محقق داماد : معتقدان نادان امام علی(ع) را به شهادت رساندند

1395/4/8 ۱۰:۱۲

 محقق داماد : معتقدان نادان امام علی(ع) را به شهادت رساندند

دکتر محقق داماد در سخنانش به موضوع «موعظه» پرداخت و با اشاره به اینکه ابن سینا در «اشارات» موعظه را از لوازم تربیت می شمارد، اظهار داشت که انبیاء هم خود درخواست موعظه داشته اند و ادامه داد که انسان به موعظه انبیا و حکما و فلاسفه احتیاج دارد.


ظهر روز یکشنبه ششم تیرماه برابر با بیستم ماه رمضان، بنا به تقاضای اعضا و کارمندان فرهنگستان علوم به مناسبت ایام شهادت امیرالمؤمنین حضرت امام علی(ع) و شب های قدر، آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در نمازخانه فرهنگستان سخنانی ایراد کرد. در این مجلس که جمعی از مسئولان و اعضای فرهنگستان، مدیران و کارمندان فرهنگستان علوم حضور داشتند نماز جماعت ظهر و عصر به امامت آیت الله محقق داماد اقامه شد.

دکتر محقق داماد در سخنانش به موضوع «موعظه» پرداخت و با اشاره به اینکه ابن سینا در «اشارات» موعظه را از لوازم تربیت می شمارد، اظهار داشت که انبیاء هم خود درخواست موعظه داشته اند و ادامه داد که انسان به موعظه انبیا و حکما و فلاسفه احتیاج دارد. دکتر محقق داماد بهترین شاهد برای موعظه حکمای بزرگ را «رساله تفاحیه» سقراط دانست که بعضی آن را به ارسطو هم نسبت می دهند. وی بیان کرد که سقراط در هنگام مرگ در حالی که سیب بو می کرده، به اطرافیانش موعظه می کرده است و ملاصدرا به برخی از آنها در کتاب هایش اشاره کرده است.

رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم در ادامه به وصایای ائمه اطهار در هنگام مرگ اشاره و تصریح کرد این وصایا موعظه هایی است برای امت اسلامی و هنگامه ای است که یک دنیا درس برای تربیت بشر دارد. ایشان به عنوان مثال به آخرین سخنان پیامبر در بستر مرگ اشاره کرد و افزود : رسول اکرم(ص) چنین موعظه می کنند که آنچه امت اسلامی باید از آن بترسد فقر نیست، بلکه سوء تدبیر است و اگر امتی تدبیر و آینده نگری داشته باشد و سوء تدبیر و سوء مدیریت نداشته باشد این امت فقیر نخواهد شد.

آیت الله محقق داماد در ادامه به وصیت و موعظه حضرت امام علی(ع) اشاره کرد و اظهار داشت :وصیت امیرالمؤمنین یکی به فرزندان بوده است و دیگری به همه انسان ها. ایشان بیان کرد که وصایای امام به فرزندان نیز دو دسته بوده است که یکی همه فرزندان مخاطب بوده اند و دیگری امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع).

آیت الله محقق داماد در ادامه اظهار داشت که ضرورت دارد جامعه اسلامی به وصایا و مواعظ حضرت امیرالمومنین که در نهج البلاغه آمده است توجه و به آن فکر کند تا این موعظه ها چراغی برای آنها باشد که اهل تفکر هستند. ایشان با اشاره به شهادت حضرت علی(ع) توسط ابن ملجم ملعون، اظهار داشت که دین را باید فهمید و نباید دچار کژ اندیشی دینی بود چرا که جاهلان دینی مثل ابن ملجم، جزو بدبخت ترین افراد هستند.

وی اشاره کرد که ایمان، مبتنی بر معرفت است و با عقیده فرق دارد و حضرت علی (ع) را هیچ چیز جز عقیده ناشی از کژاندیشی دینی نمی تواند بکشد و امام علی توسط نیروی معتقد نادان به شهادت رسید. دکتر محقق داماد در پایان سخنان خود ضمن اشاره بر منش و مدارای امام علی(ع) برای جزای ابن ملجم، اشاره نمود که این مدارا هم برای امت اسلامی پر از درس و اندرز است. در ادامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت آیت الله محقق داماد اقامه شد.


منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: