پاسداشت مصحح فقید

1395/9/14 ۰۷:۲۹

پاسداشت مصحح فقید

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ادامه برنامه‌هایش در برنامه بزرگداشت خود، به یکی از مصححان و قرآن‌پژوهان معاصر ایران می‌پردازد که در سال‌های اخیر کمتر قدر شناخته شده است. این انجمن قصد دارد دوشنبه 15 آذر همزمان با سی و هشتمین سال درگذشت احمد‌علی رجایی‌بخارایی، بزرگداشتی برای ایشان برگزار کند. رجایی‌بخارایی، رئیس اسبق دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد، مصحح و قرآن‌پژوه برجسته کشور بوده و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به همین مناسبت بزرگداشت او را برگزار خواهد کرد. احمدعلی رجایی‌بخارایی سال 1295 در مشهد به دنیا آمده است.


بزرگداشت احمدعلی رجایی‌بخارایی

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ادامه برنامه‌هایش در برنامه بزرگداشت خود، به یکی از مصححان و قرآن‌پژوهان معاصر ایران می‌پردازد که در سال‌های اخیر کمتر قدر شناخته شده است. این انجمن قصد دارد دوشنبه 15 آذر همزمان با سی و هشتمین سال درگذشت احمد‌علی رجایی‌بخارایی، بزرگداشتی برای ایشان برگزار کند. رجایی‌بخارایی، رئیس اسبق دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد، مصحح و قرآن‌پژوه برجسته کشور بوده و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به همین مناسبت بزرگداشت او را برگزار خواهد کرد. احمدعلی رجایی‌بخارایی سال 1295 در مشهد به دنیا آمده است. از قضای روزگار او از دانشکده کشاورزى کرج فارغ‏التحصیل شده و به استخدام دولت درآمده است. او سال 1342 شمسی رئیس دانشکده ادبیات مشهد شده و در سال 1357 بر اثر بیمارى سرطان درگذشته است. «فرهنگ اشعار حافظ»، «خلاصه شرح تعرف»، «پلى میان شعر هجایى و عروض فارسى»، «یادداشتى درباره لهجه‏ بخارایى»، تصحیح «رونق المجالس» و «بستان العارفین» و... از آثاری است که از رجایی‌بخارایی به جا مانده است. میزان اهمیت رجایی‌بخارایی در تاریخ تدریس و تصحیح در ایران به اندازه‌ای بوده که متاسفانه در طول سال‌های اخیر چندان قدر شناخته نشده است. با این اوصاف اما در سال 1391 «نامگانه»‌ای درباره او با عنوان «خرد بر سر جان» به کوشش محمدجعفر یاحقی، محمدرضا راشدمحصل و سلمان ساکت منتشر شده است.
این کتاب دربردارنده 52 مقاله و گفتار تقدیمی به احمدعلی رجایی‌بخارایی و همچنین درباره منش‌های او درباره شاگردانش و استادان حوزه‌های گوناگون است. این مراسم دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، پل امیربهادر، خیابان علی‌اکبر بشیری، شماره ۷۱ برگزار می‌شود.


منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: