تقویت زیست‌بوم علوم انسانی

1395/2/15 ۱۱:۳۴

تقویت زیست‌بوم علوم انسانی

این نشست با سخنرانی غلامرضا ذاکرصالحی، عضو هیات‌علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، همراه بود. در این نشست ذاکرصالحی نظرات خود پیرامون راهکارهای توانمندسازی علوم انسانی را بیان کرد که بخشی از صحبت‌های او را در ادامه خواهید خواند.

نشست «توانمندسازی علوم انسانی» برگزار شد
 

  سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی میزبان نشست «توانمندسازی علوم انسانی» بود. این نشست با سخنرانی غلامرضا ذاکرصالحی، عضو هیات‌علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، همراه بود. در این نشست ذاکرصالحی نظرات خود پیرامون راهکارهای توانمندسازی علوم انسانی را بیان کرد که بخشی از صحبت‌های او را در ادامه خواهید خواند.

  راهکارهای توانمند‌سازی علوم انسانی
غلامرضا ذاکرصالحی : ایده تجاری‌سازی دانش هم‌اکنون در محافل علمی غرب با چالش مواجه شده است. در بخش علوم انسانی به دلیل ماهیت این دانش انتقادات به مراتب جدی‌تر است. این سوءبرداشت، محصول درک ناقص از کار ویژه علوم انسانی یعنی گسترش فهم در جهت پرورش شهروند خوب است. در چنین شرایطی مشابه‌سازی علوم انسانی با علوم فنی- مهندسی و تجاری‌سازی آن در جهت تقویت توان مالی بنگاه‌ها جفا در حق علوم انسانی است. پیشنهاد بنده برای توانمندسازی و سرمایه‌گذاری برای تکمیل و غنی‌سازی چرخه تولید، اشاعه و کاربست این دانش‌ها و تقویت زیست‌بوم علوم انسانی در کشور است. متاسفانه زیست‌بوم علم در ایران ضعیف است و طبیعتا زیرساخت‌ها و زیرسیستم‌های یک علم با زیست‌بوم آن مرتبط است.

ما نمی‌توانیم کشوری را تصور کنیم که در نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی قوی باشد ولی در علوم انسانی ضعیف به همین دلیل هم من معتقدم زیست‌بوم علم در ایران آن‌طور که باید تقویت نشده است. سیستم آموزشی در ایران سیستم فرانسوی بوده و هنوز هم هست. در دانشگاه تهران هم که جزء دانشگاه‌های خوب کشور است هنوز سیستم آموزش‌محور، متمرکز، دولتی و دیوان‌سالار مبتنی‌بر امتحان پابرجاست. در چنین سیستمی هدف از تاسیس دانشگاه، تربیت بوروکرات و فرد پشت میزنشین بوده است و همه ما در چنین زیست‌بوم علمی رشد کرده‌ایم. موج تجاری‌سازی دانش فقط و فقط مربوط به ایران نیست و در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم این موج وارد شده و صدای همه متفکران را درآورده است.

مساله مهمی که در این میان وجود دارد این است که ما بومی‌سازی به معنی حفظ تناسب و ارتباط آموزش‌ها و پژوهش‌ها با نیازهای جامعه داخلی را قبول داریم ولی این ماجرا با تجاری‌سازی فرق دارد. ما باید اول علوم انسانی را توانمند کنیم آن وقت خود به خود کاربردی هم می‌شود. متفکران بسیاری نسبت به موج تجاری‌سازی واکنش نشان داده‌اند. تورستن هازن سوئدی در این‌باره می‌گوید: «نقش دانشگاه، تولید شناخت بنیادی است نه تولید کالا» یا مثلا یاسپرس می‌گوید: «زوال آکادمی زمانی اتفاق می‌افتد که تفکر مستقل را از دست بدهد و در چاه دیوانسالاری بیفتد و شیفته قدرت و پول شود. چنین دانشگاهی دیگر مولد اندیشه نیست و دنبال پول است. ما باید با صنعت در تعامل باشیم ولی نباید در آن حل شویم و بگذاریم صنعت به ما غلبه کند. »

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: