نهان بینی و جهان بینی خواجه عبدالله انصاری / صادق رضا زاده شفق

1396/3/10 ۱۴:۰۹

نهان بینی و جهان بینی خواجه عبدالله انصاری / صادق رضا زاده شفق

چند سال بیشتر از جنگ جهانسوز اول نگذشته بود که در آلمان به عنوان دانشجو در دانشگاه برلین ثبت نام کردم. آن جنگ جهانی که تا آن زمان بزرگترین قتال در تاریخ بشر بود، حوالی سیزده میلیون نفوس کشته و بیست و دو میلیون زخمی داد و نزدیک دویست میلیارد دلار خسارت بار آورد و ممالک و سرزمین هایی را ویران ساخت.

 

چند سال بیشتر از جنگ جهانسوز اول نگذشته بود که در آلمان به عنوان دانشجو در دانشگاه برلین ثبت نام کردم. آن جنگ جهانی که تا آن زمان بزرگترین قتال در تاریخ بشر بود، حوالی سیزده میلیون نفوس کشته و بیست و دو میلیون زخمی داد و نزدیک دویست میلیارد دلار خسارت بار آورد و ممالک و سرزمین هایی را ویران ساخت. آلمان نیرومند جنگاور شکست خورد و امپراطور نامی آن ویلهلم دوم ترک‌ دار و دیار گفت ولی شکست دلهای آلمان از شکست نظامی به مراتب فزونتر بود. در چنان روزگاری انجمن دانشجویان و دانشگاه برلین از من درخواست نمود در یکی از مجامع آنان پیامی از ایران بیاورم. دلهای شکسته همواره مهیای مرهم افکار شفابخش عرفانیست، بی‌جهت نیست که این سخن بزرگ آسمانی در تعالیم اسلامی آمده: «من در دلهای شکسته جای می‌گیرم» انی عندالمنکسرة القلوبهم!

در آن مجمع جوانان شکسته بال پریشان‌حال آلمانی بود که این قول عرفانی شیخ اجل ابو اسمعیل عبدالله بن ابی منصور محمد انصاری را که در رسالۀ واردات آمده به زبان آوردم و تا آنجا که مقدورم بود، آنرا ترجمه و تفسیر کردم: اگر بر هوا پری مگسی باشی، اگر بر آب روی خسی باشی، دلی به دست آر تا کسی باشی!

دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران سال دهم دی 1341 شماره 2 (پیاپی 38)

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: