1395/3/29 ۱۱:۴۵
«حضور و ظهور» نام کتابی است از دکتر مهدی حجت، استاد رشتة معماری، که در شرح سخنرانی معروف «لویی کان» معمار نامدار جهانی، در باب «سکوت و نور» نوشته شده است.
«حضور و ظهور» نام کتابی است از دکتر مهدی حجت، استاد رشتة معماری، که در شرح سخنرانی معروف «لویی کان» معمار نامدار جهانی، در باب «سکوت و نور» نوشته شده است.
نشست هفتگی شهر کتاب، با حضور دكتر مهدی حجت، محمدرضا رحیمزاده و حسین شیخزینالدین به معرفی و بررسی این کتاب و جایگاه معماری در زیستمحیط اختصاص داشت. سخنرانان بر نقش مادرانة بنا تأکید کردند و گفتند: محل سکونت باید چون مادری مهربان ساکنان را در آغوش بگیرد و اگر غیر از این باشد، شأن انسانها رعایت نشده است.
لویی کان، معمار استونیایی آمریکایی در سال ۱۹۰۱ به دنیا آمد و در سال ۱۹۷۴ دیده از جهان فروبست. در آغاز نشست، علیاصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب با ارائه گزارشی از دیدگاههایی که دربارة کان بیان شده، وی را «شاعر ـ فیلسوف ـ معمار» خواند و گفت: کارها و آرای او آمیزهای است از اندیشههای شرقی و غربی و معماریهای مدرن و کلاسیک و یونانی و اسلامی. کان زیبایی معماری را به چهار عامل وابسته میدانست: تمامیت، هماهنگی، تقارن و منحصربهفرد بودن.
محمدرضا رحیمزاده، استاد دانشگاه در رشتة معماری با بیان اینکه کان مفاهیم تازهای را در معماری مطرح کرد، گفت: مفاهیم مورد تأکید وی عبارتند از: سکوت، نور، میل به وجود یا میل به قیام، میل به بیان، سنت، الهام، فرم، صورت، طراحی، نظم، زیبایی، نهاد انسان، اتصال و.... اینها اصطلاحهای ویژة کان است. به باور او زبان قال نمیتواند معماری را به بیان آورد و از این رو باید در پی زبان خاص این رشته بود. او طراحی را ساختن فرم در نظم میداند. سخنرانی او با عنوان سکوت و نور یکی از مهمترین نظریهپردازیهای تاریخ معماری است.
رحیمزاده تصویر بناهایی را که کان معمار آنها بوده است هم نشان داد و روی تصاویر به معرفی و شرح بنا پرداخت.
مهدی حجت، نویسندة کتاب، معماری را مربی بزرگی دانست که انسان از بدو تولد تحت تعلیم آن قرار میگیرد.
این پژوهشگر و استاد رشتة معماری گفت: همه باید دربارة معماری حساسیت داشته باشیم؛ زیرا همواره تحت تعالیم معماری قرار داریم. مجموعة «بهسوی معماری»، کتابهایی است که انتشارات علمی با نظر مؤسسة تکوین منتشر میکند و هدف ما از نشر این کتابها، افزایش درک مردم از معماری است.
حجت افزود: باید از خود بپرسیم وقتی بنایی ساخته میشود، چه اثری روی مردم میگذارد و بینندگان آن بنا و کسانی که درون آن زندگی میکنند چه تأثیراتی میپذیرند؟ غایت انسان در فضا چیست؟ منظور از عملکرد بنا، پاسخگویی به نیازهای سادة بشر نیست. معماری باید انسان را بهسمت تعالی و وجوه ممیزة انسانیاش سوق دهد. انسان دارای منظومة ذهنی است. آنچه اهمیت دارد این است که معماری امکان تعالی انسان را فراهم بیاورد. ما نباید ساختمان بسازیم، بلکه باید معماری بسازیم؛ زیرا معماری باید دست انسان را در زندگی روزمره بگیرد و یاریگرش باشد. آنچه هم مورد توجه کان است، آنِ بنا است و اینجا است که معماری انسانی شکل میگیرد. طبق نگاه کان، انسان نمیتواند در هر بنایی زندگی کند و هر ظرفی شایستة مظروف انسانی نیست. معماری به همة ما ربط دارد. باید حقوق معمارانة شهروندان بهرسمیت شناخته شود. مردمی که به حقوق معمارانة خود وقوف نداشته باشند، در هر جایی سکنی میگزینند.
مهندس حسین شیخزینالدین، استاد رشتة معماری تصریح کرد: «سخنان کان چیزی است میتواند گفتاری باطنی جلوه کند.» و یادآور شد: ما برای روشن شدن موضوع همیشه از استعاره استفاده میکنیم و شرح گفتههای کان بدون استعاره ممکن نیست. در صورت فهم این موضوعات در ناخودآگاه مخاطب نگرشهایی شکل خواهد گرفت که وی را بهسوی انتخابهای انسانیتر و والاتر سوق خواهد داد. مقصود و غایت کان، خلق کردن است. سکوت در اندیشة کان استعارهای است برای قوة تخیل. او استعارة نور را هم برای بهوجود آمدن و عینیت به کار برده است.
منبع: اطلاعات
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید