قزاقستان درصدد مصادره فارابی است

1393/3/31 ۱۰:۳۸

قزاقستان درصدد مصادره فارابی است

مدیر انتشارات سروش می گوید: کشور قزاقستان با چاپ تصویر فارابی بر روی اسکناس های خود سعی دارد این دانشمند ایرانی را به نام خود مصادره کند.

 

مدیر انتشارات سروش می گوید: کشور قزاقستان با چاپ تصویر فارابی بر روی اسکناس های خود سعی دارد این دانشمند ایرانی را به نام خود مصادره کند.

مهدی فضائلی در مراسم رونمایی از ترجمه کتاب موسیقی کبیر فارابی در فرهنگستان علوم افزود: در طی سالهای گذشته کشورهای عربی و ترک زبان نیز در مصادره مفاخر ما تلاش کردند که فارابی نیز از این مهم مستثنی نبوده است .

مدیر انتشارت سروش با اشاره به جایگاه علمی فارابی گفت: نباید بگذاریم دیگر کشورها مفاخری همچون فارابی را به نام خود مصادره کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اشراف فارابی به علوم زمان خود گفت : وی در نجوم ، فلسفه ، ریاضیات ، موسیقی و . . . صاحب نظریه است .

ابونصر محمد بن محمد فارابی معروف به فارابی، حدود سال ۲۶۰ هجری، در فاراب، خراسان، چشم به جهان گشود و در سن 80 سالگی از دنیا رفت وی از بزرگترین فیلسوفان ایرانی شرقی سده سوم و چهارم هجری است.

اهمیت او بیشتر به علت شرح هایی است که بر آثار ارسطو نگاشته و به سبب همین مشروحات او را معلم ثانی خوانده اند و در مقام بعد از ارسطو قرار داده اند. وی آثاری نظیر «الجمع بین الرایین»، «اغراض ما بعدالطبیعه ارسطو»، «فصول الحکم» و «احصاءالعلوم» را از خود به یادگار نهاده است.

فضائلی انتشار کتاب موسیقی کبیر فارابی را یک اتفاق مبارک در زمینه موسیقی علمی برشمرد و افزود : موسیقی یک موضوع پیچیده است که از منظرعلمی و نظری قابل تامل خواهد بود .

وی ادامه داد : این هنر از قابلیت های جالبی برخوردار است که این مهم نشان می دهد پرداختن به موسیقی در دنیای امروز اجتناب پذیر است .

مدیر انتشارات سروش افزود : موسیقی امروز به یک مقوله مهم اجتماعی نیز تبدیل شده است که اگر به صورت مطلوب آن پرداخته نشود و به دست نااهلان خواهد افتاد .

وی خاطرنشان کرد : زمانی که فارابی به عنوان عالم زمان خود مدت زیادی وفت می گذارد و کتابی همچون موسیقی کبیر را تالیف می کند خود گویای اهمیت این هنر است .

فضائلی انتشار آثاری ارزشمند از این دست را اتفاقی فرخنده دانست و گفت : انتشار آثاری از دانشمندی همچون فارابی که در تاریخ علم ایران یک نمونه است می تواند به ماندگاری موسیقی علمی و داشته های والای آن کمک کند .

وی در پایان سخنان خود با اشاره به نقش زنده یاد مهدی برکشلی به عنوان مترجم از زحمات این استاد بزرگ در به ثمر رسیدن این اثر قدردانی کرد .

کتاب موسیقی کبیر، تالیف فارابی یکی از آثار بجای مانده از موسیقی قرن سوم هجری است که ازآن به عنوان نخستین کتاب علمی موسیقی در شرق نام برده می شود .

این کتاب بخش های مختلفی دارد که در آن مقالات فارابی و نیز نظریه های وی در خصوص نوع پرده بندی سازها و نسبت ریاضیات آن وجود دارد .

اثری که امروز رونمایی شد ، دومین ترجمه موسیقی کبیر به فارسی است که برکشلی با نگاهی جامع و بررسی نسخه های عربی و فرانسه آن را ترجمه کرده است. زنده یاد برکشلی فیزیکیدان و تئوریسین موسیقی و آکوستیک در فاصله سال های 1291 تا 1366 است.

خبرگزاری ایرنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: