یگانه سنت؛ فلسفه جاویدان و فرهنگ در نوشته‌های کوماراسوامی و گنون

1395/4/12 ۱۱:۵۱

یگانه سنت؛ فلسفه جاویدان و فرهنگ در نوشته‌های کوماراسوامی و گنون

کتاب «یگانه سنت» نوشته ویلیام کوئین با ترجمه رحیم قاسمیان و به همت انتشارات حکمت منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.



کتاب «یگانه سنت» نوشته ویلیام کوئین با ترجمه رحیم قاسمیان و به همت انتشارات حکمت منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

 کتاب یگانه سنت در اصل رساله دکتری ویلیام کوئین در دانشگاه شیکاگو با عنوان «یگانه سنت: فلسفه جاویدان و فرهنگ در نوشته‌های آناندا کوماراسوامی و رنه گنون» بوده که در سال ۱۹۸۱ زیر نظر میرچا الیاده از آن دفاع کرده است.

این کتاب همان‌طور که نویسنده در پیش گفتار خود آورده است درواقع به دنبال پاسخ به سؤال‌هایی است که برای انسان مدرن کنونی پیش می‌آید. وی می‌گوید که بسیاری از متفکران و اندیشمندان با ابراز نگرانی از وضعیت موجود و وضعیتی که بشر کنونی همواره درگیر آن است این بدبینی ایجاد می‌شود که عصر ما عصر یگانه‌ای است که تمامی مشکلات به هم مرتبط بوده و روزبه‌روز اوضاع وخیم‌تر می‌شود و هیچ راه قابل پیش‌بینی‌ای برای خروج از این بن‌بست‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه می‌گوید: این افراد از سوی دیگر در پی معنا، نظم، هدف و جهت‌گیری هم هستند تا در برابر اضطراب‌ها، دل‌شوره‌ها و نسبی‌گرایی اخلاقی حاکم بر زندگی خود، که ماحصل تأثیرات جمعی و بسیار عظیم همه این شرایط تضعیف‌کننده است، به آرامش و سکون برسند. آنان برای خمودی و ناخوشی عظیم روحی به دنبال آرامش می‌گردند.

این پرسش که پرسش مشروع هم هست پیش می‌آید که آیا کتابی که تا حدودی مبتنی بر چنین دیدگاه نگران‌کننده و بدبینانه‌ای درباره موقعیت انسان نوشته‌شده است ارزش خواندن دارد؟ آیا سودمندتر نخواهد بود که به خوش‌بینی و دلگرمی متوسل شویم و آن را چنان پادزهری در برابر فلاکت و رنج معنوی، اجتماعی و مادی ناشی از مدرنیته به کاربریم؟ پاسخ به این پرسش را هیوستن اسمیت داده است که در کتاب ادیان بشر خود می‌نویسد:« شرح موقعیت امروز انسان می‌تواند بسیار تلخ و سیاه باشد؛ بحث بدبینی پیش از صحبت از اینکه آیا می‌توان این وضعیت را بهتر کرد یا نه مطرح نمی‌شود».

درنتیجه این پرسش پیش می‌آید که آیا برای این مسائل پاسخی هست که بتواند راه‌حل‌هایی برای این مشکلات فراهم کند؟ آیا راهی سوای فروپاشی یا ویرانگری نظام‌مند وجود دارد؟ آیا وضعیت جدید بشری را می‌توان چاره کرد یا برای این کار دیر شده است؟ آناندا کوماراسوامی و رنه گنون به این پرسش‌ها پاسخ مثبت و دلگرم‌کننده‌ای داده‌اند. آنان می‌گویند چنین پاسخ‌هایی وجود دارد و آن‌ها را باید در نوک قله کوه‌ها پیدا کرد، ولی دسترسی به آن‌ها فقط برای افرادی امکان‌پذیر است که از پیش آماده یا حاضر باشند که این مسیر دشوار دستیابی به قله را طی کنند.

وی در ادامه در معرفی این اثر می‌گوید که این کتاب صرفاً برای دانشگاهیان نوشته‌نشده است. بلکه بیشتر به درد افرادی می‌خورد که می‌خواهند در این مسیر شروع به کار کنند چراکه حاوی نکات اولیه و مبانی نظری است.

این کتاب در ضمن حاوی مضامین متعدد یا نظریه‌های فرعی‌ای است که از شرح سنت در آثار کوماراسوامی و گنون تفکیک‌ناپذیرند. از این مضامین طی کتاب به‌تفصیل بحث شده است، اما به‌طور خلاصه بگویم که آن‌ها ازاین‌قرارند که اصول اولیه سنت-فلسفه جاویدان- اصولی اساسی‌اند و اینکه جوهر از ذات زاده می‌شود؛ و جوامع سنتی کاملاً متأثر از این اصول اولیه و بدین‌سان یکدل و یکپارچه بازتابنده اصول اصلی بودند، و اینکه یک ویژگی اصلی و بارز فرهنگ سنتی فقدان انشقاق، یا به‌بیان‌دیگر تجمیع، امور قدسی و غیر قدسی است؛ و اینکه صفت سنتی دربرگیرنده جوامع پیشامدرن فاقد سواد یا قبیله‌ای و تمدن‌های فرهیخته است؛ و سرانجام اینکه به سبب چرخه‌های محتوم با ادوار زمانی متفاوت جهان در حال حاضر عملاً به‌تمامی سکولار و بنابراین نقطه مقابل امور سنتی است. در این کتاب کوشش شده است تا هم برای دانشجویان فعلی راه سنت و هم برای کسانی که تازه به عرصه مطالعه در این زمینه پا نهاده‌اند توالی این مضامین یا نظریه‌های فرعی و حتی ارتباط متقابل میان آن‌ها روشن شود.

کتاب یگانه سنت با ترجمه رحیم قاسمیان و به همت انتشارات حکمت در ۵۰۰ صفحه و با قیمت ۳۸ هزار تومان چاپ و روانه بازار نشر شد.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: