خسروپناه: آثاری که با نظارت احمدی منتشر شده در تحول علوم انسانی نقش اساسی داشته است

1395/9/15 ۰۹:۳۴

خسروپناه: آثاری که با نظارت احمدی منتشر شده در تحول علوم انسانی نقش اساسی داشته است

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی گفت: «بهینه‌سازی، اسلامی‌سازی و بومی‌سازی سه راه تحول در علوم انسانی است و آثاری که در دفتر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نیز سازمان سمت زیر نظر حجت‌الاسلام احمدی منتشر شده نقش عظیمی در این تحول داشته است.» علی اصغر فانی نیز در این مراسم از حجت‌الاسلام احمدی درخواست کرد تا تجربیات و دانسته‌هایش را بیشتر مکتوب کند.

 
 
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی گفت: «بهینه‌سازی، اسلامی‌سازی و بومی‌سازی سه راه تحول در علوم انسانی است و آثاری که در دفتر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نیز سازمان سمت زیر نظر حجت‌الاسلام احمدی منتشر شده نقش عظیمی در این تحول داشته است.» علی اصغر فانی نیز در این مراسم از حجت‌الاسلام احمدی درخواست کرد تا تجربیات و دانسته‌هایش را بیشتر مکتوب کند.

 
مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، نخستین رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس سازمان سمت، یکشنبه 14 آذرماه با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی، در سالن اجتماعات استاد مطهری دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام احمدی عالم عامل منتفع است
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در این مراسم توضیحاتی را درباره کتاب «فیلسوف نظر و عمل» که به کوشش موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تجلیل از شخصیت حجت‌الاسلام احمدی منتشر شده ارائه کرد و گفت: من امروز دو روایت از امام باقر (ع) را به حجت‌الاسلام احمدی هدیه می‌دهم؛ نخستین روایت این است که کسی که بر دانسته‌هایش عمل کند، خداوند آنچه را نمی‌داند به او یاد می‌دهد و دومین روایت این است که دانشمندی که از عملش سود ببرد از 70 هزار عابد برتر و بهتر است.
 
وی ضمن تجلیل از حجت‌الاسلام احمدی یادآور شد: آیت‌الله جوادی آملی به درستی از ایشان به آیت‌الله تعبیر کردند چون من کمتر کسی را سراغ دارم که این چنین در این حوزه فعالیت کرده باشد هر چند ایشان از سر تواضع همواره ما را از دادن این لقب نهی می‌کنند اما به گفته آیت‌الله جوادی آملی وجود، اخلاق و رفتار ایشان نشانه کرامت الهی است.
 
خسروپناه با بیان اینکه حجت‌الاسلام احمدی عالم عامل منتفع است، افزود: این بدین معناست که ایشان تنها از دانش خود سود نبرده بلکه این توفیق را داشته که شاگردان بسیاری را در حوزه و دانشگاه تربیت کند. وی علاوه بر اینکه از محضر استادان بزرگی چون امام خمینی (ره)، یحیی مهدوی و ... سوده برده خود شاگردان زیادی تربیت کرده است.
 
این استاد فلسفه با تاکید براینکه حجت‌الاسلام احمدی فلسفه را به عرصه عمل کشانده یادآور شد: ایشان فیلسوف فکر و عمل است و این عنوان کتابی است که توسط دکتر شهین اعوانی در نکوداشت حجت‌الاسلام احمدی تهیه شده است. حجت‌الاسلام احمدی نقش کلیدی در تاسیس دانشگاه تربیت مدرس به ویژه واحد قم داشته و از سال 61 در سازمان سمت فعالیت کرده و از سال 63 تا 70 نیز در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه نیز فعالیت داشته که از زیرمجموعه‌های سازمان سمت است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش تحول در علوم انسانی را منوط به تحول در سه حوزه دانست و گفت: بهینه‌سازی، اسلامی سازی و بومی سازی سه راه تحول در علوم انسانی است و آثاری که در دفتر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نیز سازمان سمت زیر نظر حجت‌الاسلام احمدی منتشر شده نقش عظیمی در این تحول داشته است.
 
این استاد فلسفه تاکید کرد: اگرچه ما شاید خودمان قدر این کتاب‌هایی که در سازمان سمت منتشر شده را ندانیم اما در خارج از کشور این آثار ترجمه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
حجت‌الاسلام احمدی تا ساعت 3 صبح کتاب‌ها را تصحیح می‌کردند!

علی اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز در بخش دیگری از این مراسم از سابقه آشنایی خود با حجت‌الاسلام احمدی سخن گفت و افزود: ایشان همواره در هر جایگاهی که بوده با پشتکار فعالیت کرده است و من در سازمان سمت و دانشکده علوم انسانی سال‌ها معاون ایشان بودم. مسئولیت‌پذیری وی در کارها مثال زدنی است و جالب است بدانید که وقتی من در سازمان سمت بودم می‌دیدم که حجت‌الاسلام احمدی تا ساعت 3 صبح کتاب‌ها را تصحیح می‌کردند و حتی خاطرم هست با توجه به حساسیتی که دارند یک کتاب ترجمه‌ای را خودشان غلط‌گیری کردند به گونه‌ای که ترجمه اثر عوض شد.
 
وی ادامه داد: ایشان قبل از انقلاب نیز 10 جزء قرآن را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است و از مترجمان قرآن محسوب می‌شود هر چند که بعد از انقلاب به دلیل مشغله‌های کاری ادامه این کار مهم میسر نشد.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حجت‌الاسلام احمدی همواره در حفظ بیت‌المال و هزینه‌ها سخت‌گیری بسیاری دارد یادآور شد: صراحت لهجه، حریت و آزادگی ایشان موجب شده بود که از عناصر سیاسی دفاع کند که کمتر کسی از آن‌ها دفاع می‌کند.
 
فانی همچنین از حجت‌الاسلام احمدی درخواست کرد که به جای مشغله‌های فراوان در سازمان سمت چندین روز از هفته را برای ثبت دانسته‌های خود وقت بگذارد تا دانشجویان بتوانند از دریای علم ایشان استفاده کنند.
 
وزیر اسبق آموزش و پرورش تاکید کرد: شأن حجت‌الاسلام احمدی امضا کردن سند در سازمان سمت نیست چراکه شأن ایشان، هدایت دانشجویان و ثبت و ضبط تجارب و دانش خود است.

حجت‌الاسلام احمدی الگوی کاملی برای معلمان است
نجفقلی حبیبی نیز در بخش دیگری از این مراسم با تاکید بر دقت نظر حجت‌الاسلام احمدی در نظارت بر مقالات دانشجویی گفت: ایشان هیچ گاه مدافع تنبلی و خوش‌گذرانی نبودند و به همین دلیل همواره کوشیدند تا دانشجویان رشد پیدا کنند و این معنای واقعی پرورش است.
 
این استاد دانشگاه یادآور شد: حجت‌الاسلام احمدی هیچ‌گاه به دنبال ثروت‌اندوزی نبوده است و شاید هر فرد دیگری در جایگاه ایشان بود از مقامش سوء استفاده می کرد ولی ایشان با همین افتادگی مثال زدنی الگوی کاملی برای معلمان است.
 
حجت‌الاسلام احمدی توانسته نسل جوان را همراهی کند

محمد جعفر حبیب‌زاده، مسئول برگزاری مراسم نکوداشت دکتر احمدی نیز در بخش دیگری از مراسم توضیحاتی را در این باره ارائه کرد و گفت: از زمانی که دکتر غلامحسین زاده مسئولیت دانشکده علوم انسانی را در سال 1393 پذیرفتند، برنامه قدردانی از استادان پیشکسوت دانشگاه و افرادی که در حوزه علوم انسانی و راه اندازی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تلاش کردند مورد توجه قرار گرفت و این موضوع با درگذشت استاد گرانقدر، دکتر آیینه‌وند مصادف شد.
 
وی افزود: با توجه به اینکه حجت‌الاسلام دکتر احمدی از ابتدای تشکیل دانشگاه تربیت مدرس همراه این دانشگاه بوده و سال‌ها مسئولیت دانشکده علوم انسانی دانشگاه را بر عهده داشته است؛ قدردانی از این استاد فرهیخته را در دستور کار قرار دادیم و متوجه شدیم نهادهای دیگر همچون موسسه حکمت و فلسفه و کتابخانه ملی نیز درصدد برگزاری مراسم نکوداشتی برای دکتر احمدی هستند که با هماهنگی‌های صورت گرفته در نهایت قرار شد این مراسم نکوداشت در دانشگاه تربیت مدرس و به نام هر سه موسسه (دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) برگزار شود.
 
وی ادامه داد: دکتر احمدی با برگزاری مراسم نکوداشت مخالف بودند، مگر آنکه برگزاری این نکوداشت منجر به اثر تربیتی و اخلاقی در نسل جوان و دانشجویان شود و هزینه غیر معمولی نیز در مراسم صرف نشود.
 
حبیب زاده با بیان اینکه هدف ما از برگزاری این بزرگداشت این است که به نسل جوان نشان دهیم در میان استادان فرهیخته و ملبس به لباس روحانیت، هستند افرادی که با نسل جوان همراه و همدل باشند و نیازها و احساسات نسل جوان را درک کنند، گفت: این افراد در عمل نیز به خاطر روحیه متواضع و حساس نسبت به بیت المال و جلوگیری از اسراف می‌توانند الگوی مفید و موثری در زمان حال برای جوانان باشند. شاید بتوان گفت پس از استاد مطهری، حجت‌الاسلام احمدی در بین روحانیت چهره شاخصی است که توانسته نسل جوان را همراهی کند و نسل جوان به وی اتکا کند، این امر از نیازهای امروز نسل جوان دانشگاهی ماست و امیدواریم برگزاری این بزرگداشت در تقویت این موضوع موثر واقع شود.
 
این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود یادآور شد: دکتر احمدی به لحاظ ادب، اخلاص، رعایت مصالح بیت المال و جلوگیری از اسراف، شاخص و الگو هستند و این نکوداشت می‌تواند برای نسل جوان دانشجو و طلاب جوان به عنوان یک الگو و ملاک قرار گیرد تا هرچه بیشتر با رفتار و کردار استاد احمدی آشنا شوند.
 
سازمان سمت از باقیات صالحات حجت‌الاسلام احمدی است
محسن محمدزاده، معاون دانشگاه تربیت مدرس در ادامه مراسم با بیان اینکه حجت‌الاسلام احمدی یکی از مردان دردمند روزگار است، گفت: ایشان از عقل گرایان دین‌مداری است که مصداق بارز وحدت حوزه و دانشگاه بوده است. کسی که در راه دین و دانش و اخلاق با عبور از عالم گفتار به میدان عمل پای گذاشته و امروز زندگی خود را آرش وار در زه کمان نهاده تا در راه تعالی و ترقی حوزه علوم انسانی در کشور قدم بردارد.
 
وی ادامه داد: حجت‌الاسلام احمدی در این راه شب و روز نشناخت و تاسیس دانشکده علوم انسانی در سال 1361 که سنگ بنای تاسیس دانشگاه تربیت مدرس شد از اقدامات ماندگار ایشان است. همچنین اداره سازمان سمت که امروز بیش از دو هزار جلد در زمینه علوم انسانی داشته یکی دیگر از باقیات صالحات حجت‌الاسلام احمدی است. تاسیس دانشگاه تربیت مدرس قم نیز از دیگر اقدامات وی است.

دانشگاه تربیت مدرس مدیون تلاش‌های ایشان است
غلامحسین غلامحسین‌زاده، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس نیز در بخش دیگری از این مراسم طی سخنانی گفت: استاد احمدی سخت رضا است و به برگزاری این مراسم نکوداشت هم به سختی رضایت داد اما واقعیت این است که دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده علوم انسانی مدیون تلاش‌های ایشان است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: