شعردوست: نباید چهره های درخشان ادب فارسی مقابل هم قرار گیرند

1395/6/31 ۱۱:۰۹

 شعردوست: نباید چهره های درخشان ادب فارسی مقابل هم قرار گیرند

رئیس هیئت امنای خانه موزه استاد شهریار با اشاره به نامگذاری روز زبان فارسی و فردوسی و نیز روز شعر و شهریار گفت: نباید چهره های درخشان ادب فارسی مقابل هم قرار بگیرند.


 رئیس هیئت امنای خانه موزه استاد شهریار با اشاره به نامگذاری روز زبان فارسی و فردوسی و نیز روز شعر و شهریار گفت: نباید چهره های درخشان ادب فارسی مقابل هم قرار بگیرند.
 

 علی اصغر شعر دوست در پاسخ به سوالی پیرامون نامگذاری 25 اردیبهشت به عنوان 'روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی' گفت: بعد از این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نظر می رسد که روز 27 شهریور که به نام روز ' بزرگداشت شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار ' نامگذاری شده است، کمرنگ می شود لازم دیدم تا موضع گیری کنم.
شعر دوست در پاسخ به این سوال که اگر دو روز به نام بزرگان شعر فارسی نامگذاری شود، آیا این به معنای تضعیف این بزرگان است؟ گفت: در این 20 سال که از نامگذاری 27 شهریور به نام استاد شهریار می گذرد هنوز اقدام چشمگیری به منظور گرامیداشت ایشان برگزار نشده و از جانب دیگر هم باید برای این تغییر یک دلیل موجه وجود داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: باید برای روز زبان و ادب فارسی یک شاعر معاصر انتخاب شود که نسبتی هم با انقلاب اسلامی داشته باشد و اگر این نباشد پیش از انقلاب اسلامی هم می توانستیم روز فردوسی را به گرامیداشت زبان و ادب فارسی اختصاص بدهیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا زبان فارسی معاصر که شهریار و دیگران بر اساس آن اشعار خود را سرودند، مرهون فردوسی نیست؟ افزود: آیا شعر فارسی فقط مرهون فردوسی است و مرهون سعدی و حافظ و مولوی و نظامی و غیره نیست؟.
عضو هیئت امنای بنیاد ایران شناسی ادامه داد: البته فکر می کنم عده ای دوست ندارند یک آذری زبان به عنوان سمبل زبان و شعر فارسی مطرح شود و معتقدم گرایش های قومی هم در این موضوع مطرح است.
رئیس هیئت امنای خانه موزه استاد شهریار در تشریح سخنان خود گفت: جریان های ضد انقلاب و دارای گرایش های غیر دینی که نمی خواهند استاد شهریارِ متدین و ستایشگر اهل بیت ( ع) مظهر و نماد شهر و ادب فارسی باشد، با زیرکی و در زیر پوشش حفظ وحدت ملی فعالیت می کنند در حالی که بیش از 75 درصد از اشعار شهریار به زبان فارسی است و استاد شهریار به حق از ارکان شعر معاصر فارسی است.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب ( مدظله العالی) در مورد استاد شهریار گفت: مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) ایشان را در کنار فردوسی و نظامی قرار دادند و به عنوان حکیم شهریار از ایشان نام بردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به جایگاه شهریار در شعر فارسی افزود: در شعر معاصر فارسی هیچ کس معادل شهریار نیست و این بزرگوار برای همه مناسبت های تاریخ انقلاب اسلامی اعم از 7 تیر و 8 شهریور ماه بدون هیچ توقع و چشم داشتی شعر سروده است.
وی در پایان ادامه داد: البته قبل از تصویب موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اردیبهشت ماه امسال در مراسم گرامیداشت خیام در نیشابور زمزمه پیشنهاد این موضوع به گوش ما رسید و به ما گفتند شما اعتراضی نکنید اگر این موضوع تضعیف استاد شهریار نیست چرا به ما گفتند که اعتراض نکنیم؟ و همین موضوع نشان می دهد که هدف تضعیف استاد شهریار است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: