مبنای قدمایی مشروطه

1395/11/5 ۰۷:۰۴

مبنای قدمایی مشروطه

برایان تیرنی در اول می 1922 در ایالات متحده به دنیا آمد و در دانشگاه کمبریج به تحصیل پرداخت. او به مدت هشت سال عضو هیات علمی دانشگاه کاتولیک آمریکا بود و پس از آن به جایگاه استادی تاریخ قرون وسطی در دانشگاه کورنل نائل آمد و از سال 1959 تا امروز در این سمت به فعالیت پژوهشی می‌پردازد. تخصص او تاریخ کلیسای قرون وسطی با تمرکز بر ساختار کلیسا و رابطه‌اش با دولت در قرون وسطی و همچنین تاثیر تعامل بین این دو بر توسعه نهادهای غربی است


 حامد زارع : برایان تیرنی در اول می 1922 در ایالات متحده به دنیا آمد و در دانشگاه کمبریج به تحصیل پرداخت. او به مدت هشت سال عضو هیات علمی دانشگاه کاتولیک آمریکا بود و پس از آن به جایگاه استادی تاریخ قرون وسطی در دانشگاه کورنل نائل آمد و از سال 1959 تا امروز در این سمت به فعالیت پژوهشی می‌پردازد. تخصص او تاریخ کلیسای قرون وسطی با تمرکز بر ساختار کلیسا و رابطه‌اش با دولت در قرون وسطی و همچنین تاثیر تعامل بین این دو بر توسعه نهادهای غربی است. با وجود شهرت برایان تیرنی به عنوان یک نظریه‌پرداز برجسته در اندیشه حقوقی و سیاسی قرون وسطی، تا‌کنون تنها یک کتاب از او به فارسی ترجمه شده که البته با پیش‌گفتار مختصر خود تیرنی بر ترجمه فارسی نیز همراه بوده است. آخرین کتاب برایان تیرنی ایده مجاز قانون طبیعی: 1800-1100 است که توسط انتشارات دانشگاه کاتولیک در سال  2014 منتشر شده است.
کتاب «دین، قانون و پیدایش فکر مشروطه» در سال 1982 تالیف شده است.  موضوع اساسی کتاب معطوف به تامل همزمان در پدیدار شدن فکر مشروطه در غرب و الهیات مسیحی مستقر در کلیسای کاتولیک است. نویسنده درصدد بوده است با فهم هر دو موضوع پیش گفته، تاریخ اندیشه اروپا از 1150 تا 1650 را بازخوانی کند. به عبارت دیگر برایان تیرنی دنبال کردن تاریخ اندیشه مشروطه‌خواهی را در بازه زمانی قرون وسطی (از قرن دوازدهم تا قرن هفدهم) محور رساله خود قرار داده است.  گراتیان کنونیست در سده دوازدهم نقطه آغاز و آلتوسیوس در سده هفدهم نقطه پایان تاملات برایان تیرنی در کتاب حاضر به شمار می‌روند. او در طی این روند نشان می‌دهد پیچیدگی تاریخ اندیشه در قرن هفدهم نسبت به قرن دوازدهم بیانگر نیاز مبرم اندیشمندان سیاسی به تاریخ نگاری مفهوم مشروطیت و بررسی امکان‌ها و زمینه‌های بسط این مفهوم در طول تاریخ اندیشه فلسفه سیاسی غرب است. کاری که خود تیرنی انجام می‌دهد این است که از منظری حقوقی به این تحول می‌پردازد.
او با مطمح‌نظر داشتن سنت فکری قرن دوازدهم میلادی به مثابه آغاز خرد تاریخی، تاریخ فکر مشروطه را با تامل در نقش نهادهای مبتنی بر کلیسا و آرا و آثار حقوقدانان کلیسایی قرون وسطی مورد کنکاش قرار می‌دهد تا ضمن رد نظریاتی که با عینک روشنگری و نگرش‌های قرن هجدهمی به پارادایم‌های فکری قرون وسطی به دیده تحقیر می‌نگرند، پژوهشی کم‌نظیر درباره نسبت دیانت و فقه کلیسایی با پیدایش فکر مشروطه‌خواهی ارائه کرده باشد. برایان تیرنی مخالف این ایده مشهور است که دکترین دولت مشروطه تنها زمانی رشد کرد و اندیشمندان اومانیست به جهان فکری قرون وسطی پشت کردند. او بر‌خلاف این ایده با نگرشی مبتنی بر اندیشه حقوقی و فلسفه حقوق اساسی نشان می‌دهد فرهنگ قرن دوازدهم بستری را آماده کرد تا تفکر مشروطه در قرون جدید بر پایه آن بتواند رشد و نضج یابد. برایان تیرنی بر آن است که تنها از راه تجربه سخت و تلخ خاص قرن دوازدهم به بعد بود که انسان غربی دریافت چگونه می‌تواند حقایق و معارف قدمایی دیانت مسیحی را به عنوان مبنای نظام مشروطه جدید به خدمت بگیرد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: