ایران شناس ترک: تاریخ ترکیه بدون ایران معنایی ندارد

1395/8/2 ۱۱:۱۳

 ایران شناس ترک: تاریخ ترکیه بدون ایران معنایی ندارد

ایران شناس ترک و استاد دانشگاه کمبریج لندن معتقد است که ایران، فرهنگ و تاریخ والا و قابل اهمیتی دارد و تاریخ ترکیه بدون تاریخ ایران معنایی ندارد.


 ایران شناس ترک و استاد دانشگاه کمبریج لندن معتقد است که ایران، فرهنگ و تاریخ والا و قابل اهمیتی دارد و تاریخ ترکیه بدون تاریخ ایران معنایی ندارد.
 

پروفسور' اورتایلی' روز شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: ما ترک ها در معنای حقیقی محتوی اسلام را از ایران و نه از اعراب به ودیعه گرفته ایم و در این زمینه مدیون ایرانی ها هستیم .
او با تاکید بر نقاط مشترک تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه، اظهار کرد: اتحاد این دو ملت متمدن و با فرهنگ، باعث پیشرفت دنیای اسلام است.
وی با ابراز تاسف از وقوع برخی رویدادهای تلخ در تاریخ ایران و ترکیه از جمله جنگ چالدران بیان کرد: با وجود علاقه وافر سلطان سلیم عثمانی به فرهنگ ایران و حتی سرودن اشعار فارسی، ترس از علاقه و ارادت خاص علوی های آناتولی به مقام عرفانی شیخ صفی الدین اردبیلی، زمینه ساز وقوع رویدادهای تلخ در تاریخ دو ملت شد.
آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز در این دیدار با اشاره به تلخی وقایع رخ داده بین دو امپراطوری بزرگ صفوی و عثمانی گفت: منشاء این اختلاف در آن مقطع حساس تاریخی اروپا بود چرا که اروپاییها از اتحاد دو ملت و حکومت قدرتمند اسلامی بسیار وحشت داشتند.
وی به محتوی نامه های تاریخی شاه اسماعیل صفوی به سلطان سلیم عثمانی در پیشگیری از وقوع جنگ چالدران اشاره کرد و افزود: در این نامه ها، شاه اسماعیل صفوی به صراحت سلطان سلیم عثمانی را به اتحاد بین دو ملت و حکومت و جلوگیری از وقوع جنگ و مغلوب کردن یکدیگر فرا می خواند.
وی وجود نقاط مشترک تاریخی، فرهنگی و دینی بین دو ملت ایران و ترکیه با وجود از دست دادن فرصت های ارزشمند در تاریخ گذشته را یادآور شد و بیان کرد: وسعت و گستردگی همین نقاط مشترک سبب شده که دولت و ملت ایران به ویژه در دوره معاصر، منافع کشور ترکیه را منافع خود بداند.
امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان در پایان خاطر نشان کرد: در بازگشت به کشورتان، پیام ملت ایران را به نخبگان و مردم مسلمان کشور ترکیه برسانید که در مواجه با مشکلات می توانند روی ملت ایران حساب کنند.
به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل تور گردشگری ترکیه ای متشکل از هیات علمی دانشگاه و اصحاب مطبوعات به سرپرستی پروفسور اورتایلی ایران شناس و استاد دانشگاه کمبریج باهدف مطالعه ظرفیت های گردشگری و تاریخی مناطق شمالی ایران پس از سفر به ارومیه، تبریز، زنجان و رشت از جاذبه های تاریخی و گردشگری استان اردبیل نیز بازدید کردند.
پروفسور اورتایلی و هیأت همراه در بازدید از مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی با ضمن ابراز شگفتی و خرسندی از دیدن این مجموعه بی نظیر به عنوان یکی از مراکز مهم عرفان و تصوف، شیوه معماری و کاشی کاری آن را در بین بناهای تاریخی ایران منحصر به فرد توصیف کرد.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: