ارتقای کیفیت، شرط لازم بقای دانشگاه

1395/7/17 ۰۹:۳۵

ارتقای کیفیت، شرط لازم بقای دانشگاه

شوراى دانشگاه آزاد اسلامی از ارکان مهم تصمیم‏گیرى درخصوص خط مشى و تبیین سیاست‌هاى کلّى دانشگاه است. جلساتی که نمونه واقعی مدیریت مشارکتی و مشورتی بین ستاد و صف در دانشگاه آزاد اسلامی است. به اعتقاد حمید میرزاده برگزاری این جلسات بیشتر به نفع مدیریت و حوزه ستادی سازمان مرکزی است و



 

شوراى دانشگاه آزاد اسلامی از ارکان مهم تصمیم‏گیرى درخصوص خط مشى و تبیین سیاست‌هاى کلّى دانشگاه است. جلساتی که نمونه واقعی مدیریت مشارکتی و مشورتی بین ستاد و صف در دانشگاه آزاد اسلامی است. به اعتقاد حمید میرزاده برگزاری این جلسات بیشتر به نفع مدیریت و حوزه ستادی سازمان مرکزی است و با برگزاری از این دست جلسات می‌توان بازخورد برنامه‌ها و تصمیمات را از زبان مسئولان دانشگاه شنید و در صورت لزوم، اصلاحات را انجام داد. در همین راستا این هفته نوبت به برگزاری جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان رسید تا برنامه‌ها و دغدغه‌ها در این استان مطرح شود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه طی سخنانی ارتقای کیفیت را شرط لازم برای بقای یک دانشگاه خواند و تاکید کرد تنها با توسعه کیفی می‌توان برند دانشگاه را ارتقا داد و پررنگ کرد.

  هیچ بخشنامه‌ای بدون تایید شورای مرآت ابلاغ نمی‌شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزاری شورای استان‌ها را نمونه واقعی مدیریت مشارکتی و مشورتی بین ستاد و صف در دانشگاه آزاد اسلامی خواند و ادامه داد: «راهبرد ما در این مجموعه دانشگاهی استفاده از خردجمعی، مشورت و تمرکززدایی است. در همین راستا شورای مرآت در دانشگاه‌آزاد اسلامی تشکیل شده است که اعضای آن در سراسر کشور پراکنده‌اند و هیچ بخشنامه‌ای بدون تایید و نظر اعضای این شورا امضا و ابلاغ نمی‌شود.» او با اشاره به وجود دو هزار و 300 رقیب برای این دانشگاه، گفت: «تمام جلساتی که در دانشگاه‌ آزاد اسلامی تشکیل می‌شود در راستای ارتقای کیفیت برای ایجاد دانشگاهی کیفی است و هیچ دانشگاهی بدون توجه به رعایت مقررات و قوانین نمی‌تواند موفق و کارآمد باشد.» رئیس بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان، ادامه داد: «متاسفانه در دو دولت گذشته نه‌تنها از دانشگاه آزاد اسلامی حمایتی صورت نگرفت بلکه متوسط رشد دانشجو در این دانشگاه در آن زمان کمتر از چهار درصد بود و این در حالی است که متوسط رشد دانشجو در دانشگاه‌های غیرانتفاعی در همان وقت بالغ بر 28 درصد بود. حتی رشد دانشجو در سال گذشته در مجموعه دانشگاه‌های دولتی 5/2 برابر دانشگاه آزاد اسلامی بود.»

  تبدیل علم به ثروت و توجه به صنعت
او همچنین عملکرد واحدهای دانشگاهی استان کرمان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «همکاران ما در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان افرادی دلسوز، منظم و جدی هستند و این استان در رده‌های بالای دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.» او با بیان اینکه امروز علاوه‌بر آموزش باید به حوزه‌های دیگر نیز توجه کرد، گفت: «دانشگاه‌آزاد اسلامی اگر بخواهد موفق باشد باید علاوه‌بر آموزش به پژوهش، فرهنگ، تبدیل علم به ثروت و سایر بخش‌ها توجه داشته باشد، چراکه با تبدیل علم به ثروت و توجه به صنعت می‌توان اثربخشی دانشگاه را افزایش داد.»
به گفته او بسیاری از واحدهای دانشگاه‌آزاد اسلامی در راستای ارتباط با صنعت و کسب درآمدهای خارج از شهریه بسیار موفق عمل کرده‌اند، به‌طوری که برخی از واحدها توانسته‌اند تا 25 درصد از درآمدهای خود را از منابع خارج از شهریه کسب کنند.

  تاکید بر جذب استادان تمام‌وقت و کاهش حق‌التدریسی‌ها
میرزاده همچنین از کلیه استان‌ها خواست با توجه به نیازشان در جهت جذب استادان تمام وقت و کاهش افراد حق‌التدریس در واحدهای دانشگاهی اقدام کنند. او به شرایط مناسب اقلیمی، جغرافیایی و تنوع در استان کرمان اشاره کرد و ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان باید از این ظرفیت‌ها و توانایی‌های استان حداکثر استفاده را ببرد و راه‌هایی برای کسب درآمدهای جدید پیدا کند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به وجود 19 هکتار زمین متعلق به سازمان مرکزی در استان کرمان اشاره کرد و موافقت خود را برای مشارکت در ساخت باشگاه فرهنگی، ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در این استان را اعلام کرد.
 

سید طه‌هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی

نرم‌افزارهایی در راستای کاهش تردد دانشجویان در حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی طراحی شده است و در همین راستا صدور دانشنامه‌هایی که پیش از این تا 6 ماه به طول می‌انجامید به حدود 40 روز کاهش پیدا کرده است که در آینده به 10 روز خواهد رسید. براساس مصوبه شورای تخصصی، فرهنگی که به تصویب شورای مرآت نیز رسیده است می‌توان از وقت موظفی استادان در حوزه فرهنگی استفاده کرد. رعایت انضباط و مقررات در حوزه فرهنگی بسیار جدی است و کلیه فعالیت‌ها باید در قالب هشت محور ابلاغی صورت گیرد. طرح‌های ماندگار فرهنگی در صدر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد و بر همین اساس رویکرد اصلی اجلاس 71 دانشگاه ‌آزاد اسلامی مباحث فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.

علیرضا وحیدی، رئیس مرکز امور هیات‌علمی

بخشنامه معادل‌سازی موظفی اعضای هیات‌علمی در راستای تکمیل ساعات موظفی آنان ابلاغ شده است که در 14 فعالیت در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی، آموزشی و... تنظیم شده است که می‌تواند حداکثر تا 50 درصد از ساعات موظفی استادان را پوشش دهد. همچنین بخشنامه امکان ادامه تحصیل و بازگشت به تحصیل ترک‌تحصیل کرده‌ها(به جز کسانی که اخراج آموزشی و دانشجویی شده‌اند) نیز ابلاغ شد که براساس آن تا پایان ترم جاری امکان ثبت درخواست برای این دسته از دانشجویان فراهم شده است.

فرهاد حسین زاده لطفی، معاون آموزشی

تمام دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور نمره زبان را برای دانشجویان مقطع دکتری در ابتدای ورود در نظر می‌گیرند. همچنین نمره آزمون EPT زیر 40 درصد برای آزمون جامع قابل قبول نیست. امکان ثبت‌نام برای رشته‌های مقاطع کاردانی و کارشناسی بدون آزمون دانشگاه‌آزاد اسلامی پس از ثبت‌نام متقاضیان ترم جاری برای نیم‌سال دوم فراهم خواهد شد.

محمد دادگان، معاون ورزش

کانون استعدادیابی در چهار واحد دانشگاه‌آزاد اسلامی راه‌اندازی شده است و براساس دستور حمید میرزاده، مقرر شده تا جایگاه مسئولیت ورزش در استان‌ها تثبیت شود که این امر تاکنون در بسیاری از واحدها صورت گرفته است.

علیرضا صامت، مدیرکل امور دانشجویی

امکان مشاهده کارنامه دانشجویان میهمان در واحد مقصد در سامانه جدید این مرکز و همچنین امکان ارسال لیست دروس برای دانشجویان میهمان در سامانه مذکور فراهم شده است.

سعید علیزاده، مدیرکل منابع انسانی وسیاست‌های رفاهی

استان کرمان دارای یک هزار و 178 نیروی انسانی است که دارای 350 نیروی مازاد است که در این میان واحد جیرفت و کرمان بیشترین حجم نیروی مازاد را دارا هستند. ابزارهای ‌انگیزشی کارمندان در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است که در نظر گرفتن فوق‌العاده شغل، حق تخصص و مهارت برای کارمندان از جمله این تسهیلات است.

علیرضا مصدق، مدیرکل حقوقی

سایت دفتر حقوقی دانشگاه‌آزاد اسلامی فعال شده است و تمامی بخشنامه‌های دانشگاه به صورت به روز در این سایت قرار گرفته است. اپلیکیشن دریافت بخشنامه‌های دانشگاه نیز طراحی و همچنین شیوه‌نامه رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیات‌علمی تدوین شده است.

بابک آل‌طه، رئیس دانشگاه استان کرمان

دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان دارای 769 عضو هیات‌علمی است. به عبارت دیگر 30 درصد اعضای هیات‌علمی استان کرمان در دانشگاه‌آزاد اسلامی حضور دارند. سایت مرکزی ساها در استان کرمان تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا اوایل سال 96 این مجموعه که یک مجموعه استاندارد و مجهز است راه‌اندازی شود. در سال گذشته پنج مرکز رشد و در سال جاری چهار مرکز رشد جدید را راه‌اندازی کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال نیز دو مرکز دیگر به آن اضافه شود. با راهنمایی دکتر طه‌هاشمی در زمینه جایزه خواجوی کرمانی جلسات متعددی برگزار و شورای علمی تعیین و در حال برنامه‌ریزی برای تعیین تاریخ دریافت مقالات هستیم. در حال حاضر پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد برای اینکه این کنگره به صورت بین‌المللی برگزار شود.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: