داوری‌اردکانی و اعوانی در میان منتخبان

1395/9/21 ۰۷:۳۸

داوری‌اردکانی و اعوانی در میان منتخبان

اعضای شورای سیاستگذاری طرح جامع اعتلای علوم انسانی انتخاب شدند

 

       
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اعضای شورای سیاستگذاری «طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور» را منصوب کرد. حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طی احکام جداگانه‌ای رضا داوری‌اردکانی، رئیس فعلی فرهنگستان علوم، محمدرضا بهشتی، مدیر فعلی گروه فلسفه فرهنگستان هنر و غلامرضا اعوانی، رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری «طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور» منصوب کرد. طرح اعتلای علوم انسانی به سفارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعریف شده و فاز صفر آن به انجام رسیده است. قریب 130 طرح و پروژه تحقیقاتی در چارچوب این طرح تعریف شده که همین دیروز 6 یا 7 پروژه تصویب و کار آن آغاز شده است.
پیش از این  محمدرضا امیری‌تهرانی‌زاده، مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفته بود که این طرح می‌خواهد به  چالش‌های علوم انسانی در جامعه پاسخ بدهد. نگاه مساله‌محور و طرح کلان ملی در این طرح مدنظر است و همچنین بومی‌سازی و کارآمدی علوم انسانی براساس مطابقت با فرهنگ و ارزش‌های کشور مورد توجه قرار گرفته است. درواقع طرح اعتلا به این مساله می‌پردازد که در نظام علمی ما علوم انسانی با چالش‌هایی روبه‌رو است و در برابر آن سوال‌هایی وجود دارد. این طرح می‌خواهد به آن سوال‌ها بپردازد و پاسخ بگوید. بومی‌سازی مطابق با فرهنگ هم از دیگر اهداف بلند‌مدتی است که در این طرح گنجانده شده است. در این بحث بومی‌سازی،‌ کارآمدی، مطابقت علوم انسانی با فرهنگ و ارزش‌ها برای رفع چالش‌های علوم انسانی مدنظر است. نخست دیدگاهی است که می‌گوید علوم انسانی موجود نسبت به مسائل کشور پاسخگو نیست، دوم تاریخ ورود علوم انسانی به ایران و متناسب نبودن شاخه‌هایی است که وارد کشور شده است و‌ رویکرد سوم به مساله گسست مبانی و اصول علوم انسانی به آنچه ما در کشور به عنوان ارزش‌ها قائل هستیم، می‌پردازد. در طرح اعتلای علوم انسانی هر سه رویکرد مورد توجه قرار گرفته است. طرح اعتلای جامع علوم انسانی با توجه به اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز، برنامه توسعه پنجم و نقشه جامع کشور مسائل عمده علوم انسانی را بررسی می‌کند. همچنین در این طرح ۶ مساله علوم انسانی و مهارت، علوم انسانی و نسبت آن با فناوری، علوم انسانی و مطالبات جامعه، مساله علوم انسانی و پیشرفت و توسعه و علوم انسانی و قدرت بررسی می‌شوند. این مسائل با سه رویکرد مورد بررسی در ۱۳۰ طرح در پژوهشگاه بررسی می‌شوند.
قرار است طرح اعتلای علوم انسانی محصول‌گرا و ناظر بر عمل باشد و از مسائل جامعه شروع کند و راهکارهایی را برای برون‌رفت از چالش‌ها ارائه ‌دهد.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: