منتخب سور قرآن کریم به خط ابراهیم سلطان

1393/4/17 ۱۲:۱۳

منتخب سور قرآن کریم به خط ابراهیم سلطان

منتخب نفیس قرآن کریم به خط ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیموری یکی از شاهکارهای هنر کتابت و تذهیب دوره تیموریان در قرن نهم محسوب می‌شود. این نسخه منحصر به ‌فرد شامل دوازده سوره منتخب از قرآن کریم به خط ابراهیم سلطان ــ دومین فرزند شاهرخ و گوهرشاد آغا و نوه تیمور گورکانی ــ است که 32 صفحه در ابعاد 45 در 65 سانتیمتر را در بر می‌گیرد.

 

 

منتخب نفیس قرآن کریم به خط ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیموری یکی از شاهکارهای هنر کتابت و تذهیب دوره تیموریان در قرن نهم محسوب می‌شود.

این نسخه منحصر به ‌فرد شامل دوازده سوره منتخب از قرآن کریم به خط ابراهیم سلطان ــ دومین فرزند شاهرخ و گوهرشاد آغا و نوه تیمور گورکانی ــ است که 32 صفحه در ابعاد 45 در 65 سانتیمتر را در بر می‌گیرد.

این قرآن 16 ورق بسیار نفیس از 12 سوره منتخب قرآن کریم است که به خط محقق و ثلث در سال 827 قمری نگارش یافته و وقف بر روضه منوره رضویه گردیده است. این قرآن نفیس در سال 1306 قمری مجدداً توسط ملاحسین،‌ صحاف‌باشی آستان قدس رضوی،‌ صحافی و مرمت گردیده،‌و بعداً جلد روغنی بسیار ظریف و پرکاری توسط سه تن از مذهبین کتابخانه یعنی محمدرضا قزلباش،‌عیسی آلفته و هاشم ظریف تبریزیان برای آن ساخته شده است.

در این کتابت قلم‌گیری‌های زرین در دو سطر اول و هفتم با مرکب مشکی و محقق جلی نوشته شده و پنج  سطر میانی با قلم ریحان زر و تحریر مشکی بسیار ظریف نگارش یافته و همچنین در بخش آرایه‌های تذهیبی نقوش زرین ختایی و رنگ لاجورد درخشان و جداول و خطوط حاشیه‌ای به کار رفته است.

این اثر به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و در چاپخانه مجهز این آستان مقدس، با استفاده از پیشرفته‌ترین ابزار به گونه‌ای بدیع و نفیس به شیوه ده رنگ به چاپ رسیده و در فرآیند چاپ متناسب با تاریخ و دوره کتابت آن طراحی شده که تقریبا منحصر به فرد است.

جلد این قرآن با نفیس از نوع چرمی ضربی، با طرح دوره تیموری طراحی و ساخته شده است.

از ابراهیم سلطان مصحف‌ها و کتاب‌هایی باقی مانده که خود خوشنویسی کرده است و مشکل می‌شود باور کرد که شاهزاده‌ای در طول تنها چهل و دو سال عمر بتواند این حجم از کار را از خود باقی بگذارد. از میان همه آثار به جای مانده از او مصحفی که یقیناً به دست او نوشته شده همین مصحف شریفی است که با آراستگی منتشر شده است. این مصحف شامل سوره‌های فاتحه الکتاب، یس، الفتح، الدّهر، النّبا،‌ الشّمس، الضّحی، الشّرح، الکافرون، الاخلاص، الفلق، النّاس می‌باشد.

این اثر تاکنون دوبار رونمایی شده که یکی از این مراسم‌ها سال گذشته در نمایشگاه کتاب فرانکفورت آلمان صورت گرفت و دومین رونمایی از این اثر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری برگزار شد. همچنین این اثر بیست‌ و یکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داد.

این کتاب همراه با جلدی فاخر و زیبا به انضمام مقالاتی از آیدین آغداشلو، دکتر سید علی اردلان جوان و مجید فداییان از سوی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منتشر شده است.

این قرآن نفیس هم اکنون در کتابخانه شماره یک  کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی موجود است و علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از آن به کتابخانه مراجعه نمایند.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: