انتشار اثر جدیدی از ضیاء موحد با موضوع «منطق»

1395/3/17 ۰۷:۱۴

 انتشار اثر جدیدی از ضیاء موحد با موضوع «منطق»

کتاب «تأملاتی در منطق سهروردی و ابن‌سینا» نوشته دکتر ضیاء موحد که به تازگی به همت انتشارات هرمس روانه بازار نشر شده است، مجموعه‌ای از مقالات فارسی و انگلیسی پیرامون علم «منطق» است که طی بیست سال، یعنی از ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۳، توسط مؤلف نگاشته شده‌ است. موحد در بخشی از کتاب عنوان می‌کند که مقاله‌های ارائه شده در این اثر، بخشی از پژوهش‌هایی است که از میراث منطقی بزرگان منطق سنتی ایران فراهم آمده است.

 

افسانه رستمی‌پور : کتاب «تأملاتی در منطق سهروردی و ابن‌سینا» نوشته دکتر ضیاء موحد که به تازگی به همت انتشارات هرمس روانه بازار نشر شده است، مجموعه‌ای از مقالات فارسی و انگلیسی پیرامون علم «منطق» است که طی بیست سال، یعنی از ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۳، توسط مؤلف نگاشته شده‌ است. موحد در بخشی از کتاب عنوان می‌کند که مقاله‌های ارائه شده در این اثر، بخشی از پژوهش‌هایی است که از میراث منطقی بزرگان منطق سنتی ایران فراهم آمده است.
ارائه فضایی متفاوت از «منطق» از نقاط قوت این اثر به شمار می‌رود و از آنجا که این اثر نتیجه 20 سال پژوهش و مطالعه دانشگاهی مؤلف است جریان‌شناسی فکری و تاریخی خوبی‌ از رشته منطق در ایران به‌دست می‌هد.
مقاله‌های قدیمی‌تر این کتاب، به نوعی جدال میان منطق قدیم و جدید را منعکس می‌کند این در حالی است که هر چه از مقالات اول به آخر می‌‌رویم این نگاه موضع‌گرایانه، کاهش می‌یابد.
گویا مؤلف، مخاطب خود را بیشتر مخاطب خارجی و غیرفارسی ‌زبان فرض کرده است، چرا که کتاب به زبان منطق جدید نگاشته شده است.
 او معتقد است منطق جدید برای مخاطب فارسی ‌زبان یک واحد فرعی است و درس اصلی او «سنت منطق قدیم» است، در حالی که ذهن مخاطب غربی، پذیرای منطق جدید است.
از جمله مقاله‌های این کتاب می‌توان به این عناوین اشاره کرد: نظریه‌ قیاس‌های شرطی ابن‌سینا، ابن‌سینا و تقدم در کشف فرمول‌های بوریدان و بارکن، تمایز وجوه سور و حمل در منطق سنتی اسلامی، آرای سهروردی در قیاس، قیاس‌های موجه سهروردی، دلالت‌شناسی اسم‌های خاص و داستانی در آرای ابن‌سینا، کریپکی و اومبرتو اکو و...

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: