سنگری: در زمینه معرفی ادبیات معاصر کم کاری کرده ایم

1395/6/1 ۱۰:۱۰

 سنگری: در زمینه معرفی ادبیات معاصر کم کاری کرده ایم

یک نویسنده و کارشناس معتقد است در زمینه معرفی ادبیات معاصر ایران کم کاری کرده ایم؛ روند ترجمه آثار دیر آغاز شده و تعامل با جهان ادبیات کم بوده است.


یک نویسنده و کارشناس معتقد است در زمینه معرفی ادبیات معاصر ایران کم کاری کرده ایم؛ روند ترجمه آثار دیر آغاز شده و تعامل با جهان ادبیات کم بوده است.
 

محمدرضا سنگری در پاسخ به این سوال که چرا ادبیات معاصر ما در سطح جهانی معرفی نشده است نیز گفت: در ترجمه ضعیف بودیم هم دیر اقدام کردیم. آثار داستانی ما چند سال بیشتر نیست که به انگلیسی ترجمه شده است مثلا در حوزه ادبیات دفاع مقدس همین سال های اخیر رمان ها به انگلیسی ترجمه شدند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: نکته دوم تعامل با جهان ادبیات است؛ ارتباطات ادبی ما زیاد نبوده و به چند کشور فارسی زبان از جمله تاجیکستان یا پاکستان و هند که هنوز فارسی در آنها نفسی می کشد محدود شده است. باید زمینه های بیشتری برای معرفی شاعران و نویسندگان خود و ارتباط با نویسنده های جهان فراهم کنیم. هم نویسنده های مطرح جهانی به ایران بیایند و هم نویسنده های ایرانی در مجامع ادبی حضور یابند و با این نویسنده ها آشنا شوند.

*** گونه های جدیدی در ادبیات معاصر گشوده شده است
وی در خصوص مهم ترین چالش های پیش روی ادبیات معاصر و دلایل کم فروش بودن کتاب های داستان و شعر اظهار کرد: مهم ترین چالش ادبیات معاصر چند مساله است؛ یکی اینکه تنوع حوزه ها انتخاب کار را برای مخاطب دشوار کرده است؛ مثلا در حوزه نثر چند حوزه جدید داریم و حوزه خاطره نگاری از این دست است که کم کم خودش را یک سر و گردن بالاتر از گونه های دیگر نثر نشان می دهد و کتابی مثل «دا» به چاپ دویستم هم رسیده و این وضعیت شرایط اجتماعی و ذایقه ادبی ما را تحت تاثیر قرار داده است.
نویسنده کتاب «پرسه در سایه خورشید» ادامه داد: ضمنا امروز گرایش به فضای مجازی بیشتر از فضای بیرونی و کاغذی است و جوان ها ترجیح می دهند در این فضا کتاب بخوانند؛ همین امر باعث شده داوری های غلطی هم در جامعه شکل بگیرد که مثلا میزان مطالعه 2 دقیقه است.
سنگری گفت: اما خواندن در فضای مجازی هم نوعی مطالعه است که شاید در بعضی موارد دم دستی باشد؛ اما مطالعات عمیق هم در فضای مجازی کم نیست.
وی با اشاره به فقدان جذابیت های لازم در کتاب ها هم گفت: بعضی آثار جاذبه لازم را ندارد که جامعه به آن اقبال نشان نمی دهد و از جهت محتوا و درون مایه، برجسته نیستند.

***گرایشی به عنوان ادبیات دینی
سنگری در مورد ادبیات لزوم طرح گرایشی به عنوان ادبیات آیینی در رشته ادبیات فارسی نیز گفت: از یک سو تمام ادبیات فارسی دینی است؛ زیرا بزرگ ترین چهره های شعری و ادبی ایران خاستگاه دینی داشته اند و این را مانند خونی در رگ های آثار آنها می توان دید.
وی ادامه داد: اما اینکه ادبیات دینی را به عنوان یک واحد درسی جداگانه و گرایش مجزا تدریس کنیم واقعا جای کار و بررسی دارد. اینقدر ظرفیت آن زیاد است که فقط حوزه ادبیات آیینی به عنوان یکی از شاخه های ادبیات دینی و آنهم نثر و نظم آن به اندازه دو برابر ظرفیت دکتری واحد درسی می توان تعریف کرد.
نویسنده کتاب «از نتایج سحر» افزود: ادبیات دینی تنها از عصر انقلاب به بعد در حوزه شعر و داستان می تواند یک گرایش در دوره دکتری باشد؛ در صورتی که در حوزه ادبیات نمایشی، ادبیات داستانی و خاطره هم بسیار غنی است.

***دانشگاه و مشکل بی توجهی به ادبیات معاصر و ادبیات جهان
سنگری تاکید کرد: مشکل این است که در دانشگاه ها فقط به شعر کلاسیک توجه دارند و برای نمونه هیچ کس تا رسیدن به دوره دکتری نیازی به خواندن یک رمان جهانی ندارد؛ جزء واحدهای این رشته نیست و حتی دانش آموخته های ادبیات فارسی در مقطع دکتری داریم که یک رمان نخوانده اند و الزامی هم برای آن نبوده است اگر این عرصه ها را وارد کنیم دانشگاه ما متحول می شود.
وی همچنین در مورد رگه های شعر آیینی در شعر امروز اظهار کرد: امروز ما هرچه باشد از فضایی دینی به دست آمده است، ضمن اینکه شعرای معاصر در خانواده ها و فضایی با آموزه های دینی رشد کرده اند و این امر تاثیر خود را در آثار این شعرا گذاشته است.
نویسنده کتاب «امام خوبی ها و زیبایی ها» ادامه داد: اما در کنار اینها فضاهای مجازی نسل امروز را در معرض مسائلی قرار داده که تشکیک ها، تردیدها و حتی پرهیزها و گریزها را نسبت به دین و مفاهیم دینی در بر دارد ولی زیاد نیست.
وی با این مثال سخن خود را ادامه داد که: هر آبی در حرکت جریان خود کف دارد و ناگزیر است. بر اساس مثال قرآنی که باطل را به کف روی آب تشبیه کرده است؛ اما نمی شود انتظار داشت هیچ اتفاق متفاوتی نیفتد، شاعر جوان اتود می زند، تجربه می کند و احیانا برمی گردد. نباید در برابر این گونه اشعار تقابل نشان داد وگرنه این شاعران را از دست می دهیم.

***حمایت دولت از آثار ادبی؛ بله یا خیر
نویسنده کتاب «چهل روز عاشقانه» در مورد حمایت دولت از بعضی رمان ها با تم مذهبی دارند و درست بودن این امر گفت: من دولتی نیستم اما دولت اگر کمک کند گرفتار است و اگر کمک نکند بازهم گرفتار است.
وی ادامه داد: به طور کلی می گویم اگر دولت اثری را حمایت کرد می گویند اثر دولتی شده است، هر حکومتی وظیفه دارد از آثار حمایت کند؛ حتی به نظر من آنهایی که منفی می نویسند دولت باید کمک کند تا مسیر را بیابند و باید از همه حریان ها باید کمک کنند.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: