مجموع مقالات دومین همایش بین المللی زبان ها و گویش های ایرانی منتشر شد

1395/8/5 ۱۴:۴۳

مجموع مقالات دومین همایش بین المللی زبان ها و گویش های ایرانی منتشر شد

دبا: مجلّد سوم «مجموعه پژوهش هاى ايرانشناسى» مربوط به مجموعه مقالات دومين همايش بين المللى زبان ها و گويش هاى ايرانى(گذشته و حال)، توسط انتشارات مركز دائرة المعارف بزرگ اسلامى منتشر شد. مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در پی انتشار « مجموعۀ پژوهش های ایران باستان» اینک سومین جلد از «مجموعۀ مطالعات ایران شناسی» را به جامعه علمی کشور تقدیم کند. آثاری که در این مجموعه ارائه می شود شامل آخرین دستاوردهای دانشمندان و پژوهشگران در زمینه مسائل و منابع ایران شناسی و زبان شناسی و فرهنگ سرزمین بزرگ اسلامی خواهد بو

 

دبا: مجلّد سوم «مجموعه پژوهش هاى ايرانشناسى» مربوط به مجموعه مقالات دومين همايش بين المللى زبان ها و گويش هاى ايرانى(گذشته و حال)، توسط انتشارات مركز دائرة المعارف بزرگ اسلامى منتشر شد.

مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در پی انتشار « مجموعۀ پژوهش های ایران باستان» اینک سومین جلد از «مجموعۀ مطالعات ایران شناسی» را به جامعه علمی کشور تقدیم کند. آثاری که در این مجموعه ارائه می شود شامل آخرین دستاوردهای دانشمندان و پژوهشگران  در زمینه مسائل و منابع ایران شناسی و زبان شناسی و فرهنگ سرزمین بزرگ اسلامی خواهد بود. اثر حاضر مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی زبان و گویش های ایرانی است که در سال 1393 در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد. در این همایش پربار، زبان شناسان، متخصصان و پژوهشگران مقالاتی را درباره آخرین دست آوردها در زمینه زبان ها و گویش های ایرانی ارائه کردند.

زبان ها و گویش های ایرانی اسناد هویت ملی، دینی و فرهنگی ماست. پژوهش و معرفی این اسناد که ذخایر فرهنگی و تاریخی ایران زمین اند، خویشکاری همه دوست داران فرهنگ و تمدن ایرانی است. گستردگی زبان ها و گویش های ایرانی که خود بازمانده ی زبان ها و گویش های ایرانی میانه و باستان اند، به گونه ای است که امروزه بخش بسیار مهم و قابل توجهی از آن ها در بیرون از مرزهای جغرافیای سیاسی ایران قرار گرفته اند. در حال حاضر، زبان ه و گویش های آسی، تاتی، تالشی و کردی در مناطقی از قفقاز، داغستان، گرجستان، ارمنستان و آران تکلم می شوند. گروهی از زبان ها و گویش های شرقی ایران در تاجیکستان، افغانستان،پاکستان،کشمیر،پنجاب و سند تا سین کیانگ در شمال غربی چین رواج دارند. بخش مهمی از گویش های جنوب غربی ایران حتی در کشور های جنوبی حوزه ی خلیج فارس به کار می روند.

مجموعه ی حاضر حاصل آخرین دستاورد های پژوهشی در زمینه ی  زبان ها و متون ایرانی باستان،میانه، نو و نیز زبان ها و گویشهای موجود در این سرزمین است. اعضای محترم هیئت علمی همایش که در راهنمایی و حمایت از همایش بین المللی زبان ها و گویش های ایرانی و داوری مقالات نقش ارزشمندی داشته اند، عبارتند از:

استاد دکتر بدر الزمان قریب ، دکتر علی اشرف صادقی، دکتر ژاله آموزگار، دکتر محمود بیجن خان، دکتر حسن رضایی باغ بیدی از دانشگاه  تهران ؛ دکتر محمد تقی راشد محصل، دکتر کتایون مزدا پور، دکتر زهره زرشناس از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ دکتر آلبرتو کانترا از دانشگاه سالامنکای اسپانیا و سپس دانشگاه برلین، دکتر کارلو چرتی از دانشگاه رم، دکتر فیلیپ کیرینبروک از دانشگاه گوتینگن دکتر پرودز اکتار شروو از دانشگاه هاروارد و دکتر نیکلاس سیمزویلیامز از دانشگاه لندن.

مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی زبان ها و گویش های ایرانی (گذشته و حال)

به کوشش: محمود جعفری دهقی- نازنین خلیلی پور

ناشر: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی)

شمارگان: 200 نسخه

بها: 54000 تومان

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: