مدخل‌های جدید «دانشنامه فلسفه استنفورد» منتشر شد

1395/3/30 ۱۰:۳۱

مدخل‌های جدید «دانشنامه فلسفه استنفورد» منتشر شد

مسعود علیا، دبیر مجموعه «دانشنامه فلسفه استنفورد» در پیشگفتار این مجموعه نوشته است: «بسیاری از کسانی‌که در ایران به نحوی از انحا کار فلسفی می‌کنند و با فضای مجازی اینترنت نیز بیگانه نیستند نام «دانشنامه استنفورد» را شنیده‌اند و چه بسا از این مجموعه کم‌نظیر بهره نیز برده باشند. کتابی که در دست دارید حاصل طرحی برای ترجمه و انتشار گزیده‌ای از مدخل‌های این دانشنامه است با هدف گستردن دامنه تاثیر آن و فراهم کردن امکان دسترسی هر چه بیشتر خوانندگان فارسی‌زبان به مقالات راهگشایی که در این مجموعه آمده است.

 از «معرفت‌شناسی اجتماعی» تا «زیبایی‌شناسی هایدگر»
 

 
انتشارات ققنوس سه مدخل جدید «دانشنامه فلسفه استنفورد» را منتشر کرد. «معرفت‌شناسی اجتماعی»، «صلح‌گرایی» و «زیبایی‌شناسی هایدگر» عناوین این مجموعه را تشکیل داده است.

 انتشارات ققنوس سه مدخل جدید با عناوین «معرفت‌شناسی اجتماعی»، «صلح‌گرایی» و «زیبایی‌شناسی هایدگر» را از «دانشنامه فلسفه استنفورد» منتشر کرد.

مسعود علیا، دبیر مجموعه «دانشنامه فلسفه استنفورد» در پیشگفتار این مجموعه نوشته است: «بسیاری از کسانی‌که در ایران به نحوی از انحا کار فلسفی می‌کنند و با فضای مجازی اینترنت نیز بیگانه نیستند نام «دانشنامه استنفورد» را شنیده‌اند و چه بسا از این مجموعه کم‌نظیر بهره نیز برده باشند. کتابی که در دست دارید حاصل طرحی برای ترجمه و انتشار گزیده‌ای از مدخل‌های این دانشنامه است با هدف گستردن دامنه تاثیر آن و فراهم کردن امکان دسترسی هر چه بیشتر خوانندگان فارسی‌زبان به مقالات راهگشایی که در این مجموعه آمده است. با توجه به ویژگی‌های «دانشنامه فلسفه استنفورد» شاید بی‌راه نباشد بگوییم برای کسی که می‌خواهد اولین‌بار با مساله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینه‌های مناسب این است که کار را با خواندن  مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در دانشنامه آغاز کند.»
 
«زیبایی‌شناسی هایدگر»
«زیبایی‌شناسی هایدگر» عنوان یکی از مدخل‌های «دانشنامه فلسفه استنفورد» است. این مدخل را «ایئن تامسون» نوشته و سید مسعود حسینی نیز کار برگردان آن به زبان فارسی را بر عهده داشته است.
 
در بخشی از درآمد این مدخل آمده است: «هایدگر با سنت مدرن «زیبایی‌شناسی» سر ناسازگاری دارد، از آن روی که طرفدار «اثر هنری» راستین است. مطابق استدلال او، رهیافت زیبایی‌شناسانه به هنر بر «اثر هنری» راستین سایه می‌افکند. براین اساس نقد هایدگر بر زیبایی‌شناسی و دفاع وی از هنر مکمل یکدیگرند و باهم یک کل را تشکیل می‌دهند.»

«زیبای‌شناسی هایدگر» در 4 بخش تالیف شده است. «مقدمه‌ای بر «زیبایی‌شناسی هایدگر: برگذشتن از ناسازواری» عنوان بخش نخست این اثر است. «نقد فلسفی هایدگر بر زیبایی‌شناسی:‌مقدمه» و «دفاع هایدگر از هنر، مقدمه: سه رکن دریافت هایدگر از هنر» عناوین بخش‌های دوم و سوم این کتاب را تشکیل می‌دهد.

تامسون برای بخش پایانی کتاب خود عنوان «نتیجه‌گیری: حل و فصل مناقشه در باب تفسیر هایدگر از ون‌گوگ» را انتخاب کرده است.
 
«زیبایی‌شناسی هایدگر» در 216 صفحه، شمارگان هزار و 650 نسخه به بهای 12 هزار تومان منتشر شده است.
 
«صلح‌گرایی»
 «صلح گرایی» عنوان دیگر مدخل منتشر شده از مجموعه «دانشنامه فلسفه استنفورد» است. این مدخل از سوی «آندرو فیالا» نگاشته شده و مریم هاشمیان نیز آن را ترجمه کرده است.
 
در بخشی از درآمد این مدخل می‌خوانیم: «صلح‌گرایی نوعی التزام به صلح و تقابل با جنگ است. زبان عرفی به ما امکان می‌دهد که مجموعه متنوعی از باورها و التزام‌ها را ذیل عنوان کلی صلح‌گرایی گرد آوریم. مقاله حاضر شباهت خانوادگی میان انواع صلح‌گرایی را توضیح خواهد داد، صلح‌گرایی را درون رهیافت‌های تکلیف‌شناسانه و پیامدگرایانه به اخلاق جای خواهد داد، و ایرادهای وارد شده به صلح‌گرایی را بررسی خواهد کرد و به آنها پاسخ خواهد داد.»
 
فیالا این اثر خود را در 6 بخش نوشته است. در بخش نخست به «تعریف صلح» پرداخته و در بخش دوم نیز «انواع صلح‌گرایی» را برای خوانندگان تشریح کرده است.
 
«صلح‌گرایی پیامدگرایانه» و «صلح گرایی تکلیف‌شناسانه» عناوین بخش‌هاس سوم و چهارم این کتاب است. نویسنده در بخش پنجم «مبنای دینی و فرهنگی» را تشریح و در بخش ششم نیز «ایرادهایی به صلح‌گرایی و پاسخ‌های ممکن» را واکاوی کرده است.
 
«صلح‌گرایی» در 108 صفحه، شمارگان هزار و 650 نسخه به بهای 6 هزار و 500 تومان به بازار کتاب راه یافته است.
 
«معرفت‌شناسی اجتماعی»
 «اَلوین گلدمن» کار تالیف «معرفت‌شناسی اجتماعی» را بر عهده داشته و مهدی رعنایی نیز آن را به فارسی برگردانده است.  
 
در بخشی از درآمد این اثر آمده است: «معرفت‌شناسی اجتماعی مطالعه ابعاد اجتماعی معرفت یا اطلاعات است، اما درباره این‌که اصطلاح «معرفت» شامل چه چیزهایی است، دامنه واژه «اجتماعی» تا کجاست یا روش یا هدف این مطالعه چه باید باشد اتفاق نظری وجود ندارد.»
 
«معرفت‌شناسی اجتماعی» در هفت بخش تالیف و ترجمه شده است. «تاریخ معرفت‌شناسی اجتماعی» ، «رویکردهای کلاسیک» و «رویکرد‌های ضدکلاسیک» عناوین بخش‌های اول تا سوم این اثر است.
 
خوانندگان در بخش چهارم و پنجم «دریافت‌های گوناگون از امر اجتماعی» و «مسائل نظری معرفت‌شناسی اجتماعی» را از نظر می‌گذرانند. دو بخش پایانی این اثر «مسائل مربوط به طراحی نهادی در معرفت‌شناسی اجتماعی» و «نتیجه» است.
 
«معرفت‌شناسی اجتماعی» در 94 صفحه، شمارگان هزار و 650 به بهای 6 هزار تومان منتشر شده است.
 
هر سه مدخل منتشر شده از مجموعه «دانشنامه فلسفه استنفورد» دارای کتابنامه، واژه‌نامه و نمایه است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: