آیت الله دین پرور: می خواستیم عهدنامه مالک اشتر را ثبت جهانی کنیم

1395/6/17 ۱۰:۲۲

 آیت الله دین پرور: می خواستیم عهدنامه مالک اشتر را ثبت جهانی کنیم

دبیر بنیاد نهج البلاغه گفت: برای اینکه عهدنامه مالک اشتر را در یونسکو ثبت جهانی کنیم اول باید ثبت ملی شود اما به دلیل بی توجهی کتابخانه ملی بعد از چهار سال هنوز نتوانسته آن را ثبت ملی کنیم.



دبیر بنیاد نهج البلاغه گفت: برای اینکه عهدنامه مالک اشتر را در یونسکو ثبت جهانی کنیم اول باید ثبت ملی شود اما به دلیل بی توجهی کتابخانه ملی بعد از چهار سال هنوز نتوانسته آن را ثبت ملی کنیم.

 آئین نکوداشت آیت الله سید جمال الدین دین پرور، دبیر بنیاد نهج البلاغه عصر دیروز دوشنبه ۱۵ شهریورماه با حضور وی و مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، آیت الله هادی عباسی، از اساتید حوزه علمیه قم، موسوی گرمارودی و تنی چند از شخصیت های کشوری و لشگری در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

بیژن پورمند مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ و رئیس فرهنگسرای فردوس در ابتدای این جلسه گفت: از سال ۹۱ در فرهنگسرای فردوس در ۷ فصل به آئین نکوداشت یک عالم و فرهیخته فرهنگی و هنری پرداخته ایم. در ادامه این سلسله برنامه ها در خدمت آیت الله دین پرور هستیم و امیدواریم بتوانیم در حد بضاعت خود از خدمات و زحمات ایشان تقدیر به عمل آوریم.

مهدی چمران هم در این جلسه گفت: خوشحالم که از یک عالم برجسته و شخصیت روحانی که در خدمت به نهج البلاغه عمری را سپری کرده، تجلیل می کنیم.

وی افزود: نهج البلاغه بعد از قرآن کتابی است که می توان از آن بهره های فراوان و درس هایی در همه امور گرفت؛ در کار اداری، در عبادت، در سیاست، در شجاعت، در جنگ و جنگ آوری و ... . همانطور که دوستان من در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و معاونت اجتماعی شهرداری تلاش کردند که برنامه نهج البلاغه را سرلوحه کارشان قرار دهند. این کتاب برای همه ما قابل استفاده است. برای تقدیر از آیت الله دین پرور چیزی ندارم بگویم جز اینکه ایشان عمر خود را صرف نهج البلاغه کردند البته ایشان نیازی به تجلیل ندارند و این تجلیل ها برای یادآوری به خودمان و مردم است که به نهج البلاغه روی بیاورند.

در ادامه آیت الله هادی عباسی گفت: ایام این تجلیل از آیت الله سید جماالدین دین پرور در ایام اربعین کلیمی قرار گرفته است، اربعین کلیمی از آغاز ذیقعده شروع می شود و در دهه اول مبارک ذیحجه به اتمام می رود. اگر می خواهید به کمال برسید  باید اهل اربعین و به یاد اربعین باشید.

وی افزود: حضرت علی(ع) فرمود: پیامبر(ص) عمرشان را به سه قسمت تقسیم می کرد. یکی برای عبادت و بندگی خدا، یک قسمت برای خودش و یک قسمت برای همسران و خانواده اش. اگر وقت دیگری ضروری می شد از وقت خودش اختصاص می داد. آقای دین پرور هم چنین بودند. در این سالهایی که در خدمت ایشان هستیم می بینیم که اتصالشان به امیرالمومنین(ع) و معارف ایشان کم نظیر است. پیام بزرگان دین این است که ره چنان بروید که رهروان رفتند. تجلیل ما از آثار علمی و عملی نهج البلاغه آیت الله دین پرور برای این است که زندگی مان را مطابق نهج البلاغه قرار دهیم و سیره علمی و عملی علی(ع) را در زندگی مان جاری کنیم.  رمز موفقیت آیت الله دین پرور این است که با علی(ع) پیمان بسته است.

وی افزود: ما یک دعای واجب داریم و بقیه دعاها مستحبی است. تنها دعای واجب «اهدنا صراط المستقیم» است. این صراط مستقیم نه بیراهه و نه شاهراه است و نه بن بست دارد. این راه، بازِ باز است. رمز ماندگاری آیت الله دین پرور است که با ولی خود امیرمومنان(ع) پیوند بست. این تکریم ها هم تکریم شخصی است و تکریم شخصیت. الان که با وجه الهی متصل شده اند بین آنها و ولی شان و حبیبشان هیچ فاصله ای نیست.

احمد مسجد جامعی هم در ادامه گفت: اگر محققین و حوزویان از این جلسه باخبر بودند، پیامهای زیادی داده می شد و مجلس را می آراستند. ایشان جزو سرمایه های دانشی ما است. یک چیزی فراتر از دانشمند تر بودن مقصودم است چرا که ایشان ساختارهای دانشی هم در کشور ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: مشکل همه تاریخ ما همین بی دانشی است. اگر گروه هایی پیدا شدند که آدم های زنده را سر می برند و دنیا را به دارالاسلام و دارالکفر تقسیم کرده اند و خودشان را دارالاسلام نامیده اند و اجازه کشتن دارلکفر را می دهند، اینها همه از بی دانشی است.

آیت الله دین پرور در انتهای این جلسه گفت: بنده تشکر می کنم از عزیزانی که این جلسه را برگزار کردند و حضار محترمی که از راههای دور و نزدیک تشریف آوردند. البته من هیچ کاری در زمینه نهج البلاغه انجام نداده ام. همه این آثار و برکات از کلمات خود امیرالمومنین(ع) است و من هیچ هستم. این کلمات در کتاب هر جا برود خودش راهش را باز می کند و ما وظیفه داریم این صدا را به همگان برسانیم. بنیاد نهج البلاغه تلاش می کند که این صدا را به گوش همه مردم برساند.

وی افزود: ما در رابطه با نهج البلاغه هیچ وابستگی به دولت نداریم و در فکر کارهای فرهنگی هستیم. رشته نهج البلاغه را باکمک وزارت علوم در همه دانشگاهها برقرار کردیم. در پژوهشگری نهج البلاغه، دانشجوی دکتری می گرفتیم که امسال به ما گفتند برای اینکه شما موسسه خصوصی هستید نمی توانید دانشجوی دکتری بگیرید. دوم اینکه ما می خواستیم عهدنامه مالک اشتر را در یونسکو ثبت جهانی کنیم، گفتند اول باید ثبت ملی شود. کتابخانه ملی که مسئول این کار بود به این مسأله بی توجهی کرد و ما نتوانستیم بعد از چهار سال آن را ثبت ملی کنیم. مسئله سوم اینکه باید به گوش دوستان برسد، مسئله حفظ نهج البلاغه بود که به کمک وزارت آموزش و پرورش درکشور کلمات نهج البلاغه را در ۸ جزء آماده کردیم و ۳-۴ میلیون نفر هم حتی در شهرهای اهل سنت در آن شرکت می کردند اما متاسفانه بعد از دوره ۷ و ۸ آن این مسابقات حفظ تعطیل شد.

 منبع: مهر

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: