1395/4/20 ۰۹:۴۱
اهمیت این سایت آرشیوی – خبری به حدی بود که علاوهبر واکنشهای مثبت از سوی اهالی موسیقی و رسانه، علی مرادخانی نیز در مراسم رونمایی آن، ضمن ابراز خرسندی از راهاندازی چنین بانک اطلاعاتی، درباره میزان اهمیت و جایگاه آن گفته بود که این یک سایت جامع برای اهالی موسیقی و مخاطبان این هنر خواهد بود تا بتوانند به آسانی به اخبار و اطلاعات دورههای مختلف جشنواره دسترسی داشته باشند.
در حاشیه آرشیو و مستنداتی که دیگر وجود ندارد سحر طاعتی : آذرماه سال 1392 بود که برای نخستینبار در تاریخ موسیقی ایران و جشنواره موسیقی فجر، سایتی آرشیوی که دربرگیرنده تمام اطلاعات مربوط به دورههای مختلف جشنواره بود، به همت انجمن موسیقی ایران راهاندازی شد. این سایت که اولین بانک اطلاعاتی جشنوارههای موسیقی فجر محسوب میشد، در بخش آرشیوی خود اطلاعاتی از دورههای مختلف جشنواره را که شاید بخش مهمی از آنها هیچگاه از درون نامههای اداری بیرون نیامده بودند، در خود جای داده بود، اطلاعاتی از قبیل اسامی گروهها و هنرمندان شرکتکننده در بخشهای مختلف (رقابتی، جنبی، بینالملل)، اخبار، عکس، اسامی مدیران و شورای سیاستگذاری، داوران، برگزیدگان، تقدیرشدگان، پوستر و جدول اجراهای هر دوره. بهطوری که مخاطبان با مراجعه به دورههای مختلف جشنواره و نیز هر کدام از این بخشها میتوانستند اطلاعاتی را که هیچگاه در دسترس عموم قرار داده نشده بود، کسب کنند. سایت جشنواره موسیقی فجر با تلاش یکساله گروهی از کارمندان انجمن موسیقی ایران قبل از برگزاری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و از همان زمان کار خود را در زمینه انعکاس اخبار مربوط به جشنواره نیز ادامه داد. اهمیت این سایت آرشیوی – خبری به حدی بود که علاوهبر واکنشهای مثبت از سوی اهالی موسیقی و رسانه، علی مرادخانی نیز در مراسم رونمایی آن، ضمن ابراز خرسندی از راهاندازی چنین بانک اطلاعاتی، درباره میزان اهمیت و جایگاه آن گفته بود که این یک سایت جامع برای اهالی موسیقی و مخاطبان این هنر خواهد بود تا بتوانند به آسانی به اخبار و اطلاعات دورههای مختلف جشنواره دسترسی داشته باشند. این را که چرا هیچوقت تا دوره بیستونهم، چنین تاریخ مدونی از جشنوارههای موسیقی فجر به صورت رسمی در دسترس عموم قرار نگرفته بود میتوان به تصمیمات مدیران وقت تعمیم داد. تصمیماتی که حتی بعد از اتمام دوره مدیریتشان باز هم نمیخواستند عملی شود و وقتی این اتفاق رخ داد به بهانههای مختلف دست به نابودی آن زدند. در ماه های اخیر به ویژه پس از حذف آرشیوی جشنواره موسیقی فجر در دوره سیویکم این قبیل بحثها مجددا مورد توجه رسانهها قرار گرفت . درواقع بعد از دو سال از انتشار تمام اطلاعات جشنواره سی ساله موسیقی فجر، مدیران دوره سیویکم که شعار تغییرات ساختاری و زیربنایی را در روند جشنواره داشتند بسیار زیربناییتر عمل کردند و تاریخ سیساله جشنواره را که در تاریخ موسیقی ایران بیمانند بود، برای اصلاح از دسترس عموم خارج کردند. اصلاحی که به نظر میرسد هنوز اعمال نشده باشد و علاقهمندان نسبت به تاریخ موسیقی ایران را نگران سرنوشت آن اطلاعات کرده است. این اتفاق در روزهای پایانی آذرماه سال گذشته با نقص فنی سایت جشنواره موسیقی فجر رقم خورد و مدیران این مشکل را به تغییر کلی سایت مربوط دانستند. به دنبال این اتفاق حمیدرضا نوربخش مدیر جشنواره سیویکم فجر پنجشنبه سوم دی در گفتوگوی خود با یکی از رسانهها اعلام کرده بود: «سایت جشنواره یکسری نواقص داشت و آرشیو 30 ساله جشنواره که در این سایت بود یکسری نکات نامفهوم داشت و ما آن نواقص را برطرف کردیم و در قالب یک پکیج خوب که قابل دسترسی بهتر باشد و گزینههای بهتری داشته باشد ارائه خواهیم کرد؛ البته تمام اطلاعات قبلی موجود است و شنبه (5 دی) سایت اصلی جشنواره موسیقی فجر رونمایی میشود.» 6 ماه از آن تاریخ گذشته اما هنوز آن شنبه نیامده که سایت آرشیوی فجر را دوباره در اختیار مخاطبان قرار دهند. البته سایت تغییر کرد و در دوره برگزاری جشنواره سیویکم نیز اطلاعات کامل همان دوره را منتشر کرد اما تاریخ سیساله جشنواره موسیقی فجر نیز به سایت بازنگشت.با هر دلیلی که این اتفاق رخ داده، در شرایط کنونی دیگر ردپایی از تاریخ جشنواره موسیقی فجر که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی هر ساله برگزار میشود، دیده نمیشود و قطعا نسلهای بعدی به سختی میتوانند دریابند که در بزرگترین و مهمترین رخداد موسیقی کشورشان چه کسانی تصمیمگیرنده بودهاند و چه گروههایی شرکت کردهاند و چه هنرمندانی به آن اعتبار دادهاند. البته طی سالهای گذشته بهواسطه فعالیت رسانههای اینترنتی بخشی از این اطلاعات که مربوط به دورههای اخیر جشنواره است قابل پیگیری و دسترسی است اما آیا فقط جشنواره موسیقی فجر همین دورههای اخیر است؟ آیا نباید تاریخ مدونی برای جشنواره سیویکسالهمان که البته قرار است بر عمرش افزوده شود، داشته باشیم؟ آیا ما که دم از فرهنگ غنی هنری و موسیقی میزنیم نباید میراثدار آن به آیندگان باشیم؟
منبع: فرهیختگان
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید