اندرزنامه‌های سیاسی در عصر قاجار

1395/4/14 ۱۱:۴۶

 اندرزنامه‌های سیاسی در عصر قاجار

اندرزنامه‌های سیاسی، فقه حکومتی، احکام السلطانیه‌ها، رسایل سیاسی و اجتماعی و کتابچه‌ها و لوایح قانونی، که ارکان منابع اندیشه و میراث تفکر سیاسی ایران را تشکیل می‌دهند، در مقایسه با سایر آثار و مکتوبات فرهنگی، ناشناخته‌ترین بخش این منابع و میراث به شمار می‌روند

 

 اندرزنامه‌های سیاسی، فقه حکومتی، احکام السلطانیه‌ها، رسایل سیاسی و اجتماعی و کتابچه‌ها و لوایح قانونی، که ارکان منابع اندیشه و میراث تفکر سیاسی ایران را تشکیل می‌دهند، در مقایسه با سایر آثار و مکتوبات فرهنگی، ناشناخته‌ترین بخش این منابع و میراث به شمار می‌روند. به رغم آن که در تاریخ قاجاریه، توجه به تمدن فرنگی و تمایل به اخذ دستاوردهای نوین مغربی برای انجام اصلاحات و تحرک بخشیدن به شرایط سکون و قهقرایی کشور، از همان صدر دورۀ قاجاریه شکل گرفت و به دنبال آن نگارش و تالیف رساله‌ها و کتابچه‌های گوناگون سیاسی، فکری، اقتصادی، نظامی و اجتماعی آغاز شد، اما تداوم بافت و ساخت نظام فرمانروایی مطلقه باعث شد تا تعدادی از علمای دین مشایخ صوفی و... هم‌چنان راه و رسم تاثیر بر دستگاه قدرت یا کاهش و تعدیل روش‌های جباریت در فرمانروایی را در تالیف اندرزنامه‌های سیاسی جست‌وجو کرده و خوش‌بینانه تصور کنند که آثار ایشان محل اعتنا واقع شده، قدری از آلام مردم را کاهش خواهد داد.

 

 

مجموعۀ حاضر که در 4  جلد به چاپ رسیده مشتمل بر متون و رسائل سیاسی عصر قاجار است که ویرایشی جدید و افزودن بیش از ده رساله نسبت به چاپ قبلی (1386) منتشر شده است.

کتاب حاضر شامل سی و یک رساله است که بر حسب تاریخ نگارش تنظیم، تصحیح و چاپ شده است.

این رساله ها از نظر ارزش صوری و محتوایی و اهمیت سیاسی و تاریخ متفاوت اند. اما همۀ آن ها به عنوان سند تاریخی، بازتابی از شرایط روزگار خویش اند.

گردآورنده و مصحح این مجموعه درآمدی مفصل و مشروح بر آن نوشته که در استفاده مخاطب از آن ها بسیار راهگشاست. بازخوانی رساله های متعدد سیاسی عصر قاجار، دیدگاه های جدید و تحلیل های تازه ای از فراز و فرود اندیشۀ سیاسی در ایران معاصر را پیش روی پژوهشگران قرار می دهد.

سياست‌نامه‌های قاجاری (دوره 4 جلدی)، غلامحسین زرگری نژاد، قطع: وزیری، تهران، نگارستان اندیشه، بها: 1300000 ریال.


منبع:میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: