شعرهایی که عافیت‌اندیش‌ها را به چالش می‌کشد

1395/5/24 ۱۱:۲۳

شعرهایی که عافیت‌اندیش‌ها را به چالش می‌کشد

علی باباچاهی درباره دو مجموعه جدیدش می‌گوید: این شعرها پیش‌فرض‌های منتقدان یا خوانندگان عافیت‌اندیش را به چالش می‌کشد.


 

علی باباچاهی درباره دو مجموعه جدیدش می‌گوید: این شعرها پیش‌فرض‌های منتقدان یا خوانندگان عافیت‌اندیش را به چالش می‌کشد.

این شاعر که به تازگی دو مجموعه شعر «آدم‌ها در غروب اسم ندارند» و «قشنگی دنیا به همین است» را منتشر کرده است درباره خصوصیت‌های دو مجموعه جدیدش به ایسنا گفت: این شعرها بر خلاف تصور عده‌ای از خوانندگان، شعرهای دشواری محسوب نمی‌شود، و حتی در ژرف‌ساختار متن طنین نوعی محاوره را می‌شنویم. اما به خواننده‌ای که معتقد است با نوعی دشواری در شعرها مواجه است چندان نمی‌شود خرده گرفت، زیرا تعدد روایت‌ها و گاه ناپدیدشدن ضمیرها خواننده را دچار نوعی سردرگمی می‌کند و این یکی از ویژگی‌ها کار من محسوب می‌شود.

او با بیان این‌که «در شعرهای این دو کتاب با زبانی ماورایی مواجه هستیم» شرح داد: ماورایی را به این معنا به کار می‌برم که زبان این مجموعه‌ها فراتر از زبان رایج و مسلط بر شعر حرکت می‌کند؛ نه این‌که خصلتی متافیزیکی داشته باشد، در واقع واقعیتی ورای واقعیت تثبیت‌شده مورد نظر من است.

باباچاهی درباره شعرهایش اظهار کرد: در این دو کتاب گفت‌وگوی هرمنوتیکی (تاویل‌گرایانه) با سنت و متون کلاسیک صورت پذیرفته است. به این معنا که گاه پرسوناژهای متون کهن در این شعرها پدیدار می‌شوند اما نه لزوما با اشکال تثبیت‌شده خودشان؛ بلکه این پرسوناژها گویا به این دلیل در این شعرها احضار می‌شوند که کارکردهای امروزینه آن‌ها را مشاهده کنیم.


این منتقد ادبی ادامه داد: خصوصیت دیگر این دو کتاب آمیزش خیال و واقعیت‌ها و از سوی دیگر واقعی جلوه دادن خیال است. از همین منظر ما با واقعیت‌های هنری روبه‌رو می‌شویم که طبعا نتیجه چگونه "دیدن" مولف است. با این اشاره که نوع نگاه هر مولفی را عینیت و طرز و شیوه هنری او تعیین می‌کند.


باباچاهی در پایان متذکر شد: به این دلیل که این دو کتاب در فاصله تقریبا کوتاهی منتشر شده به نظر می‌آید در فاصله کوتاهی نوشته شده‌اند، اما این‌طور نیست. مسائلی دست به دست هم دادند تا دو کتاب در فاصله کمی منتشر شوند حال آن‌که فاصله نوشتاری این دو کتاب حداقل به بیش از یک سال می‌رسد.


کتاب «آدم‌ها در غروب اسم ندارند» در ۱۵۵ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰۰۰ تومان در نشر نگاه منتشر شده است. کتاب «قشنگی دنیا به همین است» هم در ۱۵۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۱۰۰۰ تومان در نشر ویستار به بازار نشر عرضه شده است. همچین ابتدای امسال مجموعه مصاحبه‌های علی باباچاهی با عنوان «دری به اتاق مناقشه» ‌ در ۵۰۰ صفحه با قیمت ۳۵۰۰۰ تومان منتشر شد.  این کتاب تمام مصاحبه‌های پس از انقلاب این شاعر را شامل می‌شود.

همچنین دومین مستند مربوط به زندگی باباچاهی با عنوان «باور کنید این هم یک شوخی بود» توسط محسن موسوی‌میرکلایی و مهدی خنافره ساخته شده است. این مستند به همراه کتاب شعرهای خوانده‌شده در این مستند به‌زودی توسط انتشارات سرزمین اهورایی عرضه خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: