تبریز، نماینده رنگرزی سنتی ایران می‌شود

1395/2/11 ۱۱:۳۳

تبریز، نماینده رنگرزی سنتی ایران می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی از معرفی شهر تبریز به عنوان نماینده رنگرزی سنتی ایران به اجلاس آسیا اقیانوسیه صنایع دستی خبر داد.





مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی از معرفی شهر تبریز به عنوان نماینده رنگرزی سنتی ایران به اجلاس آسیا اقیانوسیه صنایع دستی خبر داد.

 فرزین حق پرست امروز در همایش صنایع دستی و صلح که عصر امروز نهم اردیبهشت ماه با حضور بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی کشور و غدا هیجاوی، رئیس آسیا اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: تبریز با با حمایت های ویژه سازمان میراث فرهنگی و تلاشهای صورت گرفته در استان سال گذشته دو عنوان مهم را در گستره جهانی برای خود به ارمغان آورد عنوان شهر جهانی فرش دستباف و پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی رویدادهایی است که در حوزه صنایع دستی و گردشگری تاکنون رخ نداده بود.

وی ادامه داد: شهر تبریز در شهریور سال جاری نیز میزبان نشست وزرای گردشگری کشورهای ACD خواهد بود.همچنین در نشست دیروز، هشتم اردیبهشت ماه و با حضور نمایندگان آسیا و اقیانوسیه مقرر شد که ایران نیز در حوزه رنگرزی با دیگر کشورهای آسیایی همکاری کند و در این اجلاس، تبریز به عنوان نماینده ایران برای همکاری های مرتبط با رنگرزی سنتی به اجلاس معرفی شد.

حق پرست افزود: فردا دهم اردیبهشت ماه نیز نشست کارآفرینی با دست اندرکاران تولیدات صنایع دستی خواهیم داشت.  از دیگر اهداف بین المللی این رویداد را تلاش در جهت به روز رسانی هنر باتیک، سفال و هنرهای دیگر برای هر چه کاربردی تر شدن این تولیدات هنری با طراحی  های به روز و متنوع و رنگ های مطلوب تر و مناسب برای زندگی امروز عنوان کرد.

همچنین غدا هیجاوی در همایش صنایع دستی، صلح و خلاقیت که با حضور بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی کشور و جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در شهر تبریز برگزار شد، گفت: صلح در خویشتن نهادینه شده است و از بیرون نشأت نمی گیرد و جوانب مختلفی دارد، صلح در درون خویشتن از ایمان به خدا، صبر و شکیبایی ایجاد می شود.

وی آفرینش هنری را حالتی خواند که فرد، افکار و احساساتش را هنرمندانه ابراز می کند و گفت: مورخان هنر اسلامی، صنایع دستی را هنر تلقی می‌کنند چرا که مفهوم خلاقانه طرح را بر می‌انگیزند.

هیجاوی افزود: یک اثر خلاقانه صنایع دستی معمولا با جمعی از نیروهای اجتماعی و فرهنگی شکل می‌گیرد.


منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: