بزرگداشت حسین کاظم زاده ایرانشهر در تبریز برگزار شد

1396/3/2 ۰۹:۴۳

 بزرگداشت حسین کاظم زاده ایرانشهر در تبریز برگزار شد

آیین بزرگداشت حسین کاظم‌زادۀ ایرانشهر با سخنرانی استاد رحیم رئیس‌نیا، دکتر باقر صدری‌نیا و دکتر عباس قدیمی قیداری، توسط بنیاد پژوهشی شهریار با همکاری انجمن ایرانی تاریخ-شعبه آذربایجان روز پنج شنبه 28 اردیبهشت 1396 در محل بنیاد پژوهشی شهریار در باغ شمال تبریز برگزار شد.

                           

دبا: آیین بزرگداشت حسین کاظم‌زادۀ ایرانشهر با سخنرانی استاد رحیم رئیس‌نیا، دکتر باقر صدری‌نیا و دکتر عباس قدیمی قیداری، توسط بنیاد پژوهشی شهریار با همکاری انجمن ایرانی تاریخ-شعبه آذربایجان  روز پنج شنبه 28 اردیبهشت 1396 در محل بنیاد پژوهشی شهریار در باغ شمال تبریز برگزار شد.

  استاد رحیم رئیس‌نیا، به عنوان نخستین سخنران در باره برادر بزرگ حسین کاظم‌زاده ایرانشهر یعنی دکتر زین‌العابدین ‌خان ایرانشهر از آزادیخواهان معروف  و از  فعّالان شاخۀ آذربایجان حزب دموکرات ایران  و نقش او در پرورش فکری برادرکوچکتر و نیز فعالیتهای سیاسی و اجتماعی او سخن گفت. بخش دیگر سخنان رئیس نیا  به تربیت زنان  و جایگاه زن در اندیشۀ حسین کاظم زاده ایرانشهر، با بازخوانی محتوای مقالۀ زنان ما که در شمارۀ هشتم مجلّۀ ایرانشهر در دلو 1298 به چاپ رسیده، اختصاص یافت.

  دکتر باقر صدری‌نیا استاد ادبیات دانشگاه تبریز به عنوان دوّمین سخنران، ضمن اشاره مختصری به دوران کودکی کاظم‌زاده  و شکل گیری مجله کاوه و همکاری حسین کاظم زاده با این مجله و نقش او در میان ایرانیان مقیم برلن، سخنرانی خود را به بررسی عوالم معنوی و عرفان حسین کاظم زاده ایرانشهر اختصاص داد. دکترصدری‌نیا محور اصلی عرفان ایرانشهر را شوق بی‌اندازه به استقلال شخصی و آزادی تفکّر و ایمان و اراده، دوری از هوی و هوس نفسانی و ضبط نفس و عشق بی‌پایان به نوع بشر دانست. دکتر صدری‌نیا در پایان سخنرانی، پیام صلح  جهانی این فیلسوف سپیدموی ایرانی را که در آن کاظم زاده در نامه ای به سران کشورهای دنیا، به برادری و برابری انسانها و ضرورت بیدار کردن وجدان انسانی، کوشش برای بهبود وضعیت کودکان معصومِ در کام مرگ و میلیونها افراد محروم و ستمدیده اشاره شده است، قرائت کرد.

   دکتر عباس قدیمی قیداری، دانشیار تاریخ دانشگاه  تبریز به عنوان سومین سخنران این جلسه، با اظهار تاسف از مهجوری شخصیت و اندیشه حسین کاظم زاده ایرانشهر در مطالعات جریان روشنفکری ایرانِ معاصر سخنان خود را در دو بخش زندگی سیاسی و اندیشه های کاظم زاده در قالب مجلّۀ ایرانشهر ارائه نمود. از دید ایشان کاظم زاده ایرانشهر  نمونه زندگی شگفت انگیز توام با فراز و فرود معناداری است از مبارزه در راه آزادی و مشروطه  و مجله نگاری علمی تا بنیان‌گذاری مکتب نئوصوفیگری. دکتر قدیمی بخش مهم سخنان خود را به اندیشه های کاظم زاده در باره خلق تمدن ایرانی در برابر تمدن جدید غرب، روح ملی ایرانی و علل انحطاط جامعه ایرانی از دید او اختصاص داد.  او با اشاره به اهمیت مجلّات کاوه، نامۀ فرنگستان ، علم و هنر و ایرانشهر در یک دوره بحرانی از تاریخ ایران، مجله ایرانشهر را از مجلات مهم و تاثیر گذار در باب آموزش و تربیت مدنی، تقدم تربیت سیاسی از پایین تا تغییر سیاسی از بالا،اصلاح اخلاق ایرانی، ناسیونالیسم و حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران  دانست.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: