باستان‌شناسان داده‌های خود را با تکیه بر علم آمار روشمند کنند

1396/1/27 ۰۹:۲۴

باستان‌شناسان داده‌های خود را با تکیه بر علم آمار روشمند کنند

حمیده چوبک در نخستین همایش ملی «کاربرد روش‌های آماری در پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران» گفت: باستان‌شناسان باید با آشنایی و بهره‌گیری از دانش آمار و شیوه‌های آن آگاهانه از این روش علمی در تحلیل یافته‌ها و تولید داده‌های باستان‌شناسی بهره‌مند شوند.


 

 
حمیده چوبک در نخستین همایش ملی «کاربرد روش‌های آماری در پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران» گفت: باستان‌شناسان باید با آشنایی و بهره‌گیری از دانش آمار و شیوه‌های آن آگاهانه از این روش علمی در تحلیل یافته‌ها و تولید داده‌های باستان‌شناسی بهره‌مند شوند.

 حمیده چوبک، رییس پژوهشکده باستان‌شناسی و رییس کمیته علمی نخستین همایش ملی «کاربرد روش‌های آماری در پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران» مطرح کرد و گفت: این همایش حاصل رویکرد پژوهشکده باستان‌شناسی برای ارتقای علمی باستان‌شناسی و بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های علمی و فناوری‌های نهادهای علمی در ایران و ظرفیت‌‌های بین‌المللی در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی است.

وی با اشاره به اینکه باستان‌شناسی علمی چند دانشی و میان دانشی است، افزود: ویژگی باستان‌شناسی آن است که به رشته‌های گوناگون علمی و فنی نیازمند است و می‌تواند افق و زمینه‌های تازه‌ای را برای متخصصان رشته‌های دیگر فراهم آورد و قابلیت کارآفرینی گسترده‌ای برای متخصصان دارد.

چوبک یکی از این علوم را دانش آمار دانست که برای تجزیه و تحلیل علمی داده‌های باستان‌شناسی به‌کار برده می‌شود و سپس اظهار کرد: در حال حاضر همگان این مسئله را پذیرفته‌اند که برای برنامه‌ریزی کلان کشور، آمار در همه پارامترهای سرزمین و زیستی؛ آبادی‌ها و شهرها نیاز است و هر ساله آمارگیری کشوری برای تحلیل و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام می‌شود.

به گفته وی، این امر در باره مدیریت آبادی‌ها و شهرهای باستانی و تاریخی سرزمین برای شناخت، تحلیل از جنبه‌های گوناگون زیستی چون سرزمین امروزی؛ جمعیت، اقتصاد، بنیه‌های طبیعی و فرهنگی و تعیین میزان دارایی‌ها و بررسی کیفی و کمی یافته‌ها و داده‌ها مصداق دارد و مورد نیاز است.

چوبک همچنین تصریح کرد: بیشتر باستان‌شناسان برای تحلیل داده‌های خود حداقل از آمارهای کمی بدون دریافت و شناخت روش‌های علمی گسترده آمار استفاده می‌کنند و بدیهی است که لزوما باستان‌شناس نمی‌تواند مانند یک عالم این علم تمام این روش‌ها را بداند.

وی افزود: باستان‌شناس باید با شناخت علم آمار و کاربری آن در باستان‌شناسی از حضور آمارگر با توجه به تخصص وی در ارتباط با پرسش‌های خود در هیأت باستان‌شناسی بهره‌مند شود و با یاری گرفتن از این دانش روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های خود را روشمند کند.

به گفته چوبک، باستان‌شناس برای بهره‌گیری از این دانش باید با این علم آشنا و گستره و کارکرد و شیوه‌های آن را بشناسد و با فهم درست از دانش آمار آگاهانه و به جا از این روش علمی در تحلیل یافته‌ها و برای تولید داده‌های باستان‌شناسی بهره‌مند شود.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: متخصصان دانش آمار نیز باید با ورود به قلمرو گسترده و ارزشمند باستان‌شناسی و فهم موضوع آن بتوانند علم خود را برای شناخت بهتر باستان‌شناسی بکار ببرند.

وی بازنگری درسی و شیوه آموزشی رشته باستان‌شناسی را برای پاسخگویی به دانش باستان‌شناسی یک امر ضروری دانست و تصریح کرد: از این رو لازم است با همکاری وزارت علوم و متخصصان این رشته در کارگروهای مشترک با باستان‌شناسان و همچنین استفاده از تجربه‌های ملی و جهانی کاربرد علم آمار در باستان‌شناسی واحد درسی مرتبط و تعریف شده به روش و زبان ساده برای رشته باستان‌شناسی در سرفصل‌های آموزشی رشته‌های باستان‌شناسی به صورت مقدماتی و پیشرفته پیش‌بینی و گنجانده شود.

چوبک افزود: چشمداشت این است که از این پس همه پژوهش‌های میدانی و تحلیل باستان‌شناسی با همکاری و یاری گرفتن از خویشاوندان دانش علم آمار انجام شود و برآیند و نتایج این مطالعات پهنه‌ها و افق‌های تازه‌ای از بازخوانی فرهنگی گذشته سرزمین بازنماید.

وی اظهار کرد: بهترین نتیجه این همکاری می‌تواند در قالب تدوین پایان‌نامه‌های مشترک در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا شکل گیرد تا متخصصان در این زمینه آموزش دیده و برای طرح‌های پژوهشی مشترک تربیت شوند.

چوبک در پایان نخستین همایش ملی «کاربرد روش های آماری در پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران» را درآمدی برای دستیابی و تحقق نیاز علمی دانست و اظهار امیدواری کرد این گام نخستین با همکاری مسئولان و دانشمندان این دو رشته تا تحقق اجرایی شدن پیگیری و تداوم یابد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: