صالحی امیری : وحدت، انسانیت و نجابت پیام جاودان «مختومقلی فراغی» است

1396/2/23 ۰۸:۵۷

 صالحی امیری : وحدت، انسانیت و نجابت پیام جاودان «مختومقلی فراغی» است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از جایگاه والای «مختومقلی فراغی» شاعر شهیر ترکمن گفت: گفتمان این شاعر، گفتمان وحدت، اخلاق، انسانیت و نجابت است و قوم ترکمن از این گفتمان نشأت و تأثیر گرفته‌اند.

       

حضور اهل سنت در گلستان نه تنها یک تهدید نیست، بلکه یک فرصت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از جایگاه والای «مختومقلی فراغی» شاعر شهیر ترکمن گفت: گفتمان این شاعر، گفتمان وحدت، اخلاق، انسانیت و نجابت است و قوم ترکمن از این گفتمان نشأت و تأثیر گرفته‌اند.
سیدرضا صالحی امیری روز جمعه در آیین بزرگداشت دویست و هشتاد و چهارمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در محل آرامگاه وی در آق توقای در شرق استان گلستان افزود: امروز گفتمان مختومقلی فراغی نه تنها متعلق به ترکمن‌ها، بلکه متعلق به همه ملت ایران و نیز جهان اسلام است. وی افزود: امروز در آرامگاه این شاعر جمع شدیم که از گفتمان این شاعر به‌عنوان فردوسی ترکمن‌ها تجلیل کنیم زیرا وحدت و اتحاد، رمز توسعه و پیشرفت و رسیدن به قله‌های افتخار است. صالحی امیری با بیان اینکه من امروز حامل پیام سلام رئیس جمهوری به قوم ترکمن هستم، خاطرنشان کرد: وحدت امروز بین همه اقوام و مذاهب به برکت انقلاب اسلامی و رهبری و خون شهیدان است.
وی تصریح کرد: آرامگاه مختومقلی فراغی باید به یک قطب فرهنگی تبدیل شود تا گفتمان آنکه همه وحدت، اخلاق، انسانیت و شجاعت است به همه نقاط ایران و جهان صادر شود. وی گفت: لازمه امروز گفتمان فرهنگی مختومقلی محدود نکردن او فقط در شعر و شاعری است.
صالحی امیری با اشاره به توجه ویژه دولت به حفظ منزلت اقوام و مذاهب اضافه کرد: دولت تدبیر و امید در حوزه مدیریت از ظرفیت اقوام استفاده کرده و در استان گلستان از چندین فرماندار ترکمن بهره برده و فعالیت آنها موفقیت‌آمیز بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مدیریت شهیده مرجان نازقلیچی از شهدای فاجعه منا و فرماندار بندر ترکمن گفت: این بانوی ترکمن، نماد یک زن ایرانی - اسلامی بود که در حوزه فعالیت خود خوب درخشید و ما معتقدیم که دیگر زنان ترکمن نیز می‌توانند نازقلیچی دیگری باشند. صالحی امیری خاطرنشان کرد: دولت به همه اقوام و مذاهب احترام می‌گذارد؛ حق برابر برای آنان قائل است و در توزیع امکانات برای توسعه نیز قائل به عدالت است.
وی با تشریح دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه‌های مختلف، خودکفایی و صادرات گندم، بیمه سلامت برای 10 میلیون ایرانی که توان تأمین هزینه‌های درمان خود را نداشتند و افزایش سه تا پنج برابری مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را از جمله این اقدامات برشمرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزایش برداشت گاز از میادین مشترک در جنوب کشور و برابری آن با کشور همسایه و نیز بهره‌برداری از پالایشگاه تولیدبنزین با چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که منجر به خودکفایی در تولید بنزین و صادرات آن می‌شود را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید برشمرد.
وی گفت: در استان گلستان نیز دولت یازدهم 50 هزار میلیارد ریال برای توسعه استان در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده و کشف میادین نفت و گاز در این استان نوید بخش توسعه بیش از پیش آن در آینده نزدیک است.
صالحی امیری خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید، دولت راستگویان است و به همه شعارهای خود در انتخابات سال 92 عمل کرده و به آن وفادار است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این دولت اعتقاد دارد که توسعه کشور و ایجاد اشتغال از طریق ایجاد زیرساخت‌هایی همچون جاده، راه‌آهن و بیمارستان و نیز کمک به فعالیت مجدد واحدهای تولیدی که دچار مشکل شده بودند، امکانپذیر است.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند؛ وی در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آیت الله نور مفیدی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور گفت: در حوزه قوم ترکمن عناصر وحدت آفرین از بقیه اقوام بیشتر است. سیدرضا صالحی امیری شامگاه پنجشنبه در دیدار با آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان افزود: امروز در کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به توجه به ریشه‌های هویتی خود از جمله هویت‌های قومی داریم که در برخی استان‌ها این مسأله بیشتر احساس می‌شود.
 وی اظهار داشت: امروز عناصر هویتی، عناصر فراسیاسی هستند و باید اعتماد هویتی در آنان ایجاد کنیم. صالحی امیری ادامه داد: اعتماد هویتی به معنای آن است که نگذاریم در یک نقطه ایجاد مناقشه شود و در آنجا وحدت حاکم باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تحقیقات خود و صحبت‌هایی که در گذشته با اهل سنت در منطقه گلستان داشته، گفت: ترکمن‌ها آیت‌الله نورمفیدی را باور دارند و نوع نگاه و حضور او را ارج می‌نهند و در واقع براساس اعتماد به وی، این وحدت در منطقه حاکم شده است.
صالحی امیری افزود: آنچه در جغرافیا برای نسل‌های بعدی باقی می‌ماند، عناصر وحدت بخش با عمق هویتی است. صالحی امیری عنوان کرد: اگر در همه قومیت‌ها این نگاه وجود داشت، از ابتدای این انقلاب تاکنون این همه هزینه پرداخت نمی‌کردیم و در واقع امروز حضور اهل سنت در گلستان نه تنها یک تهدید نیست، بلکه یک فرصت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: متأسفانه یک عده کوتاه بین در جامعه ارزش وحدت هویتی را نمی‌دانند و همیشه در حال ایجاد تفرقه و شکستن این وحدت هستند.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: