صالحی‌امیری : واگذاری تمام امور هنری به اصحاب فرهنگ

1396/2/16 ۰۸:۳۴

 صالحی‌امیری : واگذاری تمام امور هنری به اصحاب فرهنگ

سید رضا صالحی‌امیری در حاشیه جلسه هیات دولت از سه برنامه اصلی حسن روحانی برای چهار سال دوم مدیریت در حوزه فرهنگ خبر داد: «برنامه‌ریزی استراتژیك برای اداره دستگاه، واگذاری امور به نهادهای صنفی و بالا بردن سرانه مصرف فرهنگی.»


الهام نداف: سید رضا صالحی‌امیری در حاشیه جلسه هیات دولت از سه برنامه اصلی حسن روحانی برای چهار سال دوم مدیریت در حوزه فرهنگ خبر داد: «برنامه‌ریزی استراتژیك برای اداره دستگاه، واگذاری امور به نهادهای صنفی و بالا بردن سرانه مصرف فرهنگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی از تداوم برنامه‌های فرهنگی یازدهم سخن گفت كه تا امروز بارها در صحبت‌های خود جزییات این برنامه‌ها را بازتعریف كرده است. اما نخستین برنامه دولت روحانی در حوزه فرهنگ، متوجه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی است. صالحی‌امیری در صحبت‌های خود به مشخص بودن مسیر توسعه این نهاد دولتی و جهت‌گیری‌های كیفی و كمی آن اشاره كرد. به گفته او پیش‌نویس این برنامه تدوین شده و در حال حاضر در مرحله نهایی است؛ برنامه‌ای كه در صورت تداوم دولت تدبیر و امید، ادامه پیدا می‌كند و در نبود این دولت، تداوم آن به دولت بعدی توصیه می‌شود.
اما مهم‌ترین برنامه فرهنگی دولت یازدهم تا اینجا، توجه جدی به امر متولی‌گری و كاهش تصدی‌گری بود. بر این اساس، دولت یازدهم سیاستگذاری، حمایت و نظارت را بازتعریف كرد و عمده فعالیت‌های هنری را به اهلش سپرد. این برنامه تا امروز بیش از هر طرحی مورد استقبال هنرمندان قرار گرفت و بیش از دیگر برنامه‌ها، اجرای آن عملی شد. این مساله در حد وعده و وعید باقی نماند و در حوزه‌های مختلف هنری، این واگذاری‌ها بدون ترس و واهمه انجام شد. از همین رو بخش قابل‌توجهی از سی‌امین نمایشگاه كتاب تهران، به ناشران واگذار شد و به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال آینده تمام این نمایشگاه به ناشران واگذار می‌شود. در چنین موقعیتی دولت نقش حمایتی و نظارتی را بر عهده می‌گیرد.
علاوه بر این، صالحی‌امیری یادآور شد تا امروز بخش‌هایی از موسیقی به خانه موسیقی، بخش‌هایی از سینما به خانه سینما و بخشی از تئاتر به خانه تئاتر واگذار شده است. تقویت اصناف در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری یكی از آرزوهای محقق نشده هنرمندان بود كه زمان استقرار دولت نهم و دهم و افزایش قدرت دولت در این امور، به ورطه فراموشی سپرده شد. هنوز بخش قابل‌توجهی از سینماگران از یاد نبرده‌اند اواخر حضور دولت دهم، خانه سینما به عنوان مهم‌ترین نهاد صنفی سینمایی، بسته شد و از طرفی نظارت دستگاه‌های دولتی بر نمایش‌های صحنه‌ای به اوج خود رسید. در این مقطع راه ممیزی‌های نانوشته و سانسورهای سلیقه‌ای بیش از پیش باز شد و قوانین دیگر برش چندانی نداشت.
به همین خاطر بیشترین ضربه فرهنگی در چهار سال اخیر، بیرون از بدنه دولت به حوزه فرهنگ وارد شد. ضربه‌هایی كه در پاره‌ای موارد دولت در مهار آنها، قدرتی نداشت و نقش انفعالی به خود گرفت. موسیقی یكی از آسیب‌پذیرترین حوزه‌های هنری بود كه با وجود تاكید مكرر علی جنتی، وزیر ارشاد سابق و صالحی‌امیری، وزیر فعلی این وزارتخانه مبنی بر ادامه حیات آن، مشمول فشارهای مخالفان شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد از واگذاری تمام امور هنری به اصحاب فرهنگ و هنر خبر داده است.
در چنین شرایطی مدیریت فرهنگی بر اساس شایسته‌سالاری و تجربه و سابقه هنری افراد شكل می‌گیرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه مسوولیت بیشتر ندارد سیاستگذاری، حمایت و نظارت: «بقیه امور اجرایی حوزه فرهنگ و هنر و كتاب و رسانه باید واگذار شود. این یك سیاست قطعی است. خوشبختانه دو نظامنامه تدوین شد كه یكی از آنها در دستور دولت است؛ یعنی تشكیل سازمان نظام رسانه‌ای مثل نظام پزشكی و مهندسی. دیگری تشكیل سازمان نظام هنر است؛ یعنی اصحاب هنر خودشان با هم در مسیر امور فرهنگی تعامل، تبادل و حتی پیگیری تخلفات و مجوزها و این مسائل را داشته باشند. چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كارش سیاستگذاری است.» صالحی‌امیری پیش از این اواخر فروردین ماه سال جدید، در جلسه‌ای تاكید كرده بود دولت یازدهم تلاش دارد طرح تشكیل سازمان رسانه را قبل از پایان دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی بفرستد: «تلاش می‌كنیم ماجرای مربوط به سازمان نظام هنری نیز تا پایان دولت یازدهم در كمیسیون فرهنگی دولت به تصویب برسد
اما سومین برنامه فرهنگی دولت روحانی، بالا بردن سرانه مصرف فرهنگی در ایران است. وزیر ارشاد در بیشتر سخنرانی‌های خود حتی آن زمان كه ریاست كتابخانه ملی را برعهده داشت، یكی از چالش‌های اصلی جامعه ایران را كاهش سرانه مصرف فرهنگی عنوان می‌كرد. او در تازه‌ترین اظهارات خود تاكید كرد افزایش آسیب‌های اجتماعی ارتباط مستقیمی با كاهش سرانه مصرف فرهنگی در این كشور دارد. اینكه چطور می‌توانیم سبد فرهنگی مردم جامعه را پربارتر كنیم، مساله‌ای است كه وزیر ارشاد برای آن برنامه‌های اجرایی و عملیاتی دارد و وعده داده كه در صورت تداوم دولت روحانی، این برنامه را تبیین می‌كند.
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نحوه صدور مجوز آثار سینمایی و فروش آنها اشاره و تاكید كرد هیچ مداخله تبعیض‌آمیزی در مسیر گرفتن پروانه نمایش آثار سینمایی و نحوه اكران آنها وجود ندارد. به گفته او ساختار و مكانیزم مشخصی برای رسیدن یك فیلم سینمایی روی پرده وجود دارد: «فیلمنامه می‌آید، پروانه‌ای برای نمایش صادر می‌شود و در نهایت سیكلی در شورای صنفی برای اینكه فیلم اكران شود، وجود دارد. در یك چارچوب ضابطه این مسیر تعریف شده و براساس آن اقدام می‌شود
حالا به نظر می‌رسد تبیین برنامه‌های یاد شده، از مهم‌ترین وظایف مدیران فرهنگی برای همسو كردن هنرمندان با دولت یازدهم است. از طرفی هنرمندان آنچه بر سر فرهنگ و هنر كشور در هشت سال پیش از استقرار دولت روحانی آمده و تضعیف این بخش مهم و كلیدی جامعه را هنوز از یاد نبرده‌اند.

 


منبع: اعتماد

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: