دكتر فاطمه راكعی: شعر وشخصیت استاد سبزواری، مردمی بود

1395/5/26 ۰۹:۳۷

دكتر فاطمه راكعی: شعر وشخصیت استاد سبزواری، مردمی بود

مراسم بزرگداشت شاعر انقلاب،‌ زنده یاد استاد حمید سبزواری با حضور خانواده این شاعر فقید، شاعران و همچنین علاقمندان به شعر و ادبیات دیروز در تالار «شهناز» خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


 


 مراسم بزرگداشت شاعر انقلاب،‌ زنده یاد استاد حمید سبزواری با حضور خانواده این شاعر فقید، شاعران و همچنین علاقمندان به شعر و ادبیات دیروز در تالار «شهناز» خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم كه از سوی انجمن شاعران ایران برگزار شد، سهیل محمودی كه اجرای آن را به عهده داشت، گفت: استاد سبزواری شخصیتی بود كه از سالهای پیش از انقلاب دغدغه مردم، دین، آزادی و آزادگی را داشت و با طلوع انقلاب و در فضای پس از انقلاب اسلامی در كنار دیگر شاعران پیشكسوت انقلاب مانند استاد مشفق كاشانی، استاد اوستا، استاد گلشنی و... همین مسیر را در شعرهایشان ادامه دادند و دلیل راه شدند برای ما.

شعرها و سروده‌های استاد سبزواری همه همسو با دین و آزادی و آزادگی بود، چه سرودهایی كه برای انقلاب و شهیدان سرود و چه سروده‌هایی كه پیش از انقلاب برای امام(ره) سروده بود، در همة آنها این نشانه‌ها را می‌توان یافت.

محمودی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما از ابتدای انقلاب با شخصیتی چون استاد سبزواری روبرو بودیم كه چشمگیرترین وجه شخصیتی او، صدق و اعتقادش بود، صدق و اعتقادی كه گاه موجب تندی در او می‌شد و چه خشم و چه لبخندش همراه با صدق و اعتقاد بود و این ویژگی در آن نسل پیشكسوت كیمیا بود و ما از این نسل ایمان و اعتقاد را فرا گرفتیم.

محمودی ادامه داد: این وجه شخصیتی استاد سبزواری به شعرهایش و در پی آن به سرودهایی كه از شعرهایش خلق می‌شد راه می‌یافت و در دوران جنگ تحمیلی و در عملیات جنگی روی رزمندگان تأثیر می‌گذاشت.

در ادامه این مراسم، خانم دكتر فاطمه راكعی مدیرعامل انجمن شاعران ایران نیز اظهار كرد: ما در انجمن دغدغه‌مند نگاه جدی و پژوهشی به آثار شاعران بزرگ شده‌ایم، شاعرانی كه شاهد سروده‌هایشان برای انقلاب بودیم، كسانی كه زندگی شاعرانه و انقلابی داشتند و با آثارشان در متحول ساختن زندگی یك ملت به واسطه رخ دادن انقلاب اسلامی نقش آفرینی كردند كه یكی از مهم‌ترین این شاعران استاد حمید سبزواری بود. او كسی بود كه شعر و شخصیتش مردمی بود و قطعاً خانواده استاد نقش بسیاری در «شاعر بزرگ انقلاب بودن» وی داشتند چرا كه با رعایت حال استاد از سوی اعضای خانواده ایشان بود كه استاد سبزواری می‌توانستند تمام زندگی‌شان را با اعتقاد عمیقی كه به انقلاب اسلامی داشتند برای آن صرف كنند.

سپس راكعی با اظهار تأسف از اینكه مسأله سیاست باعث می‌شود عده‌ای علم و هنر افراد را جدی نگیرند، گفت: این‌گونه شاعران را شاعران دولتی می‌نامند و به‌همین دلیل آثار آنها را نادیده می‌گیرند و این بی‌انصافی است. باید به آثار ایشان بدون تعصب پرداخته شود و بررسی لازم صورت گیرد.

عبدالجبار كاكایی، شاعر معاصر نیز پیش‌ از شعرخوانی‌اش در این مراسم گفت: استاد سبزواری و همه شاعران انقلابی جهان زمانی‌كه شعر می‌سرایند من شخصی‌شان در منِ جمعی گم می‌شود و این ویژگی در شعرهایشان جلوه‌گر است.

استاد از منِ شخصی‌اش با منِ جمعی داد و ستد مشفقانه‌ای داشت و این در حالی‌ بود كه بسیاری از شاعران منِ جمعی‌شان را برای جشنواره‌ها به‌ظهور می‌رساندند و منِ شخصی‌شان هم به‌هیچ صراطی مستقیم نیست.

ساعد باقری، دیگر شاعر معاصر در این مراسم، گفت: از آفت‌های برنامه بزرگداشت‌ها این است كه درباره شخصیت‌ها فقط به توصیف صفاتی از آنها می‌پردازیم و از تأثیرگذاری‌هایشان سخن می‌گوئیم بدون اینكه دلایل تأثیرگذاری‌ها را بررسی كنیم.

او سپس به بررسی آثار زنده‌یاد استاد سبزواری و پاسخ این پرسش پرداخت كه «چرا معتقدیم استاد سبزواری بر قله سروده‌های انقلاب اسلامی نشسته است؟‌»

باقری در بخشی از سخنانش اظهار كرد: استاد سبزواری دركی صحیح از ملودی و كلام داشت و بسیاری از سرودهایی كه با شعرهای سبزواری سروده شده است خود استاد نطفه ملودی این سرودها را كاشته است و پیشنهاددهنده ملودی اولیه بسیاری از سرودها بوده است.

در این مراسم، چندین شاعر به‌خواندن شعرهایشان درباره زنده‌یاد حمید سبزواری پرداختند.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: