ابراهیمی دینانی: مشکل فلسفه امروز این است که دقیق خوانده نمی شود

1395/3/3 ۱۱:۱۷

ابراهیمی دینانی: مشکل فلسفه امروز این است که دقیق خوانده نمی شود

ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه گفت: خیلی خوب است که امروز فلسفه رایج شده اما مشکل این است که دقیق خوانده نمی شود. فلسفه هیچ گاه به این اندازه عام و همگانی نبوده است.


ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه گفت: خیلی خوب است که امروز فلسفه رایج شده اما مشکل این است که دقیق خوانده نمی شود. فلسفه هیچ گاه به این اندازه عام و همگانی نبوده است.

 بیستمین همایش روز ملی بزرگداشت حکیم ملاصدرا به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای رییس این بنیاد، رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و دیگر اساتید فلسفه از جمله کریم مجتهدی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، سید مصطفی محقق داماد و غلامرضا اعوانی از ساعتی پیش (شنبه یکم خرداد) در مجتمع فرهنگی آدینه آغاز شد.دینانی در همایش فلسفه و جهان عاری از فلسفه سخنان خود را با موضوع سلطه شر در جهان عاری از فلسفه ایراد کرد.

وی سخنان خود را با این شعر آنکه نشناسد به عالم محرم و بیگانه کیست/ در درون خود چه می داند که صاحب خانه کیست؟ آغاز کرد و گفت: شاعر فیلسوف نیست اما خیلی از شعرها فلسفه است از جمله شعری که قرائت کردم. در مصرع اول بحث از محرم بیگانه است، خودی و غیرخودی.خیلی از مردم اجناس دل خود را می شناسند اما صاحبخانه را نمی شناسند.   لذا شناخت صاحبخانه مهم است اگر بتوان  نامحرم را از محرم شناخت صاحبخانه را نیز می توان شناخت تا کسی خود و متاع دل خود را نشناسد جهان را نیز نمی شناسد و اگر جهان را نشناسد محرم بیگانه را نمی شناسد. اینکه انسان با عالم محرم است یا بیگانه یا اینکه انسان با جز خود محرم است یا بیگانه مساله مهمی است.   آیا عالم معقول با انسان مانوس و محرم است یا عالم نامعقول. امر نامعقول با انسان بیگانه است تنها چیزی با انسان مانوس است که عقلانی باشد. ذات انسان عقلانی  و تنها چیزی که با انسان مانوس است امر عقلانی است. عالم معقول محرم و عالم نامعقول بیگانه است.

ابراهیمی دینانی سخنان خود را با تفسیر دو کلمه استنباط و تدبر ادامه داد و افزود: استنباط از نظر لغوی یعنی از اعماق زمین آب را به بالا بکشیم و آب به زمین برسد و گیاهان برویند و تدبر یعنی پشتوانه. هر موجودی در عالم پشتوانه دارد.این دو لغت استنباط و تدبر که در قران آمده اعماق فلسفه را نشان می دهد. قران به ما با این دو کلمه درس فلسفه می دهد این دو کلمه ما را به تدبر و تعمق هر چه بیشتر وامی دارد که عالم را معقول بشناسیم نه محسوس. فلسفه معقول کردن عالم هستی است. عالم با انسان بیگانه نیست. اگر عالم در حد محسوس مطرح شود و حکمت به عنوان متاع معرفی شود آن جامعه شر خواهد بود.

چهره ماندگار فلسفه در پایان تصریح کرد: منشا شرور در عالم هستی جهل است و اگر جهل نبود شری نیز در عالم هستی نبود. نرسیدن به حکمت به نوعی از جهل است ایران کهن ترین تاریخ تمدنی جهان را دارد یا در ردیف مهمترین تمدن ها قرار می گیرد. فرهنگ تمدنی در ملت ایران وجود دارد و بوکوحرام از ایران بیرون نمی آید.خیلی خوب است که امروز فلسفه رایج شده اما مشکل این است که دقیق خوانده نمی شود. فلسفه هیچ گاه به این اندازه عام و همگانی نبوده است.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: