم، به من گفت كه برای
هر كدام از این هنرمندان دیواری متناسب با آثار همان هنرمند، طراحی شده بود. » حسینی در ادامه در مورد انتخاب این آثار توسط آلمانی‌ها هم توضیح داده است. او با اشاره به اینكه موزه هیچ ممانعتی در انتخاب آثار نداشت از موافقت موزه هنرهای معاصر تهران با درخواست‌های آلمانی‌ها خبر داد و در مورد تعهدات آنها توضیح داد: «بودجه خود موزه بسیار كم است. قرار شد كه بعد از برپایی این نمایشگاه‌ها، آلمان‌ها تجهیزات زیربنایی موزه را تجدید و به روز كنند. خیلی از آثار را هم آلمان‌ها پیش از ارسال آمدند و مرمت كردند. تعدادی از این آثار، نیاز به تعمیر و مرمت داشت، كه خوشبختانه انجام شد. خانم هانا شریچر (hana shricher)، مرمت این آثار را انجام داد. حتی بعضی كارها پوسته كرده بود كه مجبور شدیم كار دیگری را جایگزین كنیم. مثلا برای یكی از كارهای سائورا این اتفاق افتاده است. خرابی به‌قدری بود كه رنگِ اثر داشت می‌ریخت و متاسفانه نتوانستند مرمتش كنند. در نتیجه تشخیص داده شد كه اگر این اثر برود و برگردد ممكن است آسیب بیشتری ببیند، پس كار دیگری جایگزین آن شد. خانم شریچر، تابلوی تاریخ طبیعی ماكس ارنست را زنده كرد. این كار هم خیلی صدمه دیده بود. این خانم چند ماه روی این اثر كار كرد و الان هم صحیح و سالم می‌توانید روی دیوار موزه ببینید. »
 اما حسینی در مورد هدف اصلی این نمایشگاه هم صحبت كرده است. این هدف همان چیزی است كه در همان روزهایی كه خبرهای برگزاری چنین نمایشگاهی در سال گذشته از سوی مسوولان موزه عنوان شد؛ اینكه قرار است به بهانه این نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی در خارج از كشور معرفی شوند: « این نمایشگاه، مهم‌ترین كاری كه می‌كند این است كه آثار هنرمندان تراز اول بین‌المللی را در كنار آثار هنرمندان ایرانی در یك رده قرار می‌دهد و در این
 ٤٠ سال این نخستین‌باری است كه چنین اتفاقی در حال رخ دادن است. سعی هم شده كه تقریبا مشابه خارجی‌ها از ایرانی‌ها فرستاده شود. یعنی اگر كار خارجی ما انتزاعی است، كار ایرانی هم انتزاعی باشد. اگر فیگوراتیو است، آن هم فیگوراتیو باشد، یا اگر مینیمال است، آن هم مینیمال باشد. كارشناس‌های انتخاب آثار هم از ایران و برلن و رم بود. » حسینی در پایان صحبت‌هایش از خبرهای ضدونقیضی گفته كه در مورد ارسال یا عدم ارسال آثار در طول این ماه‌ها شنیده می‌شود: « از یك طرف می‌گویند كه ارسال می‌شود و از طرفی تكذیبش می‌كنند. پنجاه درصد امكان تغییر وزرا وجود دارد. اگر وزیر تغییر كند، باز معلوم نیست وزیر جدید چه تصمیمی در این باره خواهد گرفت. تبادل آثار یك موزه بین دیگر موزه‌ها، اتفاق معمولی است كه در دیگر جاهای دنیا هم اتفاق می‌افتد؛ نه تنها یك بار در سال، بلكه گاهی سه بار در سال. »

 

 

منبع: اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: