اسنادی از کهن شهر خواف

1395/8/19 ۱۳:۰۰

 اسنادی از کهن شهر خواف

اسنادی از کهن شهر خواف مربوط به دوره پهلوی اوّل (موجود در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی)، به کوشش دکتر یوسف بیگ باباپور از سوی انتشارات منشور سمیر به سال 1395 در یک جلد منتشر شد.

 

اسنادی از کهن شهر خواف مربوط به دوره پهلوی اوّل (موجود در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی)، به کوشش دکتر یوسف بیگ باباپور از سوی انتشارات منشور سمیر به سال 1395 در یک جلد منتشر شد.

در مقدمۀ آن می خوانیم: بهمن ماه سال 1393 بود که به دعوت دوست عزیزم جناب آقای احمد عطوفتی به خواف دعوت شدیم و با مهمان نوازی بی­نظیر و صمیمانه­ای مواجه شدیم و با تفرّجی که در شهر تاریخی خواف و توابع آن داشتیم، الحق شیفتۀ شکوه و عظمت تاریخی آن شدیم، از مسجد کهن زوزن گرفته تا مدرسۀ غیاثیۀ خرجرد که روزگاری مهد تولید علم بوده، از مزار حافظ ابرو گرفته تا آسیاب بادی­های منحصر بفرد خواف، و... همه و همه حاکی از فرهنگ و تمدنی دیرین و استوار در این شهر بوده و هست.

مردمان باصفا، خونگرم و مهمان نوازشان، موسیقی اصیل و دلنوازشان که هنرمندانی چون استاد عثمان (استاد دوتار ایران) را در خود پروریده، خاک پاک دیارشان که با پینۀ دستان مردمانشان آباد شده، آثار باستانی دیرینه­شان، و بسیاری چیزها که در کلام نمی­گنجد، خواف را در ذهن و خاطر هر گردشگری جاودانه می­سازد.

اکنون این حقیر پس از گذشت دو سال دینی در گردن احساس می­کند که قدمی هرچند ناچیز به نوبۀ خود برای آن دیار نازنین بردارد و آن را با مجموعه اسنادی که از خواف عزیز در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی موجود است، آغاز کند. این اسناد نشانگر مظلومیت و مورد تعدّی قرار گرفتن قومی است که به خاطر موقعیت جغرافیایی آن، بارها و بارها مورد ظلم قرار گرفته، امّا فرهیختگان آن لحظه ­ای از احقاق حقشان دست نکشیده­اند که اکنون این اسناد نشانگر آن است.

مجموعۀ حاضر در نگارش تاریخ خواف در دورۀ پهلوی اوّل بسیار حائز اهمیت است و زوایای تاریخی آن را به وضوح نشان می­دهد. امید که خوافیان عزیز این تحفۀ ناقابل را از حقیر بپذیرند و این امر به عنوان آغازگر پژوهش­های گستردۀ دیگر در تاریخ و فرهنگ این دیار غریب باشد.

به نوبۀ خود، بهانه کرده بار دیگر از تمامی زحمات، صفا و صمیمیت و بالاخص مهمان نوازی بی­ن ظیر عزیزان خوافی کمال تشکر را به جای می ­آوریم و امید دارم با همکاری اصحاب قلم خواف بتوانیم کارهای ارزنده­ ای برای این دیار انجام داده، منتشر کنیم تا آن را به جهانیان بشناسانیم؛ ان­شاءالله تعالی.

منبع: بنیاد شکوهی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: