بزرگداشت زنده‌یاد سپیده كاشانی، شاعر انقلاب در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

1395/4/28 ۰۹:۳۴

بزرگداشت زنده‌یاد سپیده كاشانی، شاعر انقلاب در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

مراسم بزرگداشت سپیده كاشانی شاعر انقلاب اسلامی دیروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در حضور جمعی از اهل فرهنگ و ادب برگزار شد.


 


 مراسم بزرگداشت سپیده كاشانی شاعر انقلاب اسلامی دیروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در حضور جمعی از اهل فرهنگ و ادب برگزار شد.

 دكتر مهدی محقق در آغاز این مراسم گفت: ما بدون استثناء در این جلسات برای بزرگان اهل تسنن و تشیع و به‌ویژه بانوان بزرگوار كشور ـ كه نباید احساس كنند حق آنها ضایع شده است ـ بزرگداشت گرفته‌ایم و برای همگی نكوداشت‌نامه چاپ كرده‌ایم. برخی از این بانوان اسلام‌شناس و برخی زبان‌شناس بوده‌اند. به‌عنوان مثال برای ژاله آموزگار بزرگداشت گرفته‌ایم كه تخصص‌اش زبان پهلوی است و نیز برای بزرگان استان كردستان مجلس بزرگداشت برگزار كرده‌ایم و مجالس ما در این انجمن از تعداد 105 جلسه فراتر رفته است و این به جهت استقبالی بوده كه اهل ادب از این مجالس داشته‌اند.

وی تصریح كرد: آیا نسل جوان باید الگوی خود را از خارج كشور بگیرد؟ ما باید به دانشمندان احترام بگذاریم و نسل جوان را وادار كنیم كه آن‌ها را بشناسند و به آنها احترام بگذارند. بسیار خرسند هستیم كه توانسته‌ایم این رسالت به انجام برسانیم و خوشبختانه قاطبه مردم تهران از آن حمایت كرده‌اند.

در ادامه دكتر حداد عادل گفت: روزهای قبل از انقلاب هنر، هنر مردمی و طبیعی بود و به صورت خودجوش در صحنه‌های انقلاب هر كس در هر زمینه‌ای از هنر كاری را كه از دستش بر می‌آمد، انجام می‌داد. در قبل از انقلاب جماعت متدینین كه سهم اصلی در انقلاب داشتند، در جامعه هنر حضور زیادی نداشتند. در قبل از انقلاب متدینین به‌عنوان مثال در موسیقی تجربه و تبحری نداشتند یا طوری نبود كه هنر سینما و تئاتر یك سهمی در هنر به انقلاب داشته باشند. ولی از دو جهت مستثنی بود. یكی اینكه محافل دینی ما از شعر هیچگاه جدا نبودند و اینگونه نبود كه شعر متعلق به جامعه خاصی باشد و دیگر اینكه اولین هنری كه به كمك انقلاب آمد، شعر بود.

وی با تشریح خاطره‌ای از روزهای به ثمررسیدن انقلاب گفت: به دستور استاد مطهری 25 بهمن 1357 در رادیو و تلویزیون حاضر شدم و احساس كردم كه چقدر به شعر نیاز داریم.

بعد كه به وزارت ارشاد رفتم این نیاز را در آنجا هم حس كردم و در همانجا شاعران بزرگواری همچون حمید سبزواری،‌ مهرداد اوستا و شاهرخی بودند و من با مرحومه سپیده كاشانی آشنا شدم. ایشان با شعر خود به كمك شعر انقلاب آمد.

من كه در اواخر سال 58 جزو شورای سرپرستی رادیو و تلویزیون بودم و امور برنامه‌ها دست من بود. مسئولیت رادیو را به برادر شهیدم مجید كه اهل ذوق و ادب بود سپردم. او شاعران را دعوت كرد و به این مناسبت بود كه به صورت منظم خانم سرور اعظم باكوچی (سپیده كاشانی) در این جلسات هفتگی حضور پیدا می‌كردند و خوانندگان سرودهای زیادی را از آثار ایشان خواندند. بعد از درگذشت برادرم، این بانو مسئولیت وی را به عهده گرفت و به خوبی ادامه داد سپس حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی مشاور وزیرفرهنگ و دبیر كانون‌های فرهنگی مساجد ضمن برشمردن ویژگی‌های خاص فرهنگی سپیده كاشانی گفت: روح انقلابی‌گری و تلقین حس مادری و معرفت مروج روحیه‌ای حماسی شد كه نمونه آن در اشعار كتاب «پروانه‌های شب» كاشانی مشهود است. حضور در جبهه و پشت جبهه باعث شد كه سپیده كاشانی هیچگاه در فضایی ذهنی و منزوی شعر نگوید.

سپس علیرضا قزوه شاعر معاصر، با مقایسه شعر صفارزاده و سپیده كاشانی، شعر صفارزاده را به دلیل قرآن پژوهی و تحصیلات دانشگاهی شاعر، دارای مقام والاتری دانست و گفت: در ابتدای انقلاب، در بین شاعران زنی همچون سیمین بهبهانی هم بود ولی امروزه بیش از 1000 كتاب شعر از شاعران زن به شكل‌های كلاسیك و نیمایی و سپید با آمار نزدیك به سیصد شاعر خوب، در یك مقطع كوچك زمانی دیده می‌شود.

اخیراً كتاب شعری برای شاعران زن ایران با عنوان «دختران حوا» مشتمل بر 63 شعر از شاعرانی همچون پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد، طاهره صفارزاده، سیمیندخت وحیدی، سپیده كاشانی، فاطمه راكعی و نرگس گنجی به چاپ رسیده است كه با درك این شرایط باید گفت: دهه 60 نسبت به دهه‌های اخیر دهة مظلومی است به مظلومیت مهرداد اوستا و سپیده كاشانی.

در ادامه این مراسم پس از سخنرانی علی آبان، لوح تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به خانواده زنده‌یاد سپیده كاشانی اهدا شد.

منبع: اطلاعات

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: