دبیرخانه «مشهد؛ شهر جهانی سنگ‌های قیمتی» آغاز به کار کرد

1395/5/30 ۱۲:۳۷

دبیرخانه «مشهد؛ شهر جهانی سنگ‌های قیمتی» آغاز به کار کرد

دبیرخانه «مشهد؛ شهر جهانی سنگ‌های قیمتی» با حضور رئیس شورای جهانی صنایع دستی در بخش آسیا و اقیانوسیه، معاون صنایع‌دستی و مسئولان استان خراسان رضوی آغاز به کار کرد.



دبیرخانه «مشهد؛ شهر جهانی سنگ‌های قیمتی» با حضور رئیس شورای جهانی صنایع دستی در بخش آسیا و اقیانوسیه، معاون صنایع‌دستی و مسئولان استان خراسان رضوی آغاز به کار کرد.

 دبیرخانه «مشهد؛ شهر جهانی سنگ‌های قیمتی» با حضور  غدا هیجاوی رئیس شورای جهانی صنایع دستی در بخش آسیا و اقیانوسیه، بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی کشور و مسئولان استان خراسان رضوی از جمله رضا منصوری فرماندار مشهد و حسین زارع صفت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی و در موزه بزرگ خراسان افتتاح شد و  آغاز به کار کرد.

غدا هیجاوی، ضمن عدرخواهی از عدم حضور رئیس اداره بین‌الملل شورای جهانی صنایع دستی در این مراسم گفت: من بسیار خوشحالم که مشهد به جمع شهرهای جهانی صنایع دستی پیوست و نام این شهر به عنوان نخستین شهر جهانی سنگ‌های قیمتی ثبت شد چراکه استان خراسان رضوی و مشهد در زمینه تولید و تراش سنگ‌های قیمتی از پیشینه طولانی برخوردار هستند.

رئیس شورای جهانی صنایع دستی در بخش آسیا و اقیانوسیه به جایگاه مهم فیروزه در زمینه سنگ‌های قیمتی اشاره و بیان کرد: در این میان جایگاه فیروزه و شهری چون نیشابور را در استان خراسان رضوی نمی‌توان نادیده گرفت. فیروزه به معنای پیروزی است. امیدوارم مردم این شهر در نگهداری این عنوان کوشا و پیروز باشند.

در ادامه حسین زارع صفت، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی کارگروهی در زمینه ثبت مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی اشاره و بیان کرد: ما کارگروهی را تعریف کرده‌ایم تا به تعامل میان بخش خصوصی و دولتی کمک کند و راه‌های این همکاری را هموارتر کند.

او در ادامه بیان کرد: ما بخشی را در موزه بزرگ خراسان به دبیرخانه «مشهد؛ شهر جهانی سنگ‌های قیمتی» اختصاص داده‌ایم. چراکه قرار است اشیای تاریخی از دوره‌های مختلف در این موزه به نمایش درآید و این فضا به محل رفت و آمد مردم و آشنایی آنان با فرهنگ خراسان بزرگ تبدیل شود. از این رو دبیرخانه در این مکان مستقر خواهد شد تا برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های لازم، زیر نظر شورای جهانی صنایع دستی انجام شود.

زارع صفت به شمار زائران در مشهد اشاره و بیان کرد: سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر به مشهد می‌آیند و این شهر مهم‌ترین کانون ساخت و تراش سنگ و زیورآلات همچنین فیروزه‌کوبی، حکاکی، انگشترسازی و مخراج‌کاری در کشور است. امروز بیش از ۱۶ هزار نفر در استان مشغول فعالیت در زمینه تولید، تراش و آموزش این دو مقوله در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی هستند و همین مسئله به اشتغالزایی در این استان کمک می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی به میزان صادرات سنگ‌های قیمتی اشاره و بیان کرد: صادرات سالانه ما برابر با ۱۲۰۰ میلیارد ریال است و این سهم اندکی از بازار جهانی است که فروش سنگ‌های قیمتی در آن به ۷ میلیارد دلار می‌رسد. از این‌رو ما باید سطح استانداردها در زمینه تولید را بالا ببریم، بازار و سلیقه مخاطب را بشناسیم، خانه‌های صنایع دستی با محوریت سنگ‌های قیمتی تولید کنیم، از حضور گردشگران داخلی و خارجی بهره ببریم و از شیوه‌های کارآمدتر استفاده کنیم. امید است که با تلاش فعالان بخش خصوصی و همراهی مدیران دولتی در سالی که سال اقتصاد مقاومتی نام گرفته، به بهره‌وری بیشتر دست پیدا کنیم.

در این برنامه همچنین از لوحی که به مناسبت ثبت «مشهد؛ شهر جهانی سنگ‌های قیمتی» طراحی و در ورودی موزه بزرگ خراسان کار گذاشته شده بود رونمایی شد.

منبع: مهر

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: