افزوده شدن ۲۰۰۰ نسخه خطی به کتابخانه ملی

1395/6/3 ۱۲:۱۷

افزوده شدن ۲۰۰۰ نسخه خطی به کتابخانه ملی

رئیس کتابخانه ملی ایران از افزوده شدن بیش از ۲ هزار نسخه خطی به مخازن نسخ خطی این سازمان در دو سال گذشته خبر داد. سیدرضا صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیش از ظهر امروز چهارشنبه سوم شهریور در حاشیه افتتاح نمایشگاه «دولتِ ملت» که به مناسبت هفته دولت در موزه کتاب و میراث مستند در این سازمان برپا شده است در جمع خبرنگاران در خصوص ارزیابی خود از عملکرد دولت یازدهم و ویژگی‌های آن گفت: نکته اول این است که دولت خودش را زمینی می‌داند و از مقدسات و ارزش های آسمانی برای خودش سوءاستفاده نمی‌کند.

 

 

کمال صادقی: رئیس کتابخانه ملی ایران از افزوده شدن بیش از ۲ هزار نسخه خطی به مخازن نسخ خطی این سازمان در دو سال گذشته خبر داد.

سیدرضا صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیش از ظهر امروز چهارشنبه سوم شهریور در حاشیه افتتاح نمایشگاه «دولتِ ملت» که به مناسبت هفته دولت در موزه کتاب و میراث مستند در این سازمان برپا شده است در جمع خبرنگاران در خصوص ارزیابی خود از عملکرد دولت یازدهم و ویژگی‌های آن گفت: نکته اول این است که دولت خودش را زمینی می‌داند و از مقدسات و ارزش های آسمانی برای خودش سوءاستفاده نمی‌کند.

وی افزود: دولت موفقیت و ناکامی جامعه را موفقیت و ناکامی خودش می‌داند. دولت یازدهم متکی بر مبتنی‌بر عقلانیت است و به دنبال ثبات و آرامش در داخل و همچنین ایجاد فضای مناسب برای تامین امنیت در منطقه است. امروزه دیپلماسی، مغز و رسانه سه عنصر اصلی در تامین منابع قدرت در دولت‌ها هستند که دولت یازدهم از هر سه آنها بهره‌مند است.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد:در داخل کشور، دولت رویکرد وحدت ملی و انسجام ملی را دنبال می‌کند چرا که متاسفانه آنچه که در گذشته به این ملت ضربه زد تجزیه ملی بود، هیچ دولتی حق ندارد تنها مدافع حقوق یک جریان و یک گروه باشد و دولت یازدهم هم خود را مدافع حقوق همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌های فکری و سیاسی می‌داند و دولت آقای روحانی را باید به واقع یک دولت ملی لقب داد.

رئیس کتابخانه ملی با اشاره به تنوع نحله‌های فکری گوناگون جامعه در حوزه‌های مختلف تاکید کرد: دولت آقای روحانی به الگوی توسعه بلندمدت اعتقاد دارد و به دنبال انجام حرکت‌های عوام فریبانه و اجرای سیاست‌های لحظه‌ای نیست بلکه به زیرساخت‌های توسعه توجه دارد و به دنبال ایجاد توسعه پایدار است، این دولت به دنبال استفاده از منابع ملی از محل درآمدهای نفتی است و این استفاده به میزان زیادی تقلیل پیدا کرده است.

صالحی امیری با بیان اینکه مهمترین دستاورد دولت در حوزه فرهنگی آشتی با نخبگان و تامین امنیت فکری و همچنین واگذاری امور فرهنگی به خود مردم و تشکل‌ها و نهادهای صنفی و مدنی بوده است، در بیان عملکرد کتابخانه ملی در چند سال  اخیر هم گفت:اولین اتفاق مهمی که در کتابخانه ملی افتاد به دلیل آن به یک مرکز پویای فرهنگی در کشور بود به طوری که در دو سال گذشته ۵۵۱ نشست فرهنگی برگزار شده است.

وی افزود: دومین اتفاق قابل توجه در این سازمان تسهیل در دسترسی نخبگان در منابع کتابخانه ملی و همچنین آرشیو ملی است. ما برنامه دیجیتال سازی منابع خود را شروع کرده ایم و قصد داریم طی یک برنامه ۵ ساله ۲۰ از منابع موجود در این سازمان را به صورت دیجیتال درآوریم تا دسترسی به آنها در داخل و خارج از کشور آسان تر شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین با اشاره به تعامل مثبت این سازمان با فدراسیون‌ها و شوراهای جهانی حوزه کتاب و سند از جمله ایفلا و ایکا به ثبت ۴۳ اثر در سطح ملی، ۵ اثر در سطح منطقه‌ای و ۹ اثر در سطح بین المللی و در یونسکو به همت کمیته ملی حافظه جهانی اشاره کرد و گفت: خبر خوشی که می‌توانم اعلام کنم افزوده شدن بیش از ۲ هزار نسخه خطی به مخزن نسخ خطی کتابخانه ملی در طی دوسال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه نسخ خطی هویت فرهنگی ملت بزرگ ایران را تشکیل می‌دهند، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نسخ خطی از بیش از ۱۵۰۰ سال پیش به این طرف را در مخازن خود نگهداری می کند.

صالحی امیری با اشاره به انجام برخی پژوهش های بنیادی از جمله دانشنامه‌های فرهنگ و همچنین دانشنامه‌های اسناد و تاریخ در سازمان متبوعش از تدوین ۹ استاندارد برای نگهداری از اسناد و منابع قدیمی و تاریخی در این سازمان و تصویب آنها در سازمان ملی استاندارد خبر داد و با اشاره به تشکیل مجمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب) و مجمع مراکز اسنادی بزرگ کشور (مهتاب) در این دوره، ابراز امیدواری کرد هماهنگی میان مراکز کتابی و سندی در کشور بیش از پیش شود.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: