«موسیقی در فلسفه و عرفان» موسیقی ایران

1395/5/19 ۱۰:۳۸

«موسیقی در فلسفه و عرفان» موسیقی ایران

کتاب «موسیقی در فلسفه و عرفان، یک مقدمه‌ی کوتاه» نوشته محمدرضا آزاده‌فر، دانشیار دانشکده موسیقی تهران توسط نشر مرکز منتشر شد. هدف از نوشتن این کتاب به گفته نویسنده فاصله گرفتن ایرانی‌های امروزی از مطالعه علم است. چون به‌زعم وی برای داشتن زندگی بهتر نیازمند دانش هستیم نه اطلاعات صرف.


موسیقی تمدن‌های پیشرو بود
 

 کتاب «موسیقی در فلسفه و عرفان، یک مقدمه‌ی کوتاه» نوشته محمدرضا آزاده‌فر، دانشیار دانشکده موسیقی تهران توسط نشر مرکز منتشر شد. هدف از نوشتن این کتاب به گفته نویسنده فاصله گرفتن ایرانی‌های امروزی از مطالعه علم است. چون به‌زعم وی برای داشتن زندگی بهتر نیازمند دانش هستیم نه اطلاعات صرف. مخاطب کتاب آزادفر در یک دید کلی، فارسی‌زبانان علاقه‌مند به اندیشه هستند. این کتاب سه فصل اصلی دارد که فصل اول آن با عنوان «درآمدی بر دیدگاه‌های کلامی، فلسفی و عرفانی در توصیف موسیقی» ارائه می‌شود و دو فصل پایانی به بررسی وضعیت معاصر می‌پردازد. ابتدا «دیدگاه جوانان امروز ایران در زمینه آرای فلسفی و عرفانی مرتبط به موسیقی» ارائه می‌شود. این موضوع با بهره‌گیری از یک سلسله‌مطالعات میدانی بین جوانان اهل موسیقی در استان‌های مختلف کشور انجام پذیرفته است و می‌تواند بازتابی از وضعیت روز را برای خواننده فراهم کند. در فصل پایانی که در واقع فصل سوم کتاب است، بحثی تحت‌عنوان «چالش تفاوت نگاه» طرح می‌شود که درباره نقش رسانه‌های جدید، به‌ویژه ارتباطات مجازی در تغییر رویکردی فلسفی موسیقیدانان جوان است.
دوره نوین آموزش موسیقی در ایران، با شکل‌گیری بخش موسیقی دارالفنون آغاز و با منابع اروپایی همراه شد. این روند تا حد زیادی هنوز پابرجاست به شکلی که هنرجوی موسیقی، اگر طالب فراگیری موسیقی ایرانی یا غربی باشد، چه نوازنده و چه آهنگساز باید بتواند از کتاب‌های برگرفته از تئوری موسیقی اروپا کار خود را آغاز و دنبال ‌کند. این درحالی است که موسیقی ایرانی همراه با موسیقی هند و چین در دسته‌بندی‌ای که خود غربی‌ها آن را ارائه کرده‌اند، به‌عنوان «موسیقی تمدن‌های پیشرو» قلمداد می‌شود.

فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: